• Jemp

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Anonym (S) skrev 2024-11-21 11:35:26 följande:
    Har försökt prata med han innan, utan resultat. 
    Han ska inte vara föräldraledig då han kommer gå minus för mycket om han är det så väljer att jobba istället. Vi bestämde att vi skulle ha delad ekonomi ja, men.det höll han inte. 
    Vadå höll inte?
    Det är ju han som sabbar din ekonomi genom att 1) inte betala för ert barn och 2) inte ta hand om ert barn. 
  • Jemp

Gemensam ekonomi går ju att göra på flera sätt. Antingen har man helt gemensamma konton och blandar helt. Alternativt så betalas alla gemensamma räkningar och pengar sätts av på ett separat matkonto (här dras såklart också sonens kostnader) samt ev gemensamt spar, och resten fördelas lika på er två.

Har ni inte gemensam ekonomi behövs fortfarande ett gemensamt konto för mat och sonen. Han har ju då dessutom en räkning till dig varje månad på halva inkomstförlusten för föräldraledigheten (och vab i framtiden). 

Man kan också argumentera för att han, vid högre inkomst, står för mer än hälften även om ni inte har gemensam ekonomi. 

• Jemp

Förutom de ekonomiska bitarna:
    Han swishar dig alltså oombedd och klagar sen på att du förstör hans ekonomi? (trots att du betalar mest och han utnyttjar dig).

Trycker han ner dig på andra sätt också?

• Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 12:00:37 följande:
    Vadå "en räkning" till ts???
    Utgift/skuld.
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 11:58:32 följande:
    Ja absolut, vi hade ett gemensamt matkonto innan men det sa han upp. Ja han gör ju det just nu men när jag jobbade så delade vi det på hälften. Han sköter ju delvis inhandling av mat, men händer att jag gör det också. Men handlar inget till sonen då han tycker att det är mitt ansvar. Och när jag väl gör det så spenderar jag för mycket pengar. 
    Vad gör han just nu?
  • Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 12:08:33 följande:
    Han är inte skyldig något...
    Jo. 
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 12:10:02 följande:
    Just nu är han på jobbet.
    Du skrev ?han gör det just nu?.
    vad gör han just nu? Vad betalar han för idag?
  • Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 14:36:05 följande:
    Nej.

Försök att dra det till KFM då så får du facit.
    Jag menar naturligtvis moraliskt. Men man kan inte välja bort att betala för sitt barn. 
    Skulle ts separera kan hon ju dock kräva underhåll från FK.
  • Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 17:26:05 följande:
    Det är ju sant, det kommer han inte undan.

Att däremot kräva ersättning när man är hemma anser iaf jag är helknäppt.
    Du tycker det är rimligt att den ena tar hela ekonomiska smällen för föräldraledighet?
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 20:38:02 följande:
    Betalar inte hyra eller för elen just nu då min ekonomi räcker till det just nu, men betalar för mat, medicin, kläder osv med min föräldrapenning. Verkar inte vara så intresserad av att knyta an, men vet inte hur han ser på det. 
    Ok, då kompenserar han ju alltså en del.
    Svårt att avgöra utan siffror.

Är det en generell stress över ekonomin eller ett klagomål specifikt på dig? Låter som att ni behöver göra en gemensam genomgång. 
Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda