Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Utvecklas som person med familj?

Är jag den enda som ser mitt familjebildande som det mest utvecklande för mig som person? 

Att ständigt ha en partner som är närvarande. Att ha barnen och vara lugn, sansad och ha energi. 

Personen man trodde var innan handlade ju om att jag kunde gå undan, jag kunde gå hem efter en arbetsdag och sedan bara vara ifred. Ta hur lång sovmorgon om man önskade. Det var bara kul att laga mat och jag kunde göra det hur länge jag ville. Nu har jag alltid barnen som ska ta en stol och försöka klättra upp på diskbänken och sno åt sig kniven. Hur blir jag då? 

Jag måste vara en bra förälder oavsett hur mycket jag fått sova. Man ska städa medans ens barn gör motsatsen. Exempelvis. Jag stoppar in saker i en låda. Den yngsta springer efter och drar ut samma sak man precis stoppat undan. 

Sedan på det ska man ha energi och ork till att mysa med sin partner. Alltid ha ork och vara respektfull, när man mår piss. Även om man har feber, halsfluss och är magsjuk samtidigt så måste man vara förälder. 

Jag utmanas på ett helt annat sätt nu, det är som att konstant utsättas för ett stresstest.

Hur upplever ni andra föräldraskapet? Har ni utvecklats av att ha partner och barn? 

• Svar på tråden Utvecklas som person med familj?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag är mamma) skrev 2024-11-21 21:59:36 följande:

Nej, du är långt ifrån ensam. Många går helt upp i mammarollen. Finns till och med en sång om det:

Handlar väl inte om att gå upp i någon mammaroll utan att det finns ju inte på kartan att bara ligga i sängen på helgen och pilla sig i naveln. 

Även om man har en jämställd relation så blir inte livet sig likt. Man får inte samma egentid, ens tålamod testas ständigt. 

Man kanske tänkte innan att man är en fysisk person och vill ha mycket närhet med sin partner. Men vips så kommer tröttheten och prioriteringarna. Ska man tvätta barnens kläder, sova eller ha sex? Dessa prioriteringar behöver man inte ens fundera på som barnfri. Då kunde man se på serier halva natten. Gör jag samma sak nu så vaknar barnen tidigt och jag har inte sovit alls då, men ska ha energi till att borsta tänder, fixa med frukost, städa undan på golvet efter frukosten, tvätta av barnet? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Jag är mamma) skrev 2024-11-21 22:13:18 följande:
    Du fattar inte att det finns olika typer av mammor va?

Så vissa låter sina barn klara sig själva, ger dom inte mat, tvättar inte deras kläder, tar inte hand om dom när dom vaknar på natten utan låter dom vara instängda i sitt rum skrikandes tills dom somnar om igen av utmattning? Detta gäller både mammor och pappor? 

Om man inte gör några uppoffringar och prioriteringar så blir soc inblandat. 

När man inte har barn kan man strunta i att gå ut om det är kallt väder, stanna inne hela helgen?. Men det blir svårt när barnen behöver tas om hand, böljorna är slut, och man vänder inte ut och in på en blöja utan vare sig man vill eller inte så kommer man få klä på sig och gå ut?. 

Svar på tråden Utvecklas som person med familj?