• Anonym (Signe)

Barnvagn + entretrappa ?!?!

Vi bor en halvtrappa upp med tre trappsteg. Tänk er en loftgång, med ytterdörrar på långsidan och en entretrappa ner mot ena kortsidan. Vår ytterdörr är längst bort från trappan.

Jag har försökt ta barnvagnen i trappan men när jag har testat så dunsar hela vagnen till så mycket att det känns som att bebisen ska få whiplash eller studsa ur vagnen. 

Bebisen är nyfödd och än så länge har vi löst det genom att vi är två och den ena tar barnet i mjuliften och den andra vagnen. Men vet inte hur jag ska göra när jag blir ensam.

Finns det något magiskt trick för att köra vagnen upp och ner för trappor? Det är ju trots allt bara tre steg. Vi har en Emmaljunga om det spelar nån roll.

Eller kan jag lämna bebisen utan uppsikt i hallen medan jag kör ner vagnen?

• Svar på tråden Barnvagn + entretrappa ?!?!
  • Anonym (Pip)

Vi har en trappa med fem trappsteg upp till vårt hus, det var inga problem att dra vagnen upp och ner för dom. Man får såklart lyfta ur eventuell last (typ matkasse) först.
    Jag lovar att det kommer gå bra, ta det lugnt bara. Man låter ju inte vagnen studsa ner av sig själv utan man håller ju emot. Testa ett par gånger utan barn i. 

• Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2024-11-22 07:43:30 följande:

Ja, men det är väl bara att ställa ner mjukliften på marken/betongen bredvid trappan. Varför skulle det spela någon roll? 

vill du inte lägga ner den direkt mot marken får du väl ha en filt eller något att lägga under.

För att det är 10 cm blötsnö där? Jag vill inte lägga ner något där. Men tack för tips.
  • Räkan77

Att låta bebisen ligga ensam i sin lift på hallgolvet med ytterdörren öppen är ingen fara. Tror inte att det finns något område i Sverige där det finns risk att någon ska göra illa din bebis. Om du inte bor granne med en psykopatisk granne eller liknande.

Din bebis far inte heller illa av att bli lämnad ensam i 30 sekunder. Ibland när man är på väg hem och bebisen börjar gråta och skrika av hunger vill man ju bara plocka upp och mata så snabbt som möjligt. I dessa fall kanske du ksn lämna kvar vagnen där nere en stund? Kanske låsa med hänglås?

Om någon månad kommer det här inte vara ett problem länge. Då är bebisen stabilare och du starkare, så då kommer du kunna dra upp och ner hela ekipaget i trappen.

• Anonym (Mimmi)

Du behöver hålla emot när du går i trappan med vagnen, inte bara släppa ner den. Ha ett stadigt tag i handtaget, rulla försiktigt ner den för kanten och håll i så att den inte rasar ner i ett skump utan mer glider ner med de bakre hjulen längs trappsteget. Öva lite med ett par mjölpåsar som tyngd i vagnen istället för bebisen så kommer det att gå bra när du provat några gånger. 

Men att lämna bebisen i hallen låter också som en helt ok lösning. För jag antar att ni inte har en lös anakonda eller nåt som äter upp ditt barn så fort du vänder ryggen till. Bebisar behöver inte konstant övervakning. 

Du är nybliven mamma och är trött och orolig. Det är som det brukar. :) Man vänjer sig med tiden och blir lite mer laid back. (Och blir du inte det så be om stöd från BVC.)

• Anonym (S)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-22 08:08:09 följande:
    För att det är 10 cm blötsnö där? Jag vill inte lägga ner något där. Men tack för tips.
    Men i trapphuset/ loftgången är det väl inte 10cm snö?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-22 08:08:09 följande:
    Hu då! Kan du ha med en liten presenning, en tom sopsäck eller något annat vattentätt att lägga under?
  • Anonym (Annat)

Är vagnen utan fjädring och trappstegen extremt höga eller? Jag förstår inte problemet alls. Är du väldigt försiktig av dig? Jag skumpade vagn upp och ner för en trappa dagligen och ingen gång tänkte jag att min unge skulle få whiplash. Det var ingen stor grej att sakta men säkert gå ner eller upp med den.

• Mrs Moneybags

Lyft upp bebisen och ta den under ena armen eller håll i mjukliften med ena handen och ta vagnen med den andra handen.

Om det bara är tre trappsteg kan det väl inte vara så jättesvårt?

Du kommer bli expert på att göra saker med en hand så småningom. 

• Anonym (Mimmi)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-22 13:19:50 följande:

Lyft upp bebisen och ta den under ena armen eller håll i mjukliften med ena handen och ta vagnen med den andra handen.

Om det bara är tre trappsteg kan det väl inte vara så jättesvårt?

Du kommer bli expert på att göra saker med en hand så småningom. 

Grejen är väl att man inte kan ta en nyfödd under armen. 

Men att hålla mjukliften med ena handen och vagnen med andra borde gå fint. :)

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-21 18:37:48 följande:

Vill bara säga att jag är genuint tacksam över alla tips, även om jag låter negativ. Tycker att det mer och mer börjar kännas hopplöst och är så rädd för att bli lämnad själv med bebis. Bröt ihop och grät och sa att jag ville flytta men då tyckte min sambo att jag var löjlig, men han hade själv inget förslag på hur jag ska göra för att ta mig upp och ner. Som den känns nu får nog vagnen stå ett tag. Ska vi nånstans så kan jag släpa med babyskyddet till bilen.

Håller med din sambo, du får hitta ett sätt. Det är ju inga problem att lämna barnet i hallen, det kan ju inte ta mer än någon minut att ta ner vagnen och sedan hämtabarnet. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-11-22 15:33:40 följande:

Grejen är väl att man inte kan ta en nyfödd under armen. 

Men att hålla mjukliften med ena handen och vagnen med andra borde gå fint. :)

Det kan man, men man måste träna lite först. Glad

Men mjukliften är nog säkrare nu när det börjar bli halt ute.
  • Tom Araya

Är det bara tre steg så kan du ju dra vagnen sakta vilket minskar dunsandet. Om barnet ligger ned och har bra stöd för rygg, nacke och huvud så är det då ingen fara. 

• Anonym (Annica)

Det går bra att dra det upp- och nerför trappan! Dra den kontrollerat uppåt, och neråt får du liksom hålla emot och rulla bakhjulen längs kanten på trappsteget (sättsteget). Stå alltid över vagnen, så att du kör nerför och backar uppför. Du kommer att få snits på det om du övar några gånger!
    Och du - bebisar är faktiskt ganska tåliga! 

• Anonym (Mimmi)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-22 16:38:05 följande:
    Det kan man, men man måste träna lite först. Glad

Men mjukliften är nog säkrare nu när det börjar bli halt ute.
    Vi menar nog olika när vi säger att man tar bebisen under armen. Jag menar så här.
  • mammatill6

Tror det är mammahormonerna som skapar ett problem nu. Det kommer ge sig.Att dra en barnvagn tre steg är inga problem. Du kommer få in tekniken. Annars går du först ner med vagnen, går sen in o hämtar barnet. 

jag satte oftast barnet i bärsele. Det känns krångligt nu men ge det lite tid kommer du sätta barnet i sele som ingenting.

• Anonym (Jj)

Jag har två trappsteg till entrén sen en halv trappa till lägenheten (ingen hiss). Jag har gjort så förut att jag går in och lämnar bebisen typ på sängen (innan han kunde krypa eller rulla och sånt) eller på golvet på en filt eller nått sen drog upp vagnen. Har ett äldre barn också som har hjälpt till en del om inte sambon är med.

Sen tänkte jag att det kanske förstör vagnen att dra den upp för trappan så har lämnat i barnvagnsrummet som är utanför entrén (och mer som ett utrymme än ett riktigt rum). 

Nu väntar jag barn igen och är lite osäker på hur man ska göra, barnvagnsrummet är tyvärr inte så fräscht nu.. Men antar att ni inte har barnvagnsrum utanför entrén? 

Svar på tråden Barnvagn + entretrappa ?!?!