• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (Ledsen)
    MonicaE skrev 2024-11-26 12:30:57 följande:

Den enda rimliga lösningen och kompromissen tycker jag är att ni alla firar julen tillsammans på julafton, dvs att du är med också. Att han vill fira med sina barn är rätt självklart och att exfrun, barnens mamma är med är bra för barnen. Men kan inte se någon anledning till att du inte skulle vara med. Att du finns med i bilden vet ju barnen och varför skulle det vara bättre för barnen om du inte var med? Du är en del i deras utvidgade familj. Exfrun får ta smällen att ha dig där, det är säkert inte av omtanke om barnen som hon vill fira utan dig. 100%. Det är du som bestämmer var din gräns går! Självklart ska du vara med, allt annat är bara skumt.

Jag är rätt säker på att hon är omöjlig att övertala. Och det skulle innebära att min partner sätter ner foten gentemot henne och det verkar han inte vilja göra. Plus att jag skulle känna mig rätt obekväm att vara med (om hon tvingades bjuda dit mig) eftersom hon verkar avsky mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nn) skrev 2024-11-26 12:37:53 följande:

Om de brukar få fina julfiranden tillsammans så har jag förståelse för att det känns jobbigt att avsluta det för att han ska sitta med dig när han skulle kunna få en jul med sina barn. Men givetvis borde du vara medbjuden och accepterad nu när ni är ett så etablerat par. Är en lösning att han kan vara med dem där tills nån viss tid och sen åka hem till dig? 

Han vill inte svika sina barn nu när han lovat, exet borde fatta att hon inte kan hålla på såhär. Om hon är mån om att de ska fortsätta fira tillsammans bör hon även hänga med i förändringar som nya partners innebär.

Hade jag varit du hade jag efter dessa diskussioner ni haft accepterat läget men ifrågasatt hur han vill göra nästa år. Tänker han att de alltid ska hålla på såhär? Ett par år till? Kan du tänka dig att ni firar tillsammans eller vill du då hellre att ni är med din syster? De firade inte tillsammans när hon hade en partner, det borde han ta i beaktning.

Jag hade bokat med mig några dagar på syrrans resa. 

Jag är såklart välkommen att åka med min syster och hennes familj men samtidigt undrar jag också hur länge han och exet ska hålla på såhär. Att fira tillsammans är ju inget alternativ eftersom hon inte vill ha mig där. Där har jag inget att säga till om. Inser att allt låter så dystert när jag skriver hur vi har det. Känns inte hållbart
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 12:42:06 följande:

Han kan fira några timmar med sina barn, men sedan eftermiddag/kväll med dig.

Har man skilt sig så får man förstå att man inte kan leka familj när man skaffat ett nytt förhållande. Eller kan och kan, men då får man också ta konsekvensen.

Och att han inte vågar säga ifrån till sitt ex är också en röd flagg. 

Usch. Du säger det jag inte vill höra men som jag vet stämmer. Innan jag träffade honom hade jag inte ens vacklat om min partner höll på såhär gentemot sitt ex men när man är kär börjar man gå med på vissa saker mot sin vilja. Jag ska kolla med detta gällande några timmar med dem och sen med mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (B) skrev 2024-11-26 12:50:56 följande:

Hur hjälper din inlägg TS om exfrun inte vill?
    Hon kan inte bryta in och tvångsgästa?

Jag håller med dig i teorin , men i praktiken kan TS bara bestämma hur hon gör. Hon bestämmer inte över exfruns hem och julfirande.

Förstår inte riktigt poängen med dessa råd hur en helt annan person som inte frágar folk på FL ska göra...

Att få henne att ändra sig kan jag glömma. Och som jag skrivit tidigare hade jag känt mig väldig obekväm att sitta med hennes släkt när jag i princip vet att hon hatar mig.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-26 13:11:19 följande:

Så du valde frivilligt att bli tillsammans med någon som "dejtar" sitt ex. Ja, då blir det svårt.

Du kan absolut sätta ner foten och säga att du inte är bekväm med att han ska fira med sitt ex, för det första, och för det andra att du dessutom inte får vara med. Han måste börja välja vilken kvinna han prioriterar. Om han då försöker skylla på att det är för barnens skull så kan man faktiskt fira tillsammans utan ex. Så gör de flesta som har gemensamma barn.

Man ska ju hurra högt när ens partner har en bra relation till sitt ex för barnens skull.. I början kändes det okej, jag ville ju inte vara den som kommer in och förstör hans traditioner. Och det vill jag inte nu heller såklart men hade hoppats att han skulle vilja skapa nya traditioner genom att fira jul med mig och barnen även om det blir några dagar efter julafton. Men det går ju tydligen inte. Jag borde väl ha fattat att detta var dömt för att misslyckas när jag gav mig in i relationen. Usch vad ledsen jag är.. 
  • Anonym (Ledsen)
    Virriga Vera skrev 2024-11-26 13:23:25 följande:

Är ni sambo eller särbo?

Både och kan man väl säga. Vi bor ihop med varandra mestadels av tiden men ibland när jag jobbar natt sover jag hemma om dagarna de dagar han har barnen. Vi bor rätt litet båda två så därför har vi valt att ha det såhär
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mobbning? Utfrysning?) skrev 2024-11-26 13:38:38 följande:

Så han är totalt oförstående för din situation?

Enligt mig är lösningen han förespråkar inte det vanliga (eller mest rationella). Känns som det blir en utfrystning av TS, alltså den nya partners. Undrar hur exet hade resonerat om hon varit den som hade en ny partner?

Men det mest oroväckande här är ju att han inte själv fattar hur skevt detta låter, och inte visar hänsyn till TS känslor. Finns en del artiklar som belyser vad som händer med bonusfamiljer där man frysetr ut bonus-föräldern... Ska se om jag hittar nån bra länk...

Jag tycker att han är oförstående men han tycker att jag överreagerar och inte förstår hans situation heller. Därför skriver jag här eftersom jag känner mig så förvirrad. Jag har aldrig sagt att de inte får ses eller höras. Såna krav har jag inte rätt att ställa. Men när hon bestämmer över alla högtider och även helger ibland och han bara går med på allt så blir jag ledsen och oroad för framtiden. Jag tror (utan att veta alls) att hon är kär i honom igen och chansen att hon träffar en ny är liten. Tyvärr. Det hade gjort skillnad annars tror jag. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 13:58:37 följande:

Det låter rimligt. Det är en sak du får förstå, när du träffade honom han hade redan barn det vill säga att deras mamma så länge hon lever även om barn är vuxna kommer att vara i närheten. 
    Och det gäller inte bara jul och nytt år det gäller massa andra saker. Hon kommer t.ex vägra att du köper några kläder till barnen eller inblanda dig i deras skola etc...
    Och det kan låta rimligt och normalt för hon är deras mamma i evighet. Det är nackdelen att ta sig i en familj. 
    Du kan lämna honom och träffa en som inte har barn det blir bra kanske. 

Jag har försökt att aldrig ställa några orimliga krav på honom när det gäller hans barn och deras mamma. Men jag vill att han prioriterar mig ibland och inte bara barnen och henne. Jag tror att det finns såna som har barn där ute som kan tänka sig att göra det. Men han klarar väl inte av det :(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 14:10:50 följande:

Vet inte om du hann läsa, men superviktigt att du ställer ultimatum. Nu är det så här, hon ville skiljas. De skildes, nu är ni ihop och är en familj också. Så är det. Det går inte leka familj på julafton och städa undan sånt som exet inte tycker ska ingå. 

Typ de orden (förutom ordet ultimatum) har jag sagt till honom och han tycker att jag är orättvis och oförstående. Därav att jag skriver här för att se om jag är galen eller inte.. men det verkar inte så trots allt. Jag tror att hon bestämde mycket både medan och efter de var gifta och att han trivs med det. Eller har förlikat sig med det. Vet inte. Men känns jättekonstigt att han ska vara henne till mötes under hela julhelgen och sen komma hem till mig få njuta av mig också. Känner att det funkar inte riktigt så. 
  • Anonym (Ledsen)

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Jag visste att hans ex hade mycket mycket inflytande när vi träffades men jag trodde att det sakta skulle försvinna ju mer tiden gick. Jag har aldrig ställt några krav på honom gällande hans barn. Jag förstår att de är nummer ett och ska få fortsätta vara det. Jag har aldrig försökt komma emellan eller försöka göra mig själv viktigare än barnen. Däremot vill jag vara viktigare än hans ex och jag vill att min åsikt ska väga tyngre än hennes i vissa saker. Aldrig när det gäller barnen så klart men i såna här fall vill jag att han pratar med mig först så att vi kan skapa våra planer istället för att alltid återgå till henne och låta henne bestämma.. 

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

• Anonym (Ledsen)
    beccagranen skrev 2024-11-28 10:50:10 följande:

Utifrån vad jag läst så verkar inte TS ha en relation med barnen som en bonusmamma. Utan ni är särbo när.han har barnen och sambo barnfria veckan. Och då tycker jag det okej att spendera en del av julafton med "kärnfamiljen" och den andra med sin flickvän. Ex om han och barnen firar julafton kl 14-17 med barnen och så har ni kvällen tillsammans. Du hade ju inte haft några problem att fira separat om din syster var hemma. Att ta med dig på julafton om barnen inte har en bra relation kan också bli lite udda. Så ja jag hade vart okej med att dela julafton.

Den uppfattningen du har fått stämmer inte överens med verkligheten men jag har kanske varit otydlig. Ja vi är särbo men det är främst för att vi båda bor litet och vi har inte råd att köpa något större. Vi har därför valt att ha kvar båda boendena för att jag ska ha möjligheten att sova på dagarna när jag jobbar natt, annars är jag hos honom för det mesta vare sig han har barnen eller inte. Jag tycker att jag har bra relation till hans barn. De två jular som vi har varit tillsammans har han bestämt att vara med sina barn och exfruns familj och då har jag snällt fått anpassa mig till det och vara med systern. Jag hade hellre varit med honom (och barnen om de är hos honom den dagen).

Jag reagerar mest på att han planerar i första hand allt med sin exfru och sen blir jag mer eller mindre informerad. Jag blir då obetydlig för honom och även om han påstår att jag är hans stora kärlek och viktigast för honom visar hans beteende precis tvärtom. Han förstår inte mig, jag förstår inte honom. Det är tufft.
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2024-11-28 11:47:50 följande:
    Har han gjort planer utan dig? Eller bara behållt de planer/traditioner de haft i 4 år för att du brukar fira på annat håll?
    Jag tänker att en del i detta är att ni haft olika förväntningar och inte pratat om det tidigare. 
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2024-11-28 11:58:05 följande:
    Är det en diskussion ni haft tidigare?
    Jag sa förra året något i stil med att "nästa år får vi fixa något mysigt ihop" men minns inte vad eller ens om han svarade på det. Så nej, ingen diskussion alls utan mer förhoppningar från min sida att nu är det vår tur.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-28 12:14:25 följande:

Hur tänker du att man ska göra om man har barn med fler än en då? Vilken ?kärnfamilj? ska fira jul tillsammans då? Jag har barn med tre olika (men väldigt stor ålderskillnad mellan äldsta som är vuxen nu och yngsta). Är vi tre kärnfamiljer då? 

Har man separerat eller skiljt sig är man inte en kärnfamilj längre. Familjen är med barnen och den man lever tillsammans med. Vill man ändå fira tillsammans allihop tycker jag absolut inte man utesluter eventuella nya partners. 

Jag och min kille är förresten också särbo / sambo  på deltid nu eftersom det funkar bäst av olika anledningar , bland annat med hans jobb fast vi väntar vårt andra gemensamma barn tillsammans. Han är ändå bonuspappa till min näst äldsta  (äldsta är utflyttad) och hon ser honom som det.

Skönt att det finns fler som anser att man kan vara ett etablerat par/familj fast man inte bor tillsammans. Vi bor isär för att det knappt funkar att bo ihop rent praktiskt men känslomässigt är vi som vilket par/familj som helst. Trodde jag i alla fall. Jag kanske inte är familj för honom trots allt :/ Har inte heller lust att skaffa barn med honom just nu trots att jag har drömt om det innan. Jag kommer känna mig som hans älskarinna som fött hans barn som han får ta hand om men när det är viktiga högtider så får vi hålla oss utanför.

Hur har ni gjort vid jul?
  • Anonym (Ledsen)
    molly50 skrev 2024-11-28 14:40:00 följande:
    Har du försökt prata med honom och berättat precis hur du känner?
    Kanske berätta det du har berättat här i tråden?
    Det skulle jag nog säga att jag gjort. Hans respons är att han måste prioritera barnen och att de inte ska hamna i kläm. Och han anklagar mig för att pressa honom i onödan. Han säger att han gärna firar jul med mig "någon gång framåt i tiden" och att han tycker att exfrun är "rätt jobbig" som inte tillåter mig vara med. Han tror att det kan bli stökigt om jag är med eftersom hon inte vill ha mig där och att barnen drabbas i så fall. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (huldra) skrev 2024-11-28 15:04:25 följande:
    Jag vet inte om du läst mitt tidigare inlägg men precis så blev det för oss. Inte bara vid högtider utan även i vardagen.

Det är min eviga skam att jag valde en sådan pappa till mitt barn.
    Läste det nu och vilken hemsk situation han försatte dig och ditt barn i. Låter ju skrämmande likt min partner. Det jobbiga är ju att han är helt fantastisk när vi är själva de dagar som exfrun inte lägger sig i (vilket inte är vidare ofta) så jag vet att han är en snäll person. Men han prioriterar inte mig alls så fort exfrun har något att säga till om. Jag har hela tiden trott att det kommer att avta men det är egentligen precis likadant nu som då. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-28 19:21:08 följande:
    Jo precis , vi bodde tillsammans på heltid ett tag men det funkar bättre så här, dels för att han är närmare sitt nya jobb men barnen går i skola och förskola här där jag bor. Vet inte om en del har åsikter om att vi ska ha ett barn till tillsammans utan att bo tillsammans på heltid men det spelar ju egentligen inte så stor roll vad andra tycker, vi är en familj ändå och första tiden efter nya bebisen föds kommer han vara här mycket mer iallafall.

Vi har gjort lite olika på jul men förut när jag bara hade min äldsta (som är vuxen nu) brukade hon oftast vara med mig och min familj på dagen och pappan och hans familj på kvällen (efter vi separerade) , vi var vänner men vi firade inte jul tillsammans. Ibland delade vi upp så hon var med den ena på julafton och den andra på juldagen. Nu kommer hon vara med pappans familj på julafton och fira med mig på juldagen eller annandagen. Mitt mellanbarn träffar sin pappa men bor med mig på heltid så hon firar med mig och min särbo /sambo på deltid (yngsta barnets pappa).

Mina föräldrar är också skilda (fast de skiljde sig när jag var vuxen) så vi delar upp lite också, brukar fira julen först hemma på dagen sen med pappa eller svärmor sen med mamma på juldagen eller mellandagarna. Visst kan det bli lite rörigt men det är ju så man får göra och det brukar funka bra :)

Jag och äldsta barnets pappa brukar inte fira jul och sånt tillsammans men dotterns födelsedagar till exempel har vi firat tillsammans ibland , då har självklart hans flickvän varit välkommen när han har haft flickvän.
    Ni verkar ju ha löst det väldigt bra med alla barnen. Blir drömmande avundsjuk att höra det. Tydlig gräns mellan dig och dina barns pappor men även vänskaplig ton. Samt att alla är välkomna. Jag önskar det var samma sak här. 
  • Anonym (Ledsen)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:54:52 följande:
    Tillägg på detta:

Föräldrar ska inte göra det som barnen vill, här och nu.
    Föräldrar ska göra det som är bäst för barnen, både lång- och kortsiktigt.
    Det bästa för barnen i detta fall borde vara om TS, pappan och barnen kunde ha en mer familjär relation. Här förnekar pappan sina barn möjligheten till det. Detta utan att ge barnen något som annars hade tagits ifrån dem.
    Hans barn vet ju inget annat. Samtidigt upplever jag att det är exet som driver detta och barnen hänger på. Dvs hade min partner pratat med mig först och sen meddelat barnen att de (till exempel) skulle fira jul med mamman och sen komma till oss efter några dagar och fira jul så skulle de säkert acceptera det. Men nu när mamman eldar på hur en riktig jul ska se ut och min partner inte sätter några gränser så blir såklart barnen påverkade att tycka likadant.

Jag tycker om barnen jättemycket och hade gjort allt för att få till en mysig jul ihop. Nu har jag ingen lust alls att pynta hemmet, fixa luciafika, julgodis osv. För alla dagar innan jul bygger ju upp till en mysig julhelg men här blir det antiklimax, för mig åtminstone. Och då tänker inte jag styra upp en massa adventsmys innan. Nä jag har alltid älskat julen men nu mår jag bara dåligt och vill att den ska vara över. Och insikten att jag är så oviktig gör riktigt ont i hjärtat. 
  • Anonym (Ledsen)
    molly50 skrev 2024-11-28 23:31:37 följande:
    Men har du frågat honom om han kan fira med barnen tillsammans med dig,utan hans ex?
    Han måste ju börja prioritera dig framför sitt ex någon gång.
    Han verkar ju vara konflikträdd som inte vågar säga ifrån till henne.
    Fråga hur länge han tycker att du ska acceptera det här.
    Kan han inte svara på det så säg att du inte tänker ställa upp på att vara hans andrahandsval,utan att han får välja mellan dig och exet.
    Du har rätt att berätta vad du känner också,även om han känner sig pressad av det.
    Han måste ju lyssna och försöka förstå din syn på saken också.
    Kan han inte det så är det kanske bättre att lämna,även om det känns svårt.
    Och säger du att du kommer att lämna om han fortsätter så här så kanske han börjar fatta att du menar allvar.
    Det var ju det som startade igång hela tjafset. Jag vet att julen är helig för mamman och att hon vill ha barnen tillsammans med släkten. Jag hade väl inte riktigt förstått att hon även vill ha med sin ex-man så jag föreslog till min partner för ett tag sen att han och jag kunde mysa ihop på julafton bara han och jag och sen fira jul med barnen några dagar senare. Vet ju att många gör så. Men direkt sa han att han redan lovat barnen att fira jul med dem i år. När jag frågade när han lovat det så var det för ett tag sen. Han "minns" inte när. Kan ju varit dagen innan eller julen innan. Inte vet jag men jag var uppenbarligen helt oviktig i sammanhanget eftersom han inte kollat vad jag ville göra. Och mamman tycker att det blir oroligt och stelt för barnen om jag är med. Men jag har ju aldrig fått delta i något de gör tillsammans så hur kan hon veta det? Egentligen vill jag slippa fira jul med henne och hennes släkt men hade min partner sagt att han lovat barnen men att han och jag kunde åka dit en stund så hade jag känt mig snäll och gått med på det. 

Jag har inte "hotat" med att lämna än men det kanske är det enda sättet att väcka honom ur situationen. Han är i sitt ex grepp men fattar det inte själv. Enligt mig i alla fall. 
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?