Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?

När man har gått upp lite för mycket hamnar man lätt i insulinresistens.
    Då har man jättehöga insulinnivåer konstant och effekten är att allt man äter snabbt lagras på magen och i övriga fettdepåer. 
    Eftersom all energi lagras och man tömmer blodet på socker för att lagra det som fett,  så blir man trött och hungrig. Och fortsätter att äta. 

Den som inte kommit in i denna onda spiral, kan inte förstå hur man kan äta så mycket och ändå hela tiden vara hungrig, sugen på mer. Jag kan förstå att ni som inte upplevt det inte kan förstå, men jag har själv upplevt det och läst en hel del kring detta fenomen och dess uppkomst. 

Detta är egentligen en evolutionär överlevnadsmekanism, när kroppen vill föbereda sig för vinter och eller svält av annan orsak så slår denna insulinresistens in, som leder till hetsätning. 
    Denna insulinresistens kan triggas av olika faktorer men en stor konsumtion av fruktos med samtidig brist på vitamin c verkar vara en faktor. Stress en annan. 

Detta är förklaringen till att vissa kan bli så abnormt feta. De är ständigt hungriga och trötta eftersom kroppen på ett felaktigt sätt hamnat i detta survival mode, insulinresistens. Kroppen vill då spara på all energi, därför blir man trött,  och kroppen vill hela tiden lagra så mycket  fett som möjligt, därför är man hela tiden sugen på mer socker. 

För att slå av denna mekansim äter många nu Ozempic. Läkare förklarar att människor som hela tiden tänker på mat slutar att göra det när de vår Ozempic. 

• TvillingmammaVästgöte

Det är sant. Men man ser många yngre personer   både män och kvinnor, som går uppvväldigt mycket. Som jag ser det är det nästan alltid triggat av kronisk stress.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Pia) skrev 2024-11-21 11:09:29 följande:

Det är mycket som är lite märkligt numera. På mitt barns förskola, har ungefär hälften av barnen förkylningsastma eller vanlig astma som de medicineras för. När jag och mina vänner var i barnafödande ålder, var det många av oss som hade svårt att få barn, utan att man egentligen hittade en orsak. Jag har flera vänner som fått problem med sköldkörteln nu också. När jag pratar med min mamma och hennes vänner, menar de att det här snarare var undantag när de var unga.

Jag tänker att det kanske inte är så enkelt som att man äter mer än förr, utan snarare att något i kroppen påverkas och sätts ur spel och påverkar bland annat ämnesomsättningen negativt.

Sköldkörtelproblem orsakas av stress.
    Allergier också, 
    Nu talar jag om kronisk stress, många barn är kroniskt stressade redan i förskolan. Medelålders kvinnor som får sköldkörtelproblem är nästan alltid högpresterande och kroniskt stressade . 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 10:59:41 följande:
    Och detta gäller män också då eller? Som, i procent är mer överviktiga än kvinnor.
    Ja! Självklart!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-21 12:12:07 följande:
    Bara var tyst. Vi har haft den diskussionen så många gånger om hur fel du har med ditt ideal både vad gäller bmi och fettprocent. 

Är man bekymrad över den ökade ÖVERVIKTEN så lägger man inte fokus endast på KVINNORS övervikt. Punkt slut. 

Det har inte heller något med "dadbods" att göra heller så slipper du komma med det argumentet igen också.
    Det är väl inte så konstigt om en kille tittar mer på tjejer som han kanskr är intresserad av? Killar tittar inte på andra killar . Tjejer däremot tittar lika mycket på tjejer som på killar . Därför säljer en kvinna på ett tidningsomslag alltid bäst.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 13:29:43 följande:
    Hur påverkar det barnafödandet? Kvinnor har inga problem att få sex om det är det du menar. 

Fula, vackra, långa, korta, tjocka och smala kvinnor föder barn varje dag. 
    Det är ofta svårt att bli gravid vid en viss övervikt, gränsen för när det är svårt är dock individuell. Men det blir svårare att bli gravid om man lider av fetma och riskerna ökar. Så det är verkligen inte bra med fetma.
    Lindrig övervikt upp till BMI 27 ungefär brukar inte vara något problem. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 15:59:20 följande:

Det stämmer. Men hur påverkar det att man är oattraktiv? Han nämnde att oattraktiva kvinnor påverkar barnafödandet. Det skulle jag vilja ha svar på.

Om feta kvinnor föder färre barn så borde det vara något positivt för "Rob". 

Oattraktiva kvinnor har ett aktivt sexliv och föder barn varje dag. Sådana som Rob är troligtvis barnlösa. Så något i evolutionen säger att dessa kvinnor har större möjligheter att sprida sina gener trots att Rob tycker att de är oattraktiva.  
    Meet future woman: shorter, plumper, more fertile | New Scientist

Women of the future are likely to be slightly shorter and plumper, have healthier hearts and longer reproductive windows. These changes are predicted by the strongest proof to date that humans are still evolving.

V
    i kvinnor kommer tydligen bli tyngre och kortare. Eftersom de som är tyngre och kortare får fler barn. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 16:17:17 följande:
    Korta kvinnor är redan tjocka de flesta.   
    Det är inte ett ideal nånstans.
    Det är tydligen ett evolutionärt ideal, gynnar reproduktionen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 17:40:09 följande:

Appropå covid så var det även flest överviktiga som dock också ... Vilken shock!?  NOT :D

Nej du har fel. De som dog av fetma och covid var inte överviktiga , de led oftast av grav fetma, dvs BMI högre än 35. Den nivån av fetma är inte hälsosam
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (pga gratismat) skrev 2024-11-21 21:27:07 följande:

I mitt fall var det mycket alkohol och gratismat som gjorde att jag ökade rejält i vikt mellan 20-30..

Kan ju inte skylla ifrån mig men det var ofta män som gav mig gratismat. Vill du följa med på lunchbuffén? Jag betalar! av kollegor. Eller dejt med restaurangmiddag och sedan att mannen ville imponera med frukost med frallor osv. Tror jag gick upp 1kg om året mellan 20-30 pga detta från 50-60. Ok blev inte tjock sådär men betydligt rundare.

Låter som att de tyckte du var lite väl tunn och mager?
Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?