Inlägg från: Anonym (Laura) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Laura)

Är önskelistan en beställningslista?

Både och. Köper både det som står på önskelistan och även annat jag vet uppskattas. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (G) skrev 2024-11-24 12:31:22 följande:
    Köper du en McLaren F1 om det står på någons lista? Eller en yacht? 
    Levande elefant? 

Löjligt. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (beror) skrev 2024-11-25 09:17:10 följande:
    Oftast. De flesta är lite noga med vad de vill ha, en specifik skål, tröja eller liknande. Då är det ju bättre att få det man vill ha än nåt annat som nån annan gillar.

Men man får väl inte allt på önskelistan, och kanske nåt utöver det som finns på önskelistan. beror lite på ålder också. 
    Anonym (Funderar) skrev 2024-11-24 13:36:25 följande:
    Okej? Självklart köper jag inget olämpligt. Men om jag skulle råka köpa en bok som personen inte supergillar är det väl ingen fara? Eller blir du kränkt av sånt?
    Roligare att få en bok som man supergillar. Att köpa nåt som inte uppskattas är ju att slänga pengarna i sjön. 
    Jag sparar kvitton, så det går bra att byta. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (B) skrev 2024-11-25 14:50:12 följande:

Vet att vissa barn önskar sig en datorn, ps 5, svindyra märkeskläder. 

ni som säger att barnen får allt på listan, önskar dom sig svindyra saker med så det blir 10-30.000. Hade ni köpt allt det då?

Aldrig haft det problem, inte ens nu när barnen är vuxna. De har vetat att de inte får så dyra saker, så de har alltid önskat sig sådant vi har haft råd med, och om man önskar sig lite dyrare saker så blir det inte så många paket.

Precis som att det är viktigt att kommunicera med sin partner är det viktigt att prata med sina barn. Om pengar, förväntningar osv. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (G) skrev 2024-11-25 15:12:14 följande:
    Du har skrivit "Jag har aldrig förstått mig på de som struntar i vad någon önskar sig och köper det de själva gillar istället."

Vissa kan absolut ha orimliga önskemål även om just du bara får rimliga önskelistor.
    Kanske inte elefant , men häst , hund , bil har jag absolut sett.
    Då köper man kanske inte en häst ? 
    Men vad är det du inte förstår? Självklart köper inte folk vad som helst bara för att det står på en önskelista. Men man väljer ju bland de saker folk önskar sig, och väljer det man tycker passar ens ekonomi. 
    Och står där bara elbil, flygplan och en hund, så ber man om en ny om man inte vill köpa det som står. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-25 16:43:37 följande:
    Och om personen som får presenten inte gillar den då?
    Det viktiga är ju att det känns betydelsefullt för "Jag", inte mottagaren. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (beror) skrev 2024-11-26 09:51:11 följande:
    Eller ännu bättre, köpa rätt från början så slipper man byta.
    Du läste inte det jag svarade på?
Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?