Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 21:02:34 följande:
Jag förstår att det kan kännas som ett extra åtagande att tänka på de äldre ibland, men är det inte också en del av vårt samhällsansvar? Vi har alla något att ge till varandra, och vi äldre har verkligen något att ge, både i form av erfarenheter och kanske även lite livsvisdom. Att bjuda på fika, eller bara ta en stund för att prata, kan betyda så mycket för oss som inte alltid har samma möjligheter att mötas längre. Det handlar inte om att ge bort något stort eller dyrt, utan om att visa omtanke och gemenskap. Jag tycker att det är viktigt att vi inte glömmer bort de som kanske inte har samma sociala sammanhang längre. Jag minns när jag var ung och fick höra om hur äldre personer uppskattade sådana små gester, och jag tycker det är något vi borde föra vidare. Det är faktiskt det lilla som gör skillnad.
Jag jobbar med äldre så 9h av min dag kopplar jag på min jobbpersonlighet. Jag lyssnar, stryker, pratar, stöttar, intresserar mig för.
Är det så mycket begärt att jag helt emotionellt utmattad får vara ifred när jag stänger dörren om mig.
Jag är introvert vilket betyder att det är en fysisk ansträngning för mig att vara social, ändå gör jag det och jag gör det dessutom väldigt bra, älskar mitt jobb och folk vill att jag ska komma till just dem.
Men hemma, då måste jag få vara ifred och ladda mina batterier just för att jag tömmer ut allt jag har på de äldre i jobbet.