Inlägg från: Anonym (M.L.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M.L.)

Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?

Daimstruten skrev 2024-11-20 14:39:18 följande:
    Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?

Min pappa fyller snart 80 år. Han är ensam sedan mammas död för några år sedan. Jag har fått stötta upp med diverse vad gäller att fixa bredband, mobil, mobilabonnemang, tv-abonnemang mm och nästan så fort nåt ska göras vill han att jag kollar saker först. Eftersom han är tekniskt okunnig så kan jag ha viss förståelse för det.

Häromdagen kom vi in på testamentet som mina föräldrar skrev hos banken några år innan mamma dog. Dom var endast sambos. I testamentet ombads jag vänta med min arvsrätt för att få ärva först när båda gått bort.

Vi har pratat om detta tidigare och jag har då förklarat att hade jag velat tjorva så hade jag rätt att få ut min del av arvet direkt vilket min pappa då varit införstådd med för vad nån önskar i ett testamente trumfar ju inte lagen. Jag fick även skriva under papper på detsamma vid arvsskiftet.

Häromdagen verkar dock min pappa ha noll koll på detta och försöker helt plötsligt hävda att dom hade fixat allt i testamentet så han kunde bo kvar. När jag förklarade att det spelar ingen roll eftersom lagen går först tjorvar han om att juristen på banken borde sagt det. Jag är rätt övertygad om att juristen sagt just det för annars skulle det inte stått i testamentet att dom önskade att jag avstod min rätt (minns ej exakta orden) till förmån för den efterlevande.

Jag börjar nu undra om det jag upplevde var bland dom första tecknen på allmän virrighet hos äldre eller ev. nåt värre. Är det nåt man kan hålla koll på för att avgöra sånt? Min farmor och även hennes syster blev dement, men jag vet inte vid vilken ålder man kunde börja se tecken. Farmor blev ca 90 år.

Min mamma började visa tecken på demens vid 80 års ålder. Inget konstigt alls. Men så länge han klarar att komma ihåg att äta, hålla hygien, klä sig, hittar hem, har koll på pengarna mm. Alltså klarar vardagen hyfsat så är det ingen större fara. Att man glömmer detaljer som t.e.x i testamentet eller upprepar saker man redan sagt och gjort är som jag förstår helt normalt i hans ålder. Min mamma var nästan 90 innan hon inte klarade normala saker och behövde ett demensboende. 
    Om jag uppfattar dig rätt så är det hans minne som oroar dig och inte arvet så lär du nog framöver få uppleva fler detaljer som han kommer glömma. 
Svar på tråden Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?