Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:27:51 följande:
    Jag är lärare. Så har bra koll på värdegrunden. Har även en master i barnrätt så skulle säga att jag har bra koll på barnkonventionen också. Kan inte se att SD och detta går ihop. 
    Det finns säkert även andra med uppfattningar som strider mot värdegrunden. Kan en abortmotståndare jobba som lärare? En kvinna som bär slöja? Någon som tycker att homosexualitet är fel? Detta är vanligt bland många religiösa t ex.
  • fornminne
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:57:41 följande:
    Det är en definition på abortmotståndare. Jag är emot förslag på att kunna göra abort till vecka 40. Att bära slöja av fri vilja kan knappast vara ett problem. Att vara emot homosexuella är detsamma som att vara motståndare till värdegrunden. 
    Jag syftar på att vara totalt emot abort, eller kraftigt vilja begränsa dagens aborträtt, något som är vanligt att många religiösa tycker.

Slöjan är inte problematisk i sig, utan vad den symboliserar.

Det finns garanterat många lärare där ute - inte minst från andra kulturer - som inte har samma toleranta syn på hbtq som värdegrunden förespråkar. Borde de inte jobba som lärare? Eller förväntas de kunna hålla i sär yrkesroll och privata åsikter? Det borde i så fall även gälla SD:are.
  • fornminne
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 19:12:25 följande:
    Extrema människor som inte kan hålla sig till värdegrunden har inte hemma i skolan. Men nu försöker du få det till att muslimerna är problemet. Vi pratar om SD nu. Och slöjan kan betyda olika saker 
    Nej, det är du som kör med olika måttstockar. Du får gärna tycka att en aktiv Sverigedemokrat inte passar i skolans värld, och ha goda argument för det. Men du kan inte sitta på två stolar.

Ska vi rensa ut alla som inte stödjer skolans värdegrund fullt ut?

Det finns garanterat andra som i så fall inte heller passar i skolans värld. Inte bara muslimer och inte alla muslimer. Jag tänkte för övrigt lika mycket på ortodoxa kristna. Så jag har aldrig försökt få det till att "muslimerna" är problemet, det är din skeva tolkning.
Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?