• Jassan123

IVF-RESA 2024-2025

Hej !
    Jag och min sambo är mitt i en ivf och vi är ofrivilligt barnlösa då dom inte hittar något "fel" på någon av oss. 
    Fick gonal-f och garnilex precis som dig . Dock såg dom på ultraljudet att jag blev överstimulerad och fick då gonapeptyl innan äggplock och dom sa att de kommer bli totalfrys . Uttaget blev 10 ägg , 9 var mogna . Dagen efter fick vi svar att 6 var befruktade . Nu väntar vi på att labbet ska ringa och meddela om något/några går att frysa !

• Jassan123
    SJZ skrev 2024-11-23 04:26:59 följande:
    Åh va spännande för er! Håller tummar och tår! Vart gör ni IVF någonstans?
    Tack  🥰 
    Vi gör det på Nodic IVF i Göteborg . Fick remiss till sahlgrenska men då det var långa köer så blev vi erbjudna att flytta över till Nordic. Vi har varit super nöjda🤗
  • Jassan123
    SJZ skrev 2024-11-25 08:30:24 följande:

Nu ringde en sköterska på morgonen och sa att det finns inget att sätta tillbaka så blir inget ET idag. Vet att chansen var liten när det bara fanns ett ägg, men såklart man ändå blir lite ledsen. Läkaren skulle ringa mig på eftermiddagen så får vi se vad hon säger.

Neej va tråkigt :(
  • Jassan123
    SJZ skrev 2024-11-25 21:06:57 följande:
    Ja jättetråkigt.. pratade med läkaren på eftermiddagen och fått nytt recept..denna gång med Menopur..jag ska ringa kliniken imorgon och få veta när jag kan börja försök 2. Detta blir troligtvis det sista för mig  landstinget då jag fyller 40 år i slutet av Februari.
    Aha okej . Vad är det för skillnad på menopur och gonal f ?   Vi får hålla alla tummar och tår att försök nr 2 går bättre 🤗
  • Jassan123
    SJZ skrev 2024-11-25 21:32:38 följande:
    Tack sååå mycket Hjärta
    Här kommer förklaring från Chatgpt Skrattande

Menopur:

Innehåller två hormoner: FSH (follikelstimulerande hormon) och LH (luteiniserande hormon).

LH är viktigt för att stimulera ägglossningen och hjälper till att mogna äggen.

Menopur används ofta vid IVF-behandling (in vitro-fertilisering) och kan vara bra när man behöver stödja både äggmognad och ägglossning.

Gonal-F:

Innehåller endast FSH (follikelstimulerande hormon).

FSH stimulerar äggstockarna att producera ägg.

Gonal-F används främst för att stimulera äggmognad och är vanligt vid IVF-behandling där LH-nivåerna inte behöver påverkas lika mycket.

Så sammanfattningsvis: Menopur innehåller både FSH och LH, medan Gonal-F bara innehåller FSH. Valet av läkemedel beror på vilken typ av behandling och hormonstimulering som behövs för just den individens fertilitetsbehandling.
    Jaaha då förstår jag 🤗
  • Jassan123

Idag ringde dom från labb och meddelande att 4 st av dom 6 befruktade hade utvecklats fint till blastocyster och ligger i frysen 🥲 

• Jassan123
    Tingel skrev 2024-12-07 22:33:23 följande:

Vilken fin och detaljerad text! Den hjälper nog många, däribland mig! Beklagar resultatet.. Håller tummarna för er fortsatta resa❤️ Vet ni något mer framöver?

Jag hoppar också in här så för den som vill veta - här kommer vår story:

Min sambo har azoospermi, alltså inga spermier som hittar ut ?normal? väg. Han har genomfört en TESE/TESA för några år sedan, innan vi träffades, så några strån finns i frysen. ICSI är vår väg att gå! 

Sensommaren 2023 bestämde vi oss för att det var dags att få hjälp tillsammans. Problem stötte vi på ganska så snabbt. För att få finansierat av landstinget krävs det att båda är över 25, jag var 24. Vi kände väl att vi kunde vänta i ett halvår till att få starta igång och inte betala själva, men vi letade en del kryphål men inget som gick vägen. 

Längtan tills 25-årsdagen var stark och äntligen kom den! På dagen ringde jag regionen. Vad jag vill minnas var det samtalet också konstigt och inte så som jag hoppats och var lite ledsen efter det. Fick iaf en första tid hos en kurator i april. 

Hela kuratorsbiten har också tydligen varit olika bland olika här på familjeliv. Många har inte haft det? Var iaf ett samtal som kändes handlade om att de skulle se om vi var redo och passande att skaffa barn typ. Som tur var så ansågs vi det😂

Efter detta blev det dock jobbigt psykiskt. Vi fick det nästan lovat under den tiden vi ringde och letade efter kryphål, att ?efter första besöket kommer det gå snabbt. Där är det max 1 månads väntetid mellan. Det är kuratorn som har lång väntetid så det är lugnt.? Men nee då. Vi fick gå på vårt andra besök i slutet av oktober i år, ett halvår senare. Detta besöket hos regionen innebar en kontroll av mig och mina äggstockar osv.

Jag har verkligen respekt för hur tiden drar iväg i denna resa, och då har vi precis fått börjat.  

Under detta år som gått, med förväntan och lovord från höger och vänster som aldrig hölls, tror jag en försvarsmekanisk startades för mig och jag har inte tillåtit mig själv att tänka och längta efter detta och barn öht. Det bröt bara ned. 

Fram tills för 4 dagar sedan när vi äntligen, efter 15 månaders väntan på att bara bli äldre, fick börja med sprutorna! Vi är äntligen här och insikten till det kommer mer och mer. Men såklart är jag försiktigt förväntansfull. 

Idag tog vi femte dosen av Gonal F 125 ie. Vul på onsdag och sen får vi se hur det ser ut❤️

Hoppas vi kan följas åt här inne!

Tack för att du delar med dig ! Vi har inte haft någon kuratortid..  vi fick till oss att det fanns stöd att få om man vill under ivf processen dock . 
    Det är verkligen en berg och dalbana man går igenom ! Så spännande och all lycka till 🥰
  • Jassan123
    Tingel skrev 2024-12-10 16:49:01 följande:

Hmm tror du? På regionen lät det som att det är standard och så det går till. Vi ifrågasatte allt för att jag hört så mycket olika, men det var så det skulle gå till för att få remiss. Skönt att vara förbi det nu iaf 🙈

Tänk vad det kan skilja mellan länder och inte minst regioner, och läkare😂 Då gick det snabbt för dig med matchning ändå?

Jag mår bra! Känner ingen skillnad från när ägglossning är på gång i naturlig cykel. Har högt amh så risken är stor för överstimulering, men håller alla tummar att det ska se ok ut imorgon så vi kanske kan få göra ET. Men läkaren sa innan vi började stimuleringen att ställa in oss på FET.

Till vilken ägglossning får man vänta till då? Den direkt efter ÄP eller den efter första mensen efter ÄP? Verkar också vara olika🧐

Därmed blir man också orolig över att jag inte känner någon skillnad, ifall jag har fått för liten dos och att det visar sig vara för få ägg och blåsor imorgon.. Vi har tid vid 11!

Toppen med ägglossning för dig ju! Förstår att du är orolig om det är sista dagen nu.. Kan det inte vara normalt att det drar över tiden lite då?

Blev överstimulerad och ska göra FET . Gjorde äggplock 20 november och dom sa till mig att man måste ha 1 riktig mens innan FET . Så efter äggplock får man en så kallad bortfallsblödning som inte är en riktig mens. Så det blir blödningen (mensen) som kommer efter det. I mitt fall om allt går som det ska så har jag min "riktiga mens" julveckan och planeras då för FET efter positivt ägglossningstest i januari 😁 lycka till 🌺
Svar på tråden IVF-RESA 2024-2025