Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Barnvagn + entretrappa ?!?!

Vi bor en halvtrappa upp med tre trappsteg. Tänk er en loftgång, med ytterdörrar på långsidan och en entretrappa ner mot ena kortsidan. Vår ytterdörr är längst bort från trappan.

Jag har försökt ta barnvagnen i trappan men när jag har testat så dunsar hela vagnen till så mycket att det känns som att bebisen ska få whiplash eller studsa ur vagnen. 

Bebisen är nyfödd och än så länge har vi löst det genom att vi är två och den ena tar barnet i mjuliften och den andra vagnen. Men vet inte hur jag ska göra när jag blir ensam.

Finns det något magiskt trick för att köra vagnen upp och ner för trappor? Det är ju trots allt bara tre steg. Vi har en Emmaljunga om det spelar nån roll.

Eller kan jag lämna bebisen utan uppsikt i hallen medan jag kör ner vagnen?

• Svar på tråden Barnvagn + entretrappa ?!?!
  • Anonym (Signe)
    Alexi skrev 2024-11-21 16:53:48 följande:

Det finns ju lösa rampgrejor. Skaffa det som du kan lägga dit när du ska dra vagnen. 

Tack för tips! Vad heter det och var kan man köpa? Har googlat på barnvahnsramp men bara hittat såna fasta lösningar. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-21 17:46:44 följande:

Skit i rampen, det blir ett rent h-vete att hålla på med, för du lär ju inte kunna lämna dem utan isf släpa dem var du än ska. Skaffa bärsele istället att sätta barnet i medan du tar upp vagnen!

Tack för tips, men bärsele är inget alternativ. Har testat, men det blir för knepigt att sätta i och ta ur honom. Nere på gatan.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 17:49:56 följande:

När mjukdelen i ena handen och dra vagnen med den andra
    Försök lär dig att dra vagnen mjukare upp/nedför trappan 
    Lämna barnet på golvet i mjukliften när du drar ner underredet? Är det bara tre steg lär du ju inte behöva lämna barnet utan uppsikt? 

Trappan är en bit bort från ytterdörren så antingen får jag ställa ner mjukliften på marken/betongen bredvid trappan eller lämna ensam i hallen utan uppsikt. Det tar emot. 

Kommer inte orka bära vagnen och mjukliften på samma gång.
  • Anonym (Signe)

Vill bara säga att jag är genuint tacksam över alla tips, även om jag låter negativ. Tycker att det mer och mer börjar kännas hopplöst och är så rädd för att bli lämnad själv med bebis. Bröt ihop och grät och sa att jag ville flytta men då tyckte min sambo att jag var löjlig, men han hade själv inget förslag på hur jag ska göra för att ta mig upp och ner. Som den känns nu får nog vagnen stå ett tag. Ska vi nånstans så kan jag släpa med babyskyddet till bilen.

Svar på tråden Barnvagn + entretrappa ?!?!