• ojskipojski

Vart kan man få ozempic utskrivet?

Är det fortfarande möjligt att få ozempic eller Rybelsus utskrivet från vikt doktor / appar online ? (Som kostar typ 1000 kr per månad.) vart!??

Hade möte med doktor 24, de skriver ut wegovy (3800 kr) saxenda (2500 kr) mounjaro (4800 kr). Jag har absolut inte råd med detta, runt tusen lappen hade varit enda rimliga alternativet för mig. (+ eventuellt vårdapp typ 500 kr får väll gå också?) 

finns det fortfarande appar som skriver ut just OZEMPIC (eller motsvarande) så man kan köpa det för typ 1050 kr per månad.

har obesitas så blev direkt godkänd för läkemedel hos Doktor24 men som sagt skriver de inte ut läkemedel jag överhuvudtaget har råd med?

• Svar på tråden Vart kan man få ozempic utskrivet?
  • Raggartjejen

Jag har diabetes och Rybelsus är en av mina mediciner. 
    Det har hänt ett X antal ggr att Rybelsus har varit slut på flera apotek p.g a att överviktiga "snor" mediciner som är för diabetiker.

• Anonym (Silvia Renate)

En annan tanke - visst räknar man med att kunna gå ner på en lägre underhållsdos efter att man har nått sin målvikt? I så fall borde det bli billigare efter några månader beroende på hur mycket man behöver gå ner för att nå normalt bmi.

De flesta på semaglutid går ner 5 kg i månaden. Då har du gått ner 20 kilo på fyra månader och sedan går du ner på underhållsdos, helst permanent. 

För mig skulle det vara värt att ta 20000 av mina besparingar för att gå ner till normalvikt. Sedan skulle det kanske kosta hälften så mycket i månaden på den lägre dosen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Silvia Renate) skrev 2024-11-22 14:40:36 följande:

En annan tanke - visst räknar man med att kunna gå ner på en lägre underhållsdos efter att man har nått sin målvikt? I så fall borde det bli billigare efter några månader beroende på hur mycket man behöver gå ner för att nå normalt bmi.

De flesta på semaglutid går ner 5 kg i månaden. Då har du gått ner 20 kilo på fyra månader och sedan går du ner på underhållsdos, helst permanent. 

För mig skulle det vara värt att ta 20000 av mina besparingar för att gå ner till normalvikt. Sedan skulle det kanske kosta hälften så mycket i månaden på den lägre dosen. 

Måste man hålla på med dessa sprutor hela livet sen ?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Silvia Renate)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 14:56:33 följande:
    Måste man hålla på med dessa sprutor hela livet sen ?
    Fetma är oftast en livslång sjukdom i likhet med högt blodtryck, diabetes, höga blodfetter och så vidare. 

De flesta måste nog ta dessa mediciner hela livet för att behålla den nya vikten. Det är ju precis som med alla andra bantningsmetoder. De fungerar bara så länge man följer dem. Det är ändå en stor kostnadsbesparing för samhället och en stor personlig vinst för individen. 
  • Anonym (d)
    Raggartjejen skrev 2024-11-22 14:02:34 följande:

Det har hänt ett X antal ggr att Rybelsus har varit slut på flera apotek p.g a att överviktiga "snor" mediciner som är för diabetiker.

Ok så ska vi inte problematisera läkarna som skriver ut istället för de som tar medicinen?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (My) skrev 2024-11-22 12:22:14 följande:
    Bla bla bla IDC
    Det bränner även mer muskler än vid en långsammare viktnedgång med en bra kosthållning och träning.

så ställer man inte om sin kosthållning och inte använder det under en kort tid 
    för att få ordning på sin ätstörning

så har man mycket sämre förutsättningar än vad man hade innan man började med preparatet.
  • Anonym (Silvia Renate)
    Raggartjejen skrev 2024-11-22 14:02:34 följande:

Fetma är också en sjukdom och många behöver just dessa mediciner för att slippa få diabetes typ 2.

Svar på tråden Vart kan man få ozempic utskrivet?