Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
Men vad är det här för idioti att man ska fira jul som kärnfamilj trots att man är skilda sedan 7 år tillsammans och låtsas som om den nya partnern inte finns.
Antingen så firar alla tillsammans inkl nya partners och deras barn och ex, så som i filmen Tomten är far till alla barnen.
Eller så delar man upp det, halva julafton hos ena föräldern och halva hos den andra. Eller fira jul vartannat år hos ena föräldern, vartannat hos andra. Beroende bl a på avståndet mellan föräldrarna.
Det med "för barnens skull" håller inte. De har ju varit skilda i flera år. Hur gjorde de när exet var ihop med en annan man?
Exet verkar vara en riktig översittare och din "delsbo" en riktig tofffelhjälte. Han lät frun styra och ställa när de var gifta, och nu låter han henne göra det fortfarande. Hon kan alltid komma med argumentet "för barnens skull". När hon hade den nya så var det inte tal om att fira högtider ihop "för barnens skull". Men nu när hon förlorat sin nya sambo så verkar det som hon vill ha tillbaka din "delsbo". Varför tål hon inte dig? För att hon är svartsjuk.
Antingen så säger din delsbo ifrån att han inte accepterar att du inte är med, eller så går han hem till dig efter några timmar för att han inte vill lämna dig ensam. Han kan förklara för barnen att han gärna stannat, men att du inte är bjuden så därför vill han fira med dig också.
Och för framtiden så får ni komma till någon överenskommelse om hur det ska vara uppdelat. Under inga omständigheter ska han lämna dig ensam hela julafton.
Den största varningsflaggen är att han inte tycks ha någon förståelse alls för dina känslor. Han kanske säger att han prioriterar barnen men han prioriterar exet. Om barnen klarade sig utan att spela kärnfamilj i flera år när hon hade en annan sambo, varför skulle de inte klara det nu?