• Xenia

Har ni regler för detta - skolan?

Men är varje skola rektorns egna kungarike som hen enväldigt bestämmer allt i?

Jag skulle överklaga dessa beslut till kommunens utbildningsnämnd och om det inte ger något till Skolverket:
    - att man aldrig får låna hem barnens läroböcker
    - att föräldrar aldrig får närvara i skolan

Vad ligger bakom, att de vill dölja hur dåligt det står till?

• Xenia
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 14:43:24 följande:
    Att man inte får ta hem böckerna är en sak, men skolan har all rätt att neka vh tillträde.
    Jag kan förstå att lärare vill slippa att föräldrar kommer och går i skolan hursomhelst och stör undervisningen. Men det gäller alltså skolgården också?

Men om mitt barn berättar att det är sånt liv i klassrummet så att hen inte lär sig något? Om mitt barn säger att hen blir mobbat och att lärarna inte gör något? Om mitt barn säger att det är så stökigt och mycket mobbning att hen vägrar att gå i skolan? Då har jag alltså inte rätt att få se det med egna ögon.

Hur det är i skolan angår alltså bara lärarna och elverna, inte föräldrarna. Jag trodde att lärarna vill samarbeta med föräldrarna?
  • Xenia
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 17:16:55 följande:
    Ja, det gäller skolans område. Skolan har rätt att avhysa vuxna, även om de är vh. Naturligtvis inte för sånt som "skulle bara lämna en mössa", men att bara hänga där, typ.

Då ska du prata med mentor/lärare, sedan rektor, sedan huvudman (ofta kommunen) och/eller Skolinspektionen. Men nej, du har inte rätt att gå till skolan för att se det med egna ögon. Frågan är vad man ska tycka att det hjälper, för du som vh ska ändå inte ingripa i det som händer på skolan, och vilken förälder skulle klara att bara stå och titta på när ens barn mobbas? Sånt ska skolan sköta.

Samarbete innebär inte att man får hänga på skolan som vuxen. Det handlar bl.a. om de andra barnens miljö och trygghet, inte så att skolorna har något att dölja.
    Tja, jag skulle kunna hängt strax utanför skolan. Det finns inga murar runt skolorna som jag sett utomlands.

Hade jag sett fysisk mobbning av mitt barn då så skulle jag ingripit och åt helvete med alla regler som mest skyddar mobbare och skolan. Poängen är ju att skolan inte klarar av det.

Om det är allmänt stök på själva lektionerna så skulle föräldrarna kunnat vara till hjälp. De skulle kunna tryckt på hos rektor och kommunen. Dvs vara ett stöd för lärarna. Ibland verkar lärare så uppgivna, de får inget stöd från sin egen rektor.
Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?