• Anonym (Förvirrad)

Min hyresvärd och vän går mig på nerverna

Jag ska försöka hålla mig kort, jag har en manlig vän som i början av vår vänskap berättade att han va kär i mig. Jag sa direkt att jag inget intresse hade men va gärna hans kompis. Han skrev konstant till mig och detta blev jobbigt eftersom jag inte kunde hantera situationen. Jag bad honom backa även som vän. (Han är dessutom gift).

Med åren har det lättat och vi kunde ha en fungerande relation som vänner. Han erbjöd mig jobb och det fungerade. Ett tag... plötsligt könde jag av väldigt tydligt att han va ute efter mer av mig. Jag mådde inte alls bra av situationen så jag bytte jobb. 

Jag hyr bostad utav honom nu och hittar jag nått annat så kommer jag flytta då detta inte heller är hållbart. Han skriver ofta att han ska komma och greja med nått kring fastigheten i trädgården. Han frågar om vi kan ta en kaffe. Vilket är helt okej nån gång ibland men han verkar ha ärenden här varje vecka nu. Ibland flera. Lägenheten uppehåll min är tom och han använder den ducäschen flera gånger i veckan och det skickar han och informerar mig om innan så han kan bli bjuden på kaffe. Garanterat. Sista tiden har jag åkt hemifrån när han kommit. Han . Förutom att flytta och inte svara honom, hur ska jag hantera detta? 

Någon som har lite kloka råd?

• Svar på tråden Min hyresvärd och vän går mig på nerverna
  • Anonym (Jaha)

Sluta bjuda honom på kaffe. Inte en enda gång till. Frågar han så säg bara att det inte passar just då. Om han påpekar att det aldrig verkar passa så säg att nej, det verkar inte så. Bara cool, calm and collected.

• Anonym (Jaha)

Och om han inte aktivt frågar om att få komma på kaffe utan bara berättar att han ska till lägenheten så svara inte ens.

• Anonym (E)

Håller med ovan.

Det är ju lätt av vara efterklok men det är ju aldrig en bra idé att fortsätta en vänskap där den ena har känslor. Nu kanske du riktigt satt i skiten med både jobb och bostad men den där vänskapen bör nog rinna ut i sanden

• Anonym (h)

Varför har du tagit upp vänskapen med denna man gång på gång? obegripligt

• Anonym (A)
    Anonym (Jaha) skrev 2024-11-21 20:16:19 följande:

Sluta bjuda honom på kaffe. Inte en enda gång till. Frågar han så säg bara att det inte passar just då. Om han påpekar att det aldrig verkar passa så säg att nej, det verkar inte så. Bara cool, calm and collected.

Håller med
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (h) skrev 2024-11-21 21:31:55 följande:

Varför har du tagit upp vänskapen med denna man gång på gång? obegripligt

Jag vet inte, men vi har många gemensamma vänner och jag har varit väldigt tydlig emot honom. Sen har det gått lång tid då jag varit helt tyst mot honom. Jag vet att jag gjort fel som tänkt att vi kan va vänner och jag vet att jag satt mig i denna situation själv. I efterhand förstår jag inte det själv. Han erbjöd mig ett fint boende för en låg hyra och nät han märkte att han inte fick ut något av det så höjde han hyran rejält. Klart jag ska flytta och får skylla mig själv. Helt medveten 
Svar på tråden Min hyresvärd och vän går mig på nerverna