Inlägg från: Anonym (för att) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för att)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

För att det är enkelst och smidigt, om man har samma syn på ekonomi och behov. 

Hur så?

• Anonym (för att)
    Anonym (H) skrev 2024-11-21 16:21:53 följande:
    Vad har detta med gemensam ekonomi under äktenskapet att göra? 
    Och utanför äktenskapet.
  • Anonym (för att)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-21 16:59:27 följande:
    Ännu konstigare ju. 
    Nja, tycker jag inte. Mina föräldrar har varit ihop i 35 år, de är inte gifta, har gemensam ekonomi.

Min partners föräldrar har varit ihop i 30 år, de är inte gifta, har gemensam ekonomi.

Ett antal av deras vänner likaså.

De flesta av mina vänner och bekanta är inte gifta, men de delar ett liv med någon och de flesta har gemensam ekonomi.

Det är helt enkelt ovanligt att gifta sig i mina kretsar, men man skapar och lever ändå ett gemensamt liv med partners.
  • Anonym (för att)
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2024-11-21 17:36:16 följande:
    Så dom lever alltså precis på samma sätt som gifta som har gemensam ekonomi vad är då skillnaden menar du på hur dom lever?
    eller menar du fördelningen vid eventuell skilsmässa resp separation?
    ja då är det skillnad men om man har gemensam ekonomi under själva förhållandet är det ju ingen skillnad om man är sambo eller gifta så hur menar du?
    För du menar väl inte att fler samboförhållanden håller än äktenskap?
    det gör dom inte enligt statisk.

Känns mer som du frågar varför man ska gifta sig än gemensam ekonomi
    när du skriver som du gör.
    Jag gjorde mest ett påpekande att även folk som inte gifter sig kan ha gemensam ekonomi, och när TS påstod att det var ännu märkligare än att vara gift och ha gemensam ekonomi så svarade jag att jag inte ansåg det vara särskilt märkligt, med exempel på varför jag är av den åsikten. Ain't that f*ing deep, man. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?