• Xenia

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Men vad är det här för idioti att man ska fira jul som kärnfamilj trots att man är skilda sedan 7 år tillsammans och låtsas som om den nya partnern inte finns.

Antingen så firar alla tillsammans inkl nya partners och deras barn och ex, så som i filmen Tomten är far till alla barnen.

Eller så delar man upp det, halva julafton hos ena föräldern och halva hos den andra. Eller fira jul vartannat år hos ena föräldern, vartannat hos andra. Beroende bl a på avståndet mellan föräldrarna.

Det med "för barnens skull" håller inte. De har ju varit skilda i flera år. Hur gjorde de när exet var ihop med en annan man?

Exet verkar vara en riktig översittare och din "delsbo" en riktig tofffelhjälte. Han lät frun styra och ställa när de var gifta, och nu låter han henne göra det fortfarande. Hon kan alltid komma med argumentet "för barnens skull". När hon hade den nya så var det inte tal om att fira högtider ihop "för barnens skull". Men nu när hon förlorat sin nya sambo så verkar det som hon vill ha tillbaka din "delsbo". Varför tål hon inte dig? För att hon är svartsjuk.

Antingen så säger din delsbo ifrån att han inte accepterar att du inte är med, eller så går han hem till dig efter några timmar för att han inte vill lämna dig ensam. Han kan förklara för barnen att han gärna stannat, men att du inte är bjuden så därför vill han fira med dig också.

Och för framtiden så får ni komma till någon överenskommelse om hur det ska vara uppdelat. Under inga omständigheter ska han lämna dig ensam hela julafton. 

Den största varningsflaggen är att han inte tycks ha någon förståelse alls för dina känslor. Han kanske säger att han prioriterar barnen men han prioriterar exet. Om barnen klarade sig utan att spela kärnfamilj i flera år när hon hade en annan sambo, varför skulle de inte klara det nu?

• Xenia
    Anonym (Berätta hur du känner.) skrev 2024-11-27 17:32:19 följande:

Vad tråkigt att det blivit så här. 
    En självisk exfru som använder barnen som ursäkt för att frysa ut dig tycker jag att det låter som. 
    Jag tror inte att det är så enkelt för din sambo faktiskt.....
    Det jag tycker är intressant är att under de fyra år som hon hade partner så firade dem inte tillsammans. Okej första året och andra året kanske är jobbigt. Men de andra två åren, firade dom inte heller jul ihop för barnens skull. Så fort hon blev singel då ska ni fira ihop för barnens skull eller?.....men du som ny partner får inte vara med. Hur skulle de kunna vara negativt för barnen att du är med? Det är väl för att hon inte gillar dig. Och då är inte kul för dig heller o fira med henne o hennes familj det förstår jag.
    Många barn firar ju julen var annat år... vissa firar två olika dagar, julafton och juldagen till exempel, på vardera ställe. 
    Kan ni göra så att ni firar jul, din sambo o hans barn och du någon dag i mellandagarna....kan ju bli hur mysigt som helst. 
    Sen tänker jag att ni behöver prata igenom saken. Att du säger att inte vill att dom firar ihop eftersom du får sitta hemma själv. Att hans ex blir glad över den saken eller åtminstone att ni inte firar ihop gissar jag eftersom hon verkar inte va så trevlig. Att han behöver respektera dig också. 
    Jag tvivlar starkt på att exet skulle låta pappan fira med henne o barnen om hon hade träffat en ny....
    Så varför förvänta sig de omvända. 
    Nu är väl barnen så små och blir väl påverkade av mamman så är väl bäst att han är där på julafton om han lovat det. 
    Jag tror att din sambo kan ha dåligt samvete över skilsmässan och det som gör att han har svårt att säga nej.....
    Du får fundera på var dina gränser går och förklara att det är viktigt för att erat förhållande ska fungera och hålla i längden att han tar hänsyn till dig och inte bara till sina barn och till exfrun. 
    Lycka till!!

Jag tror inte han har dåligt samvete, jag tror att han tofflar för exet precis som han gjorde när de var gifta.

Det var exet som ville skiljas, därför att hon hittat en ny man. Och då var det inte tal om att hennes fd man skulle vara med på firandet "för barnens skull". (Antar att inte heller nya sambon skulle gått med på det.)

Men nu när den nya kärleken lämnat henne så ska gamla kärnfamiljen fira ihop, för exets skull. En jäkla dubbelmoral, och TS delsbo ser inte igenom det.
  • Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:47:15 följande:
    Den uppfattningen du har fått stämmer inte överens med verkligheten men jag har kanske varit otydlig. Ja vi är särbo men det är främst för att vi båda bor litet och vi har inte råd att köpa något större. Vi har därför valt att ha kvar båda boendena för att jag ska ha möjligheten att sova på dagarna när jag jobbar natt, annars är jag hos honom för det mesta vare sig han har barnen eller inte. Jag tycker att jag har bra relation till hans barn. De två jular som vi har varit tillsammans har han bestämt att vara med sina barn och exfruns familj och då har jag snällt fått anpassa mig till det och vara med systern. Jag hade hellre varit med honom (och barnen om de är hos honom den dagen).

Jag reagerar mest på att han planerar i första hand allt med sin exfru och sen blir jag mer eller mindre informerad. Jag blir då obetydlig för honom och även om han påstår att jag är hans stora kärlek och viktigast för honom visar hans beteende precis tvärtom. Han förstår inte mig, jag förstår inte honom. Det är tufft.
    Är han verkligen så trögfattad att han inte förstår att det inte är det normala att en skild man firar hela julaftonen (och varje julafton) med sitt ex och sina barn och lämnar sin nya partner ensam? Är det inte snarare så att han inte vill förstå för att han priorierar exet framför dig, kanske för att han är konflikträdd. Han vågar säga nej till dig men inte till sitt ex.

Visa honom tråden, så ser han att inte många håller med honom. Eller kräv att ni går i parterapi, annars så lämnar du honom för att du känner dig så sårad och blir behandlad som en älskarinna/konkubin. Exet är på sätt och vis fortfarande den riktiga hustrun, den som måste visas respekt.

Eller lämna honom, han verkar inte mogen för en ny relation eftersom han inte klippt bandet till exet. Men det förstår jag är svårt eftersom du älskar honom. Men fundera under din ensamma julafton på hur du tror framtiden med honom (och hans ex) kommer att bli.
  • Xenia

Det där att han måste fira jul hos sitt ex "för barnens skull", det är inte det bästa för barnen. Man måste skilja på vad barn vill och vad som är till deras bästa. Vuxna ska tänka längre än vad barnen kan.

Att fira som en kärnfamilj (och utesluta pappas nya partner), det kan ju få barnen att tro att mamma och pappa ska bli ihop igen. Barnen klarade fyra år utan att mamma och pappa firade jul ihop, de kan klara det igen.

Barnen har redan accepterat pappas partner. Så exets påståenden att det inte skulle gå att bjuda in henne är ju en genomskinlig förevändning.

Barnen är förresten stora nog att förstå argumentet "om vi firar hela julen borta, då blir ju X alldeles ensam". Fast om barnens far inte bryr sig...

Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?