• jag84

Giftemål

Jag och min sambo har vart tillsammans  snart 2 år. Sambo bara i nån månad, men vi har praktiskt taget bott hos varandra längre än så :) 
    Vi kommer båda direkt ifrån längre förhållanden där vi båda var dom som valde att avsluta dessa. 

Vi har börjat prata om giftermål. Vi är båda oerhört kära och vill verkligen leva tillsammans. Men hur vet man att man inte går för fort fram?? Jag vill så mycket! Även min sambo, vi pratar om det en del. 

Kom gärna med tips och råd!

• Svar på tråden Giftemål
  • Anonym (F)

Äktenskapsförord innan ni gifter er!

• Anonym (M)

Det vet man inte förrän i efterhand. Och även om det tar slut om 5 år så är det ju inte säkert det beror på att ni gifte er efter två år. 

• jag84
    Anonym (F) skrev 2024-11-25 11:29:15 följande:

Äktenskapsförord innan ni gifter er!

Vi har inga tillgångar direkt, så det är nog inget problem. 
  • Anonym (F)
    jag84 skrev 2024-11-25 11:32:57 följande:
    Vi har inga tillgångar direkt, så det är nog inget problem. 
    Det spelar ingen roll. Det kan komma i framtiden.
  • Anonym (Kille)

Bott ihop nån månad? Vänta 3 år tills ni verkligen sett varandras bra o dåliga sidor. Älskar ni varann lika myclet då så fria.

Folk idag har så jävla bråttom. Gifter sig för dom är nykära och sen efter nått år bråkar dom så in i helvete. Så jag säger vänta. Det ändrar inget mer än att ni mer bundna till varann än idag. Vardagarna ser den samma ut.

Sen när det väl vankas bröllop. Håll det lågt i budget. Varför kasta 100k på en dag för vänner som skiter I vilket imorrn? Lägg dom pengarna på er själva i en lång resa istället. 

• jag84
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-25 12:21:55 följande:

Bott ihop nån månad? Vänta 3 år tills ni verkligen sett varandras bra o dåliga sidor. Älskar ni varann lika myclet då så fria.

Folk idag har så jävla bråttom. Gifter sig för dom är nykära och sen efter nått år bråkar dom så in i helvete. Så jag säger vänta. Det ändrar inget mer än att ni mer bundna till varann än idag. Vardagarna ser den samma ut.

Sen när det väl vankas bröllop. Håll det lågt i budget. Varför kasta 100k på en dag för vänner som skiter I vilket imorrn? Lägg dom pengarna på er själva i en lång resa istället. 

Vi har i stort sett bott ihop nåt år då jag vart sjukskriven, men fick gemensam lgh först för nån mån sen. Så vi känner varandra ganska bra ändå. 

Men förstår vad du menar också. 

Är man nykär efter ca 2 år menar du? :)

• jag84
    Fjäril kär skrev 2024-11-25 12:47:16 följande:

Exakt vad skulle vara bråttom efter 2 år ihop? 

Ja, är ju lite så man känner. Vi känner varandra väldigt bra nu, och vi har så fruktansvärt kul ihop!
    Jag har aldrig varit gift så vet inte riktigt hur man ska göra eller hur det ska känna :)
  • Fjäril kär
    jag84 skrev 2024-11-25 12:56:00 följande:
    Ja, är ju lite så man känner. Vi känner varandra väldigt bra nu, och vi har så fruktansvärt kul ihop!
    Jag har aldrig varit gift så vet inte riktigt hur man ska göra eller hur det ska känna :)
    Det du känner är helt normalt inför stora steg i livet som man aldrig ställts inför tidigare.  Köpa hus, skaffa barn, flytta långt, gifta sig, skiljas etc.   Det är sunt att reflektera över det man ska göra. För det får givetvis konsekvenser I slutändan man inte heller vet något om. Det är stora förändringar och det är naturligt att känna sig nervös och undra om man missar något.

Slappna av och njut av resan fram mot ett bröllop.  
  • Räkan77

Har ni barn sen tidigare eller vill bilda familj i närtid? Om ni redan har barn så skulle jag säga att ni absolut ska vänta. Om ni vill bilda familj snart så är det ju rimligare att gifta sig snart.

Men i annat fall så är det väl bra att vänta en period. Om ni vill så kan ni ju förlova er om ett tag men avvakta med giftermålet.

• Anonym (J)

Jo ni går alldeles för fort fram. Ni känner knappast varann efter så kort tid

• Anonym (J)
    Räkan77 skrev 2024-11-25 14:33:53 följande:

Har ni barn sen tidigare eller vill bilda familj i närtid? Om ni redan har barn så skulle jag säga att ni absolut ska vänta. Om ni vill bilda familj snart så är det ju rimligare att gifta sig snart.

Men i annat fall så är det väl bra att vänta en period. Om ni vill så kan ni ju förlova er om ett tag men avvakta med giftermålet.

Fast skaffa barn är väl ännu mer till att binda sig än gifta dig, helmärkligt hur man kan göra det men inte gifta sig också.
  • Anonym (J)

Eller ja förlåt jag läste fel, 

• Anonym (J)
    jag84 skrev 2024-11-25 12:56:00 följande:
    Fast ni har inte bott ihop alls länge 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-11-25 15:05:35 följande:
    Fast ni har inte bott ihop alls länge 
    Fast det har de, fast inte i en gemensam lägenhet. 
  • Anonym (Em)

Tycker inte att det låter för fort alls. Man vill ju gifta sig och åka på bröllopsresa när det fortfarande hänna pirrigt! Min man friade efter några månader bara och vi gifte oss ett år senare.

• Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-11-25 15:08:02 följande:
    Fast det har de, fast inte i en gemensam lägenhet. 
    Det är inte samma sak.
Svar på tråden Giftemål