• Anonym (E)

Socanmäld pga frukost

Vad ska man säga. Det är en olämplig frukost för barn även om du inte fattar skillnaden mot annat med socker i. Man kan lika gärna säga att apelsinjuice har socker också, men de flesta fattar att det är ett bättre alternativ.

Det som kommer att hända är att soc kontaktar dig och vill höra din sida av saken. Det kan mycket väl bli så att de vill prata med ditt barn också.

• Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:04:02 följande:
    Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
    Jag är inte dum i huvudet, jag fattar väl att barnet äter annat också. Du verkar dock helt oförstående inför att ni blev anmälda, och bara det i sig är tillräckligt illa.
  • Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:14:46 följande:
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
    De har mycket med det att göra. Om ett barn inte får vettig kost så kommer skolan självklart att göra en orosanmälan, som de ska och som de har skyldighet till enligt lag. Skrämmande att så många som läser tråden inte verkar fatta detta!
  • Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-26 10:41:27 följande:

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon lång utredning av detta. Dels för att det finns en helt naturlig förklaring och dels för att de har betydligt tuffare fall att prioritera.

Tänk på barn i Frankrike och Italien som äter pain au chocolat till frukost mm och alla tycker att fransmän är så hälsosamma. 

De dricker också vin var och varannan dag, så man kanske inte ska börja som barnen att "alla andra får ju" om de ger sina barn choklad till frukost. Det betyder inte att det är hälsosamt för det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-11-26 11:24:09 följande:
    Att göra en anmälan till soc låter överdrivet men helt klart finns det bättre allternativ att äta till frukost. 
    Det är deras skyldighet enligt lag, är det svårt att förstå? Ett barn som äter en onyttig frukost, som är ett av dagens viktigare mål, orosanmäls.
  • Anonym (E)
    Räkan77 skrev 2024-11-26 11:35:12 följande:

Jag tycker du ska kontakta rektorn för att höra hens syn på det hela. Kan vara bra att ha det med sig om det blir ett samtal från soc. Om rektorn tycker att detta är ett skäl för soc anmälan behöver hela skolan få mer information om när  det ska göras en soc anmälan. Om rektorn inte håller med så behöver hen informera lärarna om när det ska göras en soc anmälan.

Så onödigt att ta upp skattemedel till detta, pengarna behövs så mycket bättre i andra delar av skolan och socialtjänsten. 

Rektor är den som är ansvarig för orosanmälningar från en skola, så hens syn lär nog vara klar redan, särskilt med tanke på att rektor så klart är fullt medveten om skolans skyldigheter. Det är rektor eller möjligen kurator som vanligen skickar in en anmälan. Barn som äter dåligt till frukost skapar oro från skolans håll, skolan orosanmäler till soc. Lärarna lär också redan vara medvetna om riktlinjerna ska du se. Det är inte som att det är någon hemlighet direkt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:50:16 följande:
    Och ändå så fungerar hon bättre och orkar mer nu än med "vanlig" frukost. Hon far inte illa på något sätt.
    ...enligt dig ja. Du som inte ens fattar varför ni blivit orosanmälda eller varför donuts är en olämplig frukost. Ursäkta om jag inte riktigt tar din åsikt som riktmärke då.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost