• Anonym (.)

Socanmäld pga frukost

Man får väl vänja av barnen med socker, det ligger på föräldrarna att göra det, men också på skolan.
    Minns att vi fick mycket sött som barn även i förskola/i skolan, och det gör att barnen får sug efter det söta.

Sjukt samhälle. (Bokstavligen).

• Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:31:34 följande:
    Vad har det med saken att göra? Hon är inte sockerberoende heller för den delen.
    Vad det har med saken att göra? Hon vill ju ha socker på morgonen för att ens ta sig upp ur sängen, det säger du ju själv.
    Hon utvecklar ett sug, som kan leda till längre beroende. 
    Du har inte makten över vad andra ger henne i skolan (tyvärr), men du har valet att ge henne nyttig mat hemma så risken minskar för följdsjukdomar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:45:26 följande:
    Och ibland vill hon ha pasta med tomatsås till frukost. Det är inte sockret som är drivkraften, utan att det är något hon är sugen på.
    Pasta är kolhydrater som ger snabb energi, precis som socker. Smakar rätt "sött", tomater är söta. 

Det blir en snöbollseffekt, mer snabba kolhydrater (ljus pasta och tomatsås) och socker i form av bakverk och liknande, ger mer sug efter liknande mat.

(Som sagt, det här är en trend i ALLA åldrar, i Sverige och i andra länder under en lång tid, jag menar inte att din dotter sticker ut här, bara konstaterar ATT det är ohälsosamt och kan leda till sjukdomar som inte går att bota i framtiden). 

Ingen kan ju tvinga varken dig eller din dotter att äta hälsosamt, men du verkar ju blunda för det.
  • Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-26 10:41:27 följande:

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon lång utredning av detta. Dels för att det finns en helt naturlig förklaring och dels för att de har betydligt tuffare fall att prioritera.

Tänk på barn i Frankrike och Italien som äter pain au chocolat till frukost mm och alla tycker att fransmän är så hälsosamma. 

Jo... men det kanske beror på mängden mat till stor del också.
    Säg att det är det enda söta målet de äter på en dag? En liten pain au chocolate? Resten av intaget under dagen kanske inte innehåller tillsatt socker alls? Vad vet jag.

NU har jag inte kollat upp statistik gällande alla länder i Europa, men det råder en trend med fler och fler överviktiga i typ alla länder. Även Frankrike och Sverige.
  • Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

Du verkar bestämt dig för att ge upp.
    Vet inte hur lång hon är men under 30 låter ju väääldigt lite.

Förklara sanningen för henne, vad det gör med kroppen om man inte äter tillräcklig mängd mat och tillräckligt "nyttigt". 

Förresten är det inte konstigt att folk får ADHD-symptom om de äter väldigt mycket socker. Energin går ju upp och ner som en berg- och dalbana. Inget fokus ibland och speedad ibland? Det blir ju så med sockertoppar och sockerdippar.
    Finns annat än gröt man kan äta, förresten.

Finns t.ex. sockerfria energybars som kan vara väldigt goda. Ger energi, smakar gott och man slipper vitt socker.
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 11:55:58 följande:
    TS följer råd från dotterns dietist. Är det samma sak som att ge upp, tycker du? 

Dietistens råd låter inte så hälsosamma.
  • Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:12:34 följande:
    Och alternativet är vad? Att hon inte äter alls och inte kommer till skolan?

Något gott som är mer hälsosamt? Som sagt, finns mycket gott som inte är rena sockerbomberna. T.ex. sockerfria produkter som ändå smakar väldigt gott.
    Hon har väl inte provat ALLA tänkbara frukostar och ratat alla, eller vad?

Gillar hon banan t.ex.? Det måste ju vara bättre/mer näringsriktigt än kladdkaka och munkar liksom.....?

• Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:26:37 följande:

Hon har inga ätstörningar och äter bra mat resten av dagen.

Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
  • Anonym (.)
    Anonym (France) skrev 2024-11-27 01:52:35 följande:

Jag spenderar mycket tid i Frankrike. Normal frukost ar en Chokald-croissant eller croissant med sylt/honung. Bara for att man inte ater svensk "ut och vandra" frukost, sa ar det inte konstigt att ata sota saker till frukost.

Så är det. Och det är inget fel med det, men man får väl se till helheten. I TS dotters fall fungerar nog absolut sådan frukost, men man måste någon gång under dagen få i sig mer "fyllande" mat för att väga upp den söta frukosten så att man inte får mer och mer sug på sött.

I Sverige har det ju ätits väldigt söt frukost i många decennier... kanske börjar ändras nu? Men när jag växte upp var det socker i allt.
    Kräm, havregrynsgröt med sylt på (socker i sylten), fil med frukostflingor (socker i flingorna)... etc.

Man behöver något mer "mättande" också för att inte få för mycket sockertoppar och -dippar under dagens gång och få mer längre mättnadskänsla... men frukost med croissant är väl inte fel i sig egentligen. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost