Inlägg från: Anonym (Orkar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orkar inte)

Göra slut med en vän

Hur gör man slut med en vän? Jag är 36 och har en barndomsvän sedan 10 år. Vi umgicks konstant som små ända fram tills vi var typ 26-27. Men efter det så växte vi ifrån varandra pga vi är för olika. Både med var i livet vi befinner oss, hobby/intressen, personlighet, prioriteringar, stil, allt allt. Vi är som natt och dag och det märks även när ni ser oss. Jag är den som är ganska mån om mig själv och gillar att duscha, vara fräsch, se ren och hel ut med fina naglar, smink, rena och hela kläder, dofta gott. Hon är motsatsen, så att se oss 2 är som natt och dag även på utsidan.

Vi har inget att prata om heller. Det funkade förr men nu när jag är äldre och föredrar att ha mer djupa samtal, och inte prata om vädret, hur mycket din unge har växt, hur jobbig din svärmor är, hur bra den filmen på bio var etc. 
    Men saken är den att hon hör av sig alltid. Jag har inte hört av mig till henne på 3 år.
    Hon skriver alltid Hej hur är det idag, hur mås det? 
    Och jag svarar. Sen inget mer. Sen skriver hon igen om 2-3 dagar med samma. Eller varje gång också om hur dåligt hon mår, vilken huvudvärk hon har, hur mycket hon städat, alltid något sånt. Orkar fan inte ens läsa det. 
    Varje gång man ser henne så vill jag bara säg hej hej och gå förbi men hon ska alltid stanna en och prata en massa, och jag svarar bara "Ja, hmm, okej, jaha, okej, ja.. nej". Sist såg jag henne men jag gick snabbt och hälsade, gick förbi. Jag hade precis slutat jobbet kl 16 och hade en kurs som började 17 online, ville hem. Då fick jag meddelade "är du för fin att hälsa? Hade du bråttom eller haha".
    Och värst är, hennes syster bor 2 hus bredvid mig så jag stöter på henne ofta och det räcker inte att hejja bara utan hon ska alltid komma fram. 
    Jag orkar inte med detta. Vill bara kunna hälsa hej hej och gå, precis som man gör med bekanta. Orkar inte någon ska skriva så ofta med samma frågor och stanna mig varje gång hon ser mig.
    Jag hade bara velat bryta kontakten och inte att hon ska skriva varje 3 dagar.
  • Svar på tråden Göra slut med en vän
  • Anonym (Orkar inte)

Hon har skrivit för 3 dagar sen mens jag har inte svarat denna gång.
    Jag värdesätter inte vänskapen längre för det är inte som innan och som sagt vi är FÖÖÖR olika. Jag har 2 andra vänner som jag funkar mer med och har kontakt dagligen.

Jag prioriterar inte heller att underhålla  relationen med henne och anstränger mig inte heller. Känner inte att det är lönt. 
    Hon frågar också varje gång jag stöter på henne "när ska vi ses och hänga?"
    Jag sa att jag jobbar mycket och har undervisning.
    Hon har inga vänner heller sen Hon skaffade barn. Har bara massa på sociala medier men ingen Hon pratar med dagligen eller umgås med. Så känns Hon är lite desperat efter en vänskap. 
    Snälla hjälp, vad ska jag göra?
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (v) skrev 2024-11-20 17:57:07 följande:

Du verkar så elak så jag blir förvånad att någon vill vara din vän överhuvudtaget. Var det du som skrev tråden om ditt kommande bröllop om samma vän? Det är väldigt liknande trådar. 

Ja så elak och hemsk att en gammal vän fortfarande hör av sig och vill umgås? Tror nog inte hon hade hört av sig då.
    Har skrivit en tråd här innan om fråga om arbetsskor. Inte något bröllop? Jag dejtar och det är långt kvar för bröllop för min del
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Jag dissar dig) skrev 2024-11-20 18:19:26 följande:

Du verkar vara en nedlåtande, självgod och extremt trist människotyp, med ett stort mått elakhet dessutom, så dig hade jag inte tagit i med tång i en vänskap. Att du beskriver dig själv som ren, fräsch och djup samtidigt som du lägger ut en extremt oreflekterad, icke nyanserad och ytlig text i din TS, beskriver dig själv ofrivilligt väldigt väl.
    Hoppas att hon som trofast här av dig någon gång hittar riktiga vänner att lägga sin lojalitet på.

Du känner mig eller ? Jag beskrev oss som totalt olika. Jag tänker inte sugar-coata texten utan jag är rak och ärlig. Vi ÄR olika och det är inte bara vad gäller intressen hobbys utan utsidan med.
    Även hur jag ser relationen är jag ärlig med. Jag vill göra slut med denna barndomsvän men vet inte hur. Jag tycker hon ska lägga ner tiden på att hitta sig en ny vän som passar henne mer. Men känns hon håller sig fast för gamla tiders skulle för att man känt varann sen små men det tänker inte jag göra
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Jag dissar dig) skrev 2024-11-20 18:24:48 följande:

Ditt inlägg var ett av de hemskaste på länge. Jag hoppas vid Gud att det är ett dåligt skämt......

Förstår inte vad det hemska är? För att jag är ärlig?
    Som sagt tänker inte sugar-coata något här. Jag är ärlig vad gäller oss 2 och jag är även ärlig med hur jag är och ser relationen. Jag anstränger inte mig och värdesätter inte vänskapen längre och därför vill göra slut
  • Anonym (Orkar inte)

Hur ska dessa 2 ha något att prata om eller något gemensamt?

• Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Melange) skrev 2024-11-20 19:04:12 följande:

Du kanske ska fundera över varför du vill göra slut? Det enda som egentligen berättigar ett avslut med en vän är om den är elak eller dum, inte ytliga faktorer. Det finns egentligen inget max på antalet vänner man kan ha.

Verkar som du har en släng av narcissism ärligt talat. Kanske en rannsakan vore på sin plats? Sänker hon ditt utseende? Betraktar du vänner som en förlängning av dig själv. Vad i dig själv ser du som projiceras över på henne? En osäkerhet vad gäller utseende? tror du att hur hon är reflekteras över på dig från andras perspektiv?

Du kanske ska läsa på om narcissism och vad det är innan du slänger med såna diagnoser. Det verkar vara en trend nu att slänga med dessa utan att ens ha koll på vad det är.

Så man kan göra slut med en vän enbart för dessa?
    Men tycker du det är rätt då att bara ignorera henne och inte ge henne det hon ska ha i en vänskap?
    Om vi vänder på det. Om detta var en tjej och kille som var ihop och killen inte känner något längre, anstränger inte sig etc. värdesätter inte relationen..ska han ändå vara kvar med tjejen för att hon inte är elak eller dum? Det känns ju inte rättvist.
    Samma med vänner.

Jag värdesätter som sagt inte vänskapen längre. Jag anstränger inte mig, ingenting. Det är hon som hör av sig bara. Vi har verkligen inget gemensamt eller något att prata om. Och att prata om tomma, meningslösa saker intresserar inte mig överhuvudtaget. Att lyssna på om skitprat om sin svärmor, ta det med henne då tänker jag. Att gnälla över hur mycket tvätt man haft, hur ont i huvudet man har, hur dåligt man sovit, hur seg man är och hela världen går under, hur jobbig den och den är. Jag har också sysslor att göra hemma men inget jag gnäller över till andra likaså måendet. Pratar man om något viktigt så lyssnar hon inte ens. Pratar man om något annat intressant så fattar hon inget och det känns som att prata med en vän, och blir lite som en monolog bara.
    Jag gillar klassisk musik, hon gillar punkrock. Jag gillar inredning, arkitektur och historia. Hon vet inte ens vem Stalin var eller vad Hitler gjorde, renässans vet hon inte vad det är eller vem Van Gogh var.
    Jag får inte ut något ur denna relation och därför känner jag att det är meningslöst att ha denna vänskap, sen borde hon lägga denna tid/energi på en vän som faktiskt är som henne själv och vill samma, så att hon får en vän som värdesätter relationen och hör av sig också och vill ses.
    Mina 2 andra vänner kan vi ändå dela tips om böcker och vilken bok man kan läsa nästa gång. Vi kan sitta och prata i timmar om psykologi och häftiga events som skett i historien. Och inte om varför Beyoncé har blivit blond och varför Britney Spears slutat sjunga exempel.
    Sen utseende och stil, Ja jag säger ärligt. Vi är olika där också. 
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (v) skrev 2024-11-20 19:36:10 följande:
    För att hon är omedveten om vad du tycker om henne, ja. Skulle hon fått läsa vad du skrivit här så hade hon nog inte velat vara vän. 

Okej, det var väldigt likt den tråden.
    Jag har flera gånger sagt till henne att vi är olika. När vi sågs hon henne sist 3 år sen, så satte hon på punkrock och frågade om det är bra. Varpå jag sa att nej, det är inte bra. Inte min smak och sa även att vi har så olika smak. Då sa hon, "ja vi är olika i allt. Se på dig och se på mig haha. Men vi passar ju, omaka par".
    Jag vet inte vad du syftar på om vad jag tycker om henne? Har jag skrivit något elakt om henne? Jag har skrivit att vi är olika, och det gäller även utseende, stilen och allt. Hon har inte den bästa hygienen heller och jag har flera gånger sagt snällt till henne att hon luktar men hon bara skrattade och sa äh du är känslig och lite skit mår man bra av.
    Jag må vara ytlig kan ni tycka. Jag bryr mig inte hur du klär dig, hur du ser etc. det viktiga är vi klickar och har något att prata om där tiden bara springer iväg. Inte meningslöst tomt snack som inte tillför något. Samma sak vad gäller hygien och kläder. Att vara ren, fräsch, ha hela och rena kläder är viktigt för mig. Nu menar jag inte man ska klä upp sig som någon rikemans från Östermalm. Jag snackar om vanliga kläder som är hela och rena och som sagt att man är fräsch, ser presentabel ut.
    Vi skulle ut på min 30års dag och jag tog på mig enkelt men rent, hade duschat, fixat till mig lite. Där kom hon med en svart oversized t-shirt med hål i ena ärmen, matrester på, massa hundhår, leggings med hål vid knäet, boots med lera på, fettigt hår, luktade ciggaretter blandat med sur gammal svett. Jag skämdes på riktigt! Ni kan tycka vad ni vill men jag tror nog ni hade känt samma, utan att ens vara ytliga! Samma om det var er partner.
    Hon var inte så här förr när vi umgicks. Hon var mån om sin hygien och yttre, vi hade gemensamma intressen som att promenera, se naturen, arkitektur, lyssnade på samma musik. Men sen ändrades hon helt och jag känner att vi inte passar
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (v) skrev 2024-11-20 20:44:38 följande:
    Det är inte det att de inte har något gemensamt som jag reagerade på utan jag reagerade på hennes nedlåtande kommentarer om henne, att hon häcklade henne och skrev att hon var ofräsch och inte tog hand om sitt utseende etc. 

På vilket sätt har hon försökt visa snällt att hon inte vill vara vän? Genom att ignorera och knappt vilja prata med henne menar du? För det är ju vad hon skriver att hon gjort. Är det ett snällt sätt anser du?

Skriv något meningsfullt själv om du är ute efter meningsfulla diskussioner! 
    Det är det. Det är inte snällt att göra så här. Därför undrar jag hur kan ska göra slut med henne? För att vara vän bara för att, och sen ha det så här är inte snällt alls!
    Jag tycker hon ska ha en vän som är samma som henne själv och känner samma. Jag har velat ta snacket flera gånger men är rädd att såra henne och sen har hon inga vänner och jag tycker synd men samtidigt orkar inte ha denna relation som inte tillför något. Det är därför jag inte ens hör av mig utan det är hon som gör det. Jag har inte skrivit och är väldigt kortfattad, tänkte att hon ska fatta och låta det rinna ur sanden men nej. Känns hon hänger efter en för att vi känt varann sen vi var 10 år
  • Anonym (Orkar inte)

Nej vadå psykiska problem? Bara för någon inte är mån om sitt yttre och inte bryr sig så är det inte psykiska problem. 
    Jag hade en kusin som hade psykiska problem och hon var helt tvärtom. Hon fixade sig och klädde upp sig varje dag som en primadonna, ingen anade att hon mådde dåligt men sen en dag hoppa hon framför tåget.

Hon har inga psykiska problem eller mår dåligt etc. hon mår bra. Hon blev sån för 4 år sen när hon blev sambo. Men sen som små var hon alltid lite speciell, hennes föräldrar fick tjata på henne att duscha. Hennes pappa var rak och rå och sa ärligt. Helvete vad du luktar ur munnen, gå borsta tänderna. Fan vad du luktar svett, har du inte duschat idag . Men hon bara skrattade redan då och tog inte åt sig.
    Hon tvättar aldrig händerna efter toabesök heller och hur jag vet är för kranen aldrig satts på när hon varit på toa hos mig och jag minns jag fick en grej i ögat och hon skulle snabbt komma och peta med fingrarna och då kände jag äcklig lukt. Äter ostbågar, mackor etc och torkar av på byxorna. Det är sån hon är som människa. Alla är inte måna om sitt yttre och bryr sig om hygienen oavsett om de mår bra.
    Hemmet är kaos också. Hundhår överallt. Katten klättrar på köksbänken när hon står lagar mat. Gamla trosor på golvet som ligger och kläder slängt på golvet i en hög. Hon hade så i sitt rum också när vi var små minns jag.

Svar på tråden Göra slut med en vän