• Anonym (Anonym Signatur)

Elon Musk och Tesla

Ingen har väl missat att Elon Musk är för Trump vad Rysslands Oligarker är för Putin.

Elon Musk är totalt emot fackföreningar och han vill gärna ha och kommer få politisk makt under Trump.

För mig är det förvånanade att en enda person i Sverige vill inneha en Tesla och därmed stödja Musk ekonomiskt.

Det finns ju så många andra elbilar.

Du som har en Tesla, hur ser du på att du faktiskt stödjer Musk?

• Svar på tråden Elon Musk och Tesla
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2024-11-22 10:23:15 följande:

Varför köpa Tesla när det finns så många billigare (och säkert bättre) kinesiska alternativ? 

Vem fan har Tesla ens?

Logiken är litet svår att förstå: Må vara att man väljer bort Tesla för att man inte gillar Musk men kinesiska kommunistpartiet kan väl ändå omöjligen vara bättre i det avseendet!?

Något från Europa borde vara ett bättre alternativ i så fall
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2024-11-24 12:56:33 följande:
    Logiken är litet svår att förstå: Må vara att man väljer bort Tesla för att man inte gillar Musk men kinesiska kommunistpartiet kan väl ändå omöjligen vara bättre i det avseendet!?

Något från Europa borde vara ett bättre alternativ i så fall
    Något från ...Europa? Bother ew.
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2024-11-24 13:19:15 följande:
    Något från ...Europa? Bother ew.
    Obegriplig kommentar. Du måste väl ändå hålla med om att ifall man väljer bort Tesla och Elon Musk pga politiska skäl så måste exakt samma skäl vara en orsak till att inte heller vilja ta i kinesiska elbilar med tång?
  • Anonym (???)
    Mentat skrev 2024-11-24 12:56:33 följande:
    Inte alls svårt att förstå. Tesla är ett brand som helt och hållet är baserat omkring en kult omkring personen Elon Musk. Köper du en kinesisk bil signalerar du att du vill ha mycket-teknik-för-pengarna, inte att du gillar Xi Jinping. Köper du en Tesla signalerar du att du gillar personen Elon Musk, något som numera betyder något helt annat än det gjorde för ett halvår sedan.
  • Mentat
    Anonym (???) skrev 2024-11-24 18:56:11 följande:
    Inte alls svårt att förstå. Tesla är ett brand som helt och hållet är baserat omkring en kult omkring personen Elon Musk. Köper du en kinesisk bil signalerar du att du vill ha mycket-teknik-för-pengarna, inte att du gillar Xi Jinping. Köper du en Tesla signalerar du att du gillar personen Elon Musk, något som numera betyder något helt annat än det gjorde för ett halvår sedan.
    OK, det är du som gör en skillnad mellan dessa märken som jag inte gör. Om bilens kameror och GPS spelar in data vet jag att jag hellre ser dem lagrade i USA än hos kinesiska kommunistpartiet.

Personligen skulle jag inte skaffa någondera.
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2024-11-24 16:34:01 följande:
    Obegriplig kommentar. Du måste väl ändå hålla med om att ifall man väljer bort Tesla och Elon Musk pga politiska skäl så måste exakt samma skäl vara en orsak till att inte heller vilja ta i kinesiska elbilar med tång?
    Alltså du har ingen aning hur hårt jag skiter i politiska skäl och andra boomer-tönterier. Det existerar bara två skäl: 1. plånboken 2. valuta för pengarna. Resten är snömos.

Precis som jag väljer min kinesiska Xiaomi lur framför en valfri europeisk (om det ens finns såna). 
  • Anonym (Teslaa)

Jag äger en Tesla och är väldigt nöjd med den bilen. Innan jag köpte den var jag inne på en VW ID4, men allt eftersom att jag valde till utrustning som enligt mig är en del självklara saker så var jag uppe på nästan 200.000 kr mer än en Tesla. I Teslan kan du välja väldigt lite, en eller två motorer, vilken färg och typ svart eller vit inredning. Sen ingår allt annat, så priset är rätt enkelt vilket jag gillade.
    När jag ska byta bil om 1 år så kommer jag fortsätta välja Tesla. Inte för att jag bryr mig om att finansiera Musks galenskaper, utan för att jag verkligen trivs med den bilen. Tesla är lite som iPhone, den är enkelt, har en snygg design och användarvänlig. En Kines-elbil är som android, för mycket knappar, för många alternativ, trögt gränssnitt osv... 
    MEN jag kan erkänna, jag känner inte mig längre direkt stolt när jag glider in på parkeringen ...

• Mentat
    Dr Nail skrev 2024-11-25 12:26:24 följande:
    Alltså du har ingen aning hur hårt jag skiter i politiska skäl och andra boomer-tönterier. Det existerar bara två skäl: 1. plånboken 2. valuta för pengarna. Resten är snömos.

Precis som jag väljer min kinesiska Xiaomi lur framför en valfri europeisk (om det ens finns såna). 
    Ok, då blev det mer begripligt. Trådens ämne handlade om att välja bort Tesla av politiska skäl, det är däremot något du struntar fullkomligt i. Ok.
  • Tukt

Nu är det väl så att Tesla är ett rätt stort märke då det kommer till förmånsbilar, och då kanske det är en Tesla eller ingen bil alls.
    Dessutom är det kanske först senaste året Muskovitj har börjat visa vem han verkligen är. I alla fall för den breda allmänheten.

• Dr Nail

Däremot tänker jag det kan va smart att börja investera i Tesla, köpa Musks aktier. Tänk när han blir president vad det kommer löna sig!

Svar på tråden Elon Musk och Tesla