• Goneril

För oss som gillar att skriva

Noveller, kandidatuppsatser, släktkrönikor och berättelser om livet förr I världen. Skriver man på högskola eller universitet har man en handledare så det räknas kanske inte i sammanhanget. Några alster har publicerats av en släktforskarförening, en liten lokal tidskrift. Det kan även bli debattinlägg på Fria Ord i GP när sinnet rinner på.                                                                                                                                                                    Vad tänker du skriva, noveller, kåserier eller barnböcker? Har du gått skrivarkurs? "Svenska skrivregler" kan vara bra att ha, likaså Sara Lövestams underhållande grammatikböcker, "Grejen med verb" kan jag rekommendera alldeles särskilt. Lite planer har jag faktiskt; jag är intresserad av historia och har läst massor, både antikens och den svenska. Närmare bestämt vill jag skriva en novell om Katarina Stenbock, Gustav Vasas tredje drottning som han hämtade på Torpa i Västergötland, 60 år gammal, tandlös, överviktig och giktbruten. Den blivande gemålen var endast 17 år gammal. Man kan ju fundera på hur hon upplevde detta, en enlevering i det närmaste. Lycka till med dina planer!                                                                       

Svar på tråden För oss som gillar att skriva