Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Knacka och gå rätt in??

Jag har fått börja låsa dörren. Bor i ett kvarter med rätt socialsugna pensionerade grannar. Jag själv är ledig rätt ofta pga att jag vidareutbildar mig på distans och därför vet de att jag är hemma. Jag brukar ha dörren olåst dagtid eftersom katterna vill in och ut men nu vill även grannarna in. Det är liksom bara knack knack och in kommer de.

Ja jag vet, enkelt problem att lösa. Jag har som sagt börjat låsa dörren nu också när jag är hemma men varför gör den här generationen som de gör. Bara vräker sig in hos någon? Det är oförskämt och med noll respekt för den man går in till.

• Svar på tråden Knacka och gå rätt in??
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 19:45:14 följande:
    Suck? Jag blir så trött på att läsa sådant här gnäll. Du borde vara glad att folk överhuvudtaget vill umgås med dig. På min tid var det minsann inte tal om att klaga över hur andra betedde sig eller vad de hade för ?bristande social kompetens?. Vi tog seden dit vi kom och visade lite respekt.
    Dessutom hade vi inte alla dessa ?alternativ? som folk tycks kräva idag. Ville du träffa folk, ja då gick du dit du blev bjuden och umgicks med ett leende på läpparna ? även om någon spillde kaffe på duken eller pratade för mycket om vädret. Och vi hade inte mobiler att gömma oss bakom heller, utan vi fick faktiskt prata och anstränga oss för att hålla igång samtalet.
    Så sluta leta fel på andra och var istället tacksam att någon vill ha dig i sitt sällskap. För vet du vad? Relationer kräver lite arbete. Det är dags att folk idag börjar förstå det istället för att springa runt och leta efter perfekta umgängen eller ?rätt stämning?. Livet är inte Instagram, och människor är inte där för att underhålla dig.
    Så nästa gång du känner för att klaga, kanske du ska stanna upp och tänka: ?Kanske jag också kan bidra lite mer till stämningen istället för att bara förvänta mig att andra gör allt.? För tro mig, det är inte alltid roligt att vara den som försöker heller.

Tack för omtanken men jag är inte ett dugg intresserad av dessa människor. Jag har andra som jag vårdar och värdesätter. Jag har ingen skyldighet att ta hand om alla. Får väl skylla mig själv då eftersom att jag alltid hälsar och är trevlig mot folk. Ska nog bara bli tyst och avvisande i stället.

Jag har grannar som däremot nog inte vårdat sina gamla relationer och nu är desperata efter sällskap. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 20:51:31 följande:
    Ja, jag vet att det kanske låter som om jag klagar, men jag tycker verkligen att det är sorgligt att se hur samhället utvecklas. Jag tror att det finns en tendens nu för tiden att vi blir mer och mer distanserade från varandra, och vi har svårt att förstå varandra på riktigt. Alla är så upptagna med att rätta varandra och påpeka små detaljer att vi glömmer det viktigaste, att vi alla är människor och att vi behöver lyssna på varandra och ha tålamod. Jag minns en tid när det kändes som om folk verkligen såg varandra, när vi inte var rädda för att göra misstag eller säga något fel för att någon skulle döma oss. Vi pratade mer, vi umgicks mer, och det var helt okej att vara olika. Nu känns det som om folk letar efter fel, och vi har blivit så snabba på att påpeka vad som inte är rätt. Jag säger det här inte för att jag vill låta som någon som har alla svar, men för att jag verkligen tror att vi skulle må bra av att vara mer öppna för varandras åsikter och visa lite mer vänlighet. Kanske om vi försöker förstå varandra istället för att rätta varandra, så skulle vi kunna skapa ett trevligare samhälle.

Du har rätt i sak men alltså folk jobbar ju heltid och har pyttelite fritid. Den fritiden ägnas åt barn och en stackars nära vän som man tagit för given. Det finns inte tid eller ork att underhålla kvarterets pensionärer som inte insett att samhället förändrats och inte är så där härligt som på 70-talet innan mobiler och internet.

Jag önskar att livet var friare men verkligheten är ju inte det och självinsikt måste gå åt båda håll. Jag bjuder gärna in damerna när jag kan och orkar men att nån bara kliver in utan att ens höra sig för först om ett besök är okej. Sånt beteende är inte okej.

Jag är trött och har nog med att hantera mitt eget liv. Sorry om icke-inbjudna inte har utrymme i det. Sad but true.

• Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 21:02:34 följande:

Jag förstår att det kan kännas som ett extra åtagande att tänka på de äldre ibland, men är det inte också en del av vårt samhällsansvar? Vi har alla något att ge till varandra, och vi äldre har verkligen något att ge, både i form av erfarenheter och kanske även lite livsvisdom. Att bjuda på fika, eller bara ta en stund för att prata, kan betyda så mycket för oss som inte alltid har samma möjligheter att mötas längre. Det handlar inte om att ge bort något stort eller dyrt, utan om att visa omtanke och gemenskap. Jag tycker att det är viktigt att vi inte glömmer bort de som kanske inte har samma sociala sammanhang längre. Jag minns när jag var ung och fick höra om hur äldre personer uppskattade sådana små gester, och jag tycker det är något vi borde föra vidare. Det är faktiskt det lilla som gör skillnad.

Jag jobbar med äldre så 9h av min dag kopplar jag på min jobbpersonlighet. Jag lyssnar, stryker, pratar, stöttar, intresserar mig för.

Är det så mycket begärt att jag helt emotionellt utmattad får vara ifred när jag stänger dörren om mig.

Jag är introvert vilket betyder att det är en fysisk ansträngning för mig att vara social, ändå gör jag det och jag gör det dessutom väldigt bra, älskar mitt jobb och folk vill att jag ska komma till just dem. 

Men hemma, då måste jag få vara ifred och ladda mina batterier just för att jag tömmer ut allt jag har på de äldre i jobbet.

Svar på tråden Knacka och gå rätt in??