• Anonym (J)

Socanmäld pga frukost

Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:26:37 följande:

Hon har inga ätstörningar och äter bra mat resten av dagen.

Det kan du inte veta och kolla på hur lite barnet äter. 
  • Anonym (J)

Låter mer som att du förnekar att hon har problem.

• Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 12:50:19 följande:
    Du behöver inte försvara dig mot alla dessa påståenden som inte ens är vettiga. Alla kommer inte att förstå hur det är att vara förälder till en tonåring med NPF. Du vet bättre hur din dotter fungerar. 

Snacka om att försöka låta lite bättre än andra. Du vet väl inte vad alla är för folk bakom skärmarna. Vad de har för erfarenheter? Vissa har kanske npf själva och då borde väl de ha ännu mer kunskap än föräldrarna (?). Andra kanske också har barn med npf.

• Anonym (J)

Andra kanske har utbildning. osv. Inget du kan uttala dig om.

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:50:12 följande:
    Vi har kämpat sen hon var liten med att få henne att äta frukost, det är inget nytt. Hon äter bra resten av dagen, så jag ser inga problem med att hon äter det här just nu. Hon mår bra och har inga näringsbrister.

Utdragna måltider ger bara frustration, hon kommer inte äta bättre för det. Då kopplas maten bara till något jobbigt.
    Men hur kan du med all säkerhet veta hur hon äter när du inte ser? Med tanke på hur lite hon väger
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:38:00 följande:

Ärligt talat så lyssnar jag mer på dietisten som hon gått hos sen tvåårsåldern än massa okunniga tyckare på fl. Tråden handlade om vad jag kan vänta mig iom anmälan, inte vad ni tycker om hennes kost.

Skapa inte tråden då?
  • Anonym (J)

Som svar på din fråga. Har du inget att dölja så behöver du väl inte oroa dig. Soc är till för att hjälpa. De agerar för någon är orolig för barnet.

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:34:16 följande:
    Har provat sånt, hon äter det inte. Och ja, hon behöver kaloribomber.
    Jag är också kräsen så in i bomben. Pizzabulle? Det hade funkat för mig
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 14:33:03 följande:
    Jag har i alla fall barn med NPF, och har jobbat med barn med NPF. Och det du säger hjälper inte mamman. 
    Ja, men det kan sndra med ha, eller egna erfarenheter.

Jag har inte bara ifrågasatt utan givit tips också. 
  • Anonym (J)

Vilket ts var emot, tex ge frukost på sängen. För att se Om fralla funkar då. 

• Anonym (J)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 14:36:43 följande:
    Håller med här. Om detta är vad någon kan få i till frukost har denne fått prova mycket annat.

Personligen ser jag verkligen inte något problem. Hellre detta än att barnet inte klarar av dagen, som om det vore bra... Många äter dessa saker på eftermiddagen om de måste lägga på sig så det gör ingen skillnad på när förutom för barnet som iaf får ork på förmiddagen.
    Ork som varar hur länge?.? Sockerbomb. Det är ju förmodligen det folk menar som är emot donuten. Men ts vill ju inte prova att ge vanlig frukost på sängen. Alternativt pannkakor eller pannkakstårta. Yoggi. Pizzsbullar. Finns massor med bättre alternativ än en donut
  • Anonym (J)

Så det handlar ju inte (iallafall i mitt fall) om att klanka ner men jag tycker det är väldigt konstigt att inte ens vilja prova ge frukost med fralla i sängen För o se om det är orken det handlar om eller vad det är. 

• Anonym (J)

Sen kan jag tycka att om man är SÅ trött så man inte ens orkar gå ur sängen, ska man verkligen till skolan då? Om barnet väger så lite så kanske det drar ner orken? 

Det är ju bara ren oro här. Inget kritiserande 

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 15:04:20 följande:
    Som sagt, det här har vi kämpat med sen hon var liten. Vi har redan provat ofantligt mycket.

Hon är skoltrött, inte trött-trött. Däremot så mår hon mycket bättre och blir mer positiv när blodsockret höjs. Hon orkar lämna sängen, annars hade ju inte kladdkakan fungerat heller. Det tar däremot bort tjatet att få upp henne när hon vet att något gott väntar. Hon är inte sjuk.
    Ja okej, men då hänger jag med. Vissa saker verkade bara lite märkliga innan
  • Anonym (J)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 16:10:57 följande:
    Ja det är bättre att inte ha någon ork alls...Att ge mat utanför sängen är en motivator för att gå upp såklart. Tur att jag är vuxen själv och får bestämma vad jag vill motivera mig själv med när jag måste gå upp ur sängen. Att ingen utomstående får spamma om min kost...

Mm men man kanske behöver få upp blodsockret för att orka gå upp.

Om man har så låg motivation  så man kräver en kanelbulle för o gå upp så måste det ju bero på nåt.

Skolan? ja okej . Varför är skolan jobbig, är hon mobbad, svårt att koncentrera sig, trött i huvudet? Hitta grundproblemet  

• Anonym (J)

men jag antar att ts har kontakt med skolans kurator osv 

• Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-11-26 15:57:38 följande:

Ja, självklart reagerar man på att någon ger sitt barn godis till frukost.
    Hur soc kommer att reagera på det om du berättar din syn på saken är dock en annan sak.
    Men det är många barn som inte gillar att gå upp på morgonen men de flesta föräldrar löser det ändå utan att muta dem dem socker.

Precis 
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 15:45:26 följande:
    Jag menade egentligen inte ens om erfarenhet med NPF här utan tänkte främst att här har vi en mamma som är orolig för att hon har fått en soc-anmälan över "ingenting". Och jag tyckte att man borde vara mer uppmuntrande, inte ifrågesätta och kritisera allt hon skriver. Hon behöver ju hjälp av oss här, inte att man sänker henne ytterligare. DET var min poäng. 
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
  • Anonym (J)

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

Svar på tråden Socanmäld pga frukost