• Tukt

Kollega jämt sjukskriven

Börja med att ta det med din lokala fack-klubb. De kanske kan hjälpa till på ett bättre sätt.

• Tukt
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 13:35:00 följande:

Tack alla ni som svarat. Jag ska prata med chefen och om det inte leder nånvart kontaktar jag facket. Det kan vara så att chefen pratat med min kollega om hennes sjukskrivningar, det kan jag inte svara på då jag och min kollega inte pratar om privata saker.

Om du inte har en bra och nära relation till din chef så skulle jag börja prata med facket. I alla fall informera dom och höra lite om de själva vet det finns något problem bakom.
    Risken är annars att du triggar igång en konflikt med din chef. Det blir lite som om du "bussar" facket på hen, om du inte får gehör. Det riskerar bland mindre bra chefer, att det blir du som är problemet. Men just genom att ta det med facket och spela med öppna kort, så kan det bli mindre konfliktfyllt.
    .
  • Tukt
    Goneril skrev 2024-11-22 19:30:45 följande:
    Man ser ibland här på FL att folk uppmanas att kontakta facket. Det måste vara den absolut sista åtgärden, missförhållanden tas upp med den närmsta chefen. Att gå till facket innebär att chefen kommer att framstå i dålig dager vilket inte befrämjar den egna arbetssituationen. Får inte TS sätta upp övertid? Det brukar tala sitt eget tydliga språk. Alltså: Om man levt i verkligheten springer man inte till facket om inte chefen visat sig helt oduglig. Man får tänka sig för och inte såga av den gren man sitter på. I det här fallet kanske chefen inte ens vet hur läget är och att då springa till facket vore fatalt. Tala med chefen! 
    Min upplevelse är den motsatta. Men också att "gå till facket" betyder ju inte med automatik att facket i sin tur agerar mot chefen. Det kan, som jag skrivit, också handla om att få råd och information.
Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven