• Hermis123

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Anonym (Fru) skrev 2024-11-26 21:36:28 följande:

Ens nya kärl ska vara nr 1 .Allt annat är svammel.

Barnen är alltid nummer 1 för friska personer.
  • Hermis123
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 21:43:07 följande:

Utgår du från att den ursprungliga familjen, innan separationen, som var för många år sedan, har företräde?
    Som något barnen anser vara jul. Men med pappans partner sen flera år, skulle barnens jul bli typ förstörd?

Hade absolut varit en möjlighet om separationen och det nya förhållandet var nytt. Men nu har till o med exet satt andra regler när hon från början hade ny partner och sen nya regler när det förhållandet tog slut.

Barn vill ha harmoniska människor omkring sig på julen. Det räcker och är huvudsaken. Inte kärnfamilj på lek.

Jag anser att barnen är hans primära familj sen han fick dom och dom är inte mindre familj bara för att deras pappa har ny flickvän.
    För barnen är både mamma och pappa familj  även om mamma och pappa inte längre är familj med varandra längre.
    Nu har pappan gett ett löfte till barnen och det är inte deras fel. Han har lovat dom att han ska fira jul tsm med dom och att även deras mamma kommer vara med. 
    Det är han som har lovat det och det är inte konstigt att dom förvänta sig det.
    Sen att mamman vägrar låta hans nya flickvän följa med är inte barnens problem och dom ska  inte straffas.
    Nästa år kan dom kanske dela på dagen att barnen firar halva dagen hos mamma och halva dagen hos pappa men i år kanske flickvännen och pappan fira dagen efter eller på kvällen.
    Och ja jag anser att ens barn ska vara nummer 1, våra barn är dom vi har störst skyldighet gentemot och är alltid kärnfamiljen, det spelar ingen roll om du får ny partner och även barn med den nya partner så kommer dina barn från både tidigare relationer och nya vara din absoluta kärnfamilj.
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-11-27 15:51:21 följande:
    Varför skulle de inte kunna dela på dagen redan den här julen?
    Om barnen klarade att fira utan båda föräldrarna när mamman hade sambo så klarar de säkert det nu.
    TS pojkvän vet att hon annars blir ensam under julen,och jag förstår inte hur han kan tycka att det är ok.
    Han borde sätta ner foten till sitt ex och göra klart att om TS fåt sitta ensam så kommer han att gå hem och fira jul med henne efter lunch.
    Kan inte exet acceptera detta så får de kanske ha ett samarbetssamtal.
    För att han har redan lovat sina barn att dom ska få den jul dom vill ha så varför ska han ändra på det?
    Ärligt om han verkligen ville fira jul med sin flickvän hade han redan innan han lovat sina barn kommit överens med sitt ex att flickvännen skulle vara med men han gjorde inte det.
  • Hermis123

Fast han säger tydligt att han gör detta för sina barn och för att han tycker att det är viktigt för hans barn. Förmodligen är det viktigt för honom också.
    Jag förstår inte hur alla andra drar slutsatsen om att han gör det för sitt ex när han tydligt säger att det handlar om hans barn.
    Han gör sina prioriteringar och det är hans val, visst du kan som någon sa visa honom tråden om att ingen håller med honom, men varför ska han bry sig? Varför tror du att han kommer bry sig om vad okända människor skriver på familjeliv om hans liv och prioriteringar?
    Som kvinna själv tror jag att vi går in i en roll där vi tror att en man ska ändra sig för oss bara om vi tjatar om det tillräckligt, men så blir det sällan, han kommer prioritera om när han känner för det.
    Jag kan ibland inte ens förstå hur kvinnor  ibland tror att dagen jag skaffar barn med honom kommer han att ändra sig för då kommer jag ställa krav (eller använda barnet som tryck medel för att förändra honom).
    Han verkar vara nöjd med att just nu bara ha en flickvän han kanske inte ens är redo för att bilda en ny familj med dig utan kanske bara vill vara pojkvän och flickvän ett tag till?

• Hermis123
    Anonym (NB) skrev 2024-11-28 18:17:14 följande:

Vaddå gör det för sina barn? om barn alltid fick bestämma skulle föräldrar att göra slut. 

han kanske skulle bli ihop med henne om dom alltid ska behaga barnen med? 

dom får väl fira som andra par gör, antingen varannan jul eller dela upp julafton. Så gjorde vi alltid när jag var liten och mina skildes när jag var 4. 

på dig låter det som att flickvännen inte har nån viktig roll i det alls, och att det är helt normalt! Jag tror snarare att du bara ser det ur din synvinkel som mamma. Jag är också mamma men skulle aldrig drömma om att kräva att mitt eventuella ex skulle fira med mig som dessutom skulle ha lämnat honom för en annan tidigare. 

då har jag och min man vart ihop i 26 år nu och visst känns ett liv otänkbart utan honom, men man äger ingen för det. 

Fast det handlar ju i slutändan inte vad du och jag tycker utan han för det handlar om hans och hans val.
    Nej, jag skulle aldrig acceptera att min partner väljer bort att fira jul med mig, men det handlar inte om det.
    Det handlar att han anser att hans löfte till sina barn är viktigt att hålla i år och därför kommer han göra det, det är hans liv och val som vi andra inte har med att göra i slutändan.
    Ts måste inse att det spelar ingen roll hur mycket folk på familjeliv håller med henne för i slutändan har hon valt att leva med denna man som inte kommer att ändra sig bara för någon på ett forum tycker  det.
    Hon måste inse att antingen acceptera eller lämna, men vi kommer aldrig kunna förändra människor via tjat.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?