• Anonym (Jj)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag tycker att det kan funka att fira högtider med ex men då ska du absolut få vara med också. Det finns ingen anledning till att du inte borde få det. Vill hon absolut inte fira med dig tycker jag det är hon som får låta bli att vara med.

Jag har haft helt ok relation med mitt äldsta barns pappa, har ätit middag och fikat och ordnat hennes barnkalas när hon var yngre och sånt och han var på ett av mina yngre barns dop. Men då var hans flickvän självklart välkommen också när han hade flickvän och hon var nästan allltid med. Och jag skulle absolut inte fira någon högtid med honom och säga att min sambo inte är välkommen , isåfall skulle alla firat tillsammans även om vi inte brukar göra så nu. 

• Anonym (Jj)
    Tecum skrev 2024-11-27 22:02:45 följande:
    Men förstår du inte att de är två familjer nu? Mannen och barnen en familj, exet och barnen en familj. De är inte mindre familj, men inte samma. Man kan inte skiljas och tro att allt ska vara som innan.
    Jo jag håller med. Även om jag och äldsta barnets pappa är vänner brukade vi dela upp jularna , nu är hon vuxen men hon brukade oftast vara med mig på dagen och honom på kvällen , ibland gjorde vi så att hon bara var med den ena och sen med den andra på juldagen eller någon dag efter. 

Men ska man fira tillsammans allihop tycker jag absolut inte man utesluter eventuella nya partners , det blir väldigt konstigt. 
  • Anonym (Jj)
    beccagranen skrev 2024-11-28 10:50:10 följande:

Utifrån vad jag läst så verkar inte TS ha en relation med barnen som en bonusmamma. Utan ni är särbo när.han har barnen och sambo barnfria veckan. Och då tycker jag det okej att spendera en del av julafton med "kärnfamiljen" och den andra med sin flickvän. Ex om han och barnen firar julafton kl 14-17 med barnen och så har ni kvällen tillsammans. Du hade ju inte haft några problem att fira separat om din syster var hemma. Att ta med dig på julafton om barnen inte har en bra relation kan också bli lite udda. Så ja jag hade vart okej med att dela julafton.

Hur tänker du att man ska göra om man har barn med fler än en då? Vilken ?kärnfamilj? ska fira jul tillsammans då? Jag har barn med tre olika (men väldigt stor ålderskillnad mellan äldsta som är vuxen nu och yngsta). Är vi tre kärnfamiljer då? 

Har man separerat eller skiljt sig är man inte en kärnfamilj längre. Familjen är med barnen och den man lever tillsammans med. Vill man ändå fira tillsammans allihop tycker jag absolut inte man utesluter eventuella nya partners. 

Jag och min kille är förresten också särbo / sambo  på deltid nu eftersom det funkar bäst av olika anledningar , bland annat med hans jobb fast vi väntar vårt andra gemensamma barn tillsammans. Han är ändå bonuspappa till min näst äldsta  (äldsta är utflyttad) och hon ser honom som det.

• Anonym (Jj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 14:08:24 följande:
    Skönt att det finns fler som anser att man kan vara ett etablerat par/familj fast man inte bor tillsammans. Vi bor isär för att det knappt funkar att bo ihop rent praktiskt men känslomässigt är vi som vilket par/familj som helst. Trodde jag i alla fall. Jag kanske inte är familj för honom trots allt :/ Har inte heller lust att skaffa barn med honom just nu trots att jag har drömt om det innan. Jag kommer känna mig som hans älskarinna som fött hans barn som han får ta hand om men när det är viktiga högtider så får vi hålla oss utanför.

Hur har ni gjort vid jul?
    Jo precis , vi bodde tillsammans på heltid ett tag men det funkar bättre så här, dels för att han är närmare sitt nya jobb men barnen går i skola och förskola här där jag bor. Vet inte om en del har åsikter om att vi ska ha ett barn till tillsammans utan att bo tillsammans på heltid men det spelar ju egentligen inte så stor roll vad andra tycker, vi är en familj ändå och första tiden efter nya bebisen föds kommer han vara här mycket mer iallafall.

Vi har gjort lite olika på jul men förut när jag bara hade min äldsta (som är vuxen nu) brukade hon oftast vara med mig och min familj på dagen och pappan och hans familj på kvällen (efter vi separerade) , vi var vänner men vi firade inte jul tillsammans. Ibland delade vi upp så hon var med den ena på julafton och den andra på juldagen. Nu kommer hon vara med pappans familj på julafton och fira med mig på juldagen eller annandagen. Mitt mellanbarn träffar sin pappa men bor med mig på heltid så hon firar med mig och min särbo /sambo på deltid (yngsta barnets pappa).

Mina föräldrar är också skilda (fast de skiljde sig när jag var vuxen) så vi delar upp lite också, brukar fira julen först hemma på dagen sen med pappa eller svärmor sen med mamma på juldagen eller mellandagarna. Visst kan det bli lite rörigt men det är ju så man får göra och det brukar funka bra :)

Jag och äldsta barnets pappa brukar inte fira jul och sånt tillsammans men dotterns födelsedagar till exempel har vi firat tillsammans ibland , då har självklart hans flickvän varit välkommen när han har haft flickvän.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?