Anonym (japp) skrev 2024-11-27 18:46:19 följande:
Är det min svårmor somstartat tråden?
Mitt i en flytt, jag, sambo, tre barn. Hon dök upp oombedd med matkassar för ca 1300 kr.
Hennes son var dock inte glad, utan bara höll god min för att vi var totalt slutkörda och hade i alla fall 3 timmars med jobb fraför oss. Vi är lite motsatser där, när han är slut biter han ihop tills han får kollapsa, jag blir istället mer lättretlig och biter ifrån.
Min svärmor är dock dum på riktigt. Hon har, under hela mitt förhållande till hennes son varit vad jag ser som typiskt 80-90-tals bantare, som dessutom inte tror på alleriger och matsvårigheter. Absolut ingenting får innehålla fett, det ska vara lättmjölk och lättmargarin och 10%-ig ost och lightphiladelphia, och varken avokado eller lax eller kycklinglår är ok. Fett som både jag och två av barnen behöver då vi är pinnsmala, jag och ena barnet lider av undervikt som vi har svårt att få bukt med. Sedan respekterar hon som sagt inte alls alleriger, som vi har några stycken, utan det ska smygas in ingredienser för att testa oss, eller som nu, bara rakt upp och ned köpa massor av sådant, och klappa sig på axeln för att hon "köper mat som vi inte köper själva, variation är bra". Så, om denna TS verkligen är min svårmor, så undviker hon alltså att tala om att det vi är "otacksamma" om är mat som vi inte KAN äta. Inte inte VILL äta, inte KAN äta. Detta inkluderar sådant som förvisso är nyttigt för gemene man, så som baljväxter, vissa rotfrukter och stenfrukter.
Välkommen till tråden! Du bekräftar det vi andra har misstänkt hela tiden, om det är du, för det verkar ju som ett konstigt sammanträffande annars.
Hoppas att ni inte betalade en krona!!