Göra slut med en vän
Hur gör man slut med en vän? Jag är 36 och har en barndomsvän sedan 10 år. Vi umgicks konstant som små ända fram tills vi var typ 26-27. Men efter det så växte vi ifrån varandra pga vi är för olika. Både med var i livet vi befinner oss, hobby/intressen, personlighet, prioriteringar, stil, allt allt. Vi är som natt och dag och det märks även när ni ser oss. Jag är den som är ganska mån om mig själv och gillar att duscha, vara fräsch, se ren och hel ut med fina naglar, smink, rena och hela kläder, dofta gott. Hon är motsatsen, så att se oss 2 är som natt och dag även på utsidan.
Vi har inget att prata om heller. Det funkade förr men nu när jag är äldre och föredrar att ha mer djupa samtal, och inte prata om vädret, hur mycket din unge har växt, hur jobbig din svärmor är, hur bra den filmen på bio var etc.
Men saken är den att hon hör av sig alltid. Jag har inte hört av mig till henne på 3 år.
Hon skriver alltid Hej hur är det idag, hur mås det?
Och jag svarar. Sen inget mer. Sen skriver hon igen om 2-3 dagar med samma. Eller varje gång också om hur dåligt hon mår, vilken huvudvärk hon har, hur mycket hon städat, alltid något sånt. Orkar fan inte ens läsa det.
Varje gång man ser henne så vill jag bara säg hej hej och gå förbi men hon ska alltid stanna en och prata en massa, och jag svarar bara "Ja, hmm, okej, jaha, okej, ja.. nej". Sist såg jag henne men jag gick snabbt och hälsade, gick förbi. Jag hade precis slutat jobbet kl 16 och hade en kurs som började 17 online, ville hem. Då fick jag meddelade "är du för fin att hälsa? Hade du bråttom eller haha".
Och värst är, hennes syster bor 2 hus bredvid mig så jag stöter på henne ofta och det räcker inte att hejja bara utan hon ska alltid komma fram.
Jag orkar inte med detta. Vill bara kunna hälsa hej hej och gå, precis som man gör med bekanta. Orkar inte någon ska skriva så ofta med samma frågor och stanna mig varje gång hon ser mig.
Jag hade bara velat bryta kontakten och inte att hon ska skriva varje 3 dagar.