Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2024-11-21 16:58:14 följande:

Kan se varför man väljer separerad ekonomi
    En spara och en slösa
    Väldigt olika syn på vad man ska lägga pengar på resor/kläder/bil
    En med stora personliga kostnader, egna barn, dyr hobby, försörjningsbörda
    Eget företag

Om man är så väldigt olika och prioriterar så olika, passar man då ihop ? Vi har alltid lyckats kompromissa i vår familj. Sen har vi ju var sitt konto och kan välja , inom rimliga gränser , vad vi lägger pengarna. Vi tycker inte att det spelar så stor roll vem som betalar vad , eftersom vi ju är gifta så delar vi ju ändå på allt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2024-11-21 17:56:24 följande:

Känns rimligt att ha åtminstone när man har gemensamma barn. När barnen flyttat ut är jag dock tveksam om vi fortsätter med det, sambon är helt ointresserad av att jobba och tjäna pengar och kommer högst sannolikt fortsätta vara det. 

Så länge det gynnar barnen och oss som familj är det väl ok. Men sen är det läge att det faktiskt lönar sig att jobba och slita. (För mig)..

Vad skall du göra med pengarna du tjänar sen då?
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2024-11-21 18:43:57 följande:
    Jag har många intressen att lägga dom på. Om inte annat är det väl rimligt att jag kan spara till min pension.

Sambon är obekymrad till stor del pga att hon vet att hon har dels mycket mer pengar än mig på banken och kommer ärva mycket. Något jag inte får ta del av, hon kommer kunna pensionera sig tidigt om hon vill tex.
    Ja, med den situationen är det ju helt rimligt. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?