Inlägg från: Daimstruten |Visa alla inlägg
  • Daimstruten

Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?

Min pappa fyller snart 80 år. Han är ensam sedan mammas död för några år sedan. Jag har fått stötta upp med diverse vad gäller att fixa bredband, mobil, mobilabonnemang, tv-abonnemang mm och nästan så fort nåt ska göras vill han att jag kollar saker först. Eftersom han är tekniskt okunnig så kan jag ha viss förståelse för det.

Häromdagen kom vi in på testamentet som mina föräldrar skrev hos banken några år innan mamma dog. Dom var endast sambos. I testamentet ombads jag vänta med min arvsrätt för att få ärva först när båda gått bort.

Vi har pratat om detta tidigare och jag har då förklarat att hade jag velat tjorva så hade jag rätt att få ut min del av arvet direkt vilket min pappa då varit införstådd med för vad nån önskar i ett testamente trumfar ju inte lagen. Jag fick även skriva under papper på detsamma vid arvsskiftet.

Häromdagen verkar dock min pappa ha noll koll på detta och försöker helt plötsligt hävda att dom hade fixat allt i testamentet så han kunde bo kvar. När jag förklarade att det spelar ingen roll eftersom lagen går först tjorvar han om att juristen på banken borde sagt det. Jag är rätt övertygad om att juristen sagt just det för annars skulle det inte stått i testamentet att dom önskade att jag avstod min rätt (minns ej exakta orden) till förmån för den efterlevande.

Jag börjar nu undra om det jag upplevde var bland dom första tecknen på allmän virrighet hos äldre eller ev. nåt värre. Är det nåt man kan hålla koll på för att avgöra sånt? Min farmor och även hennes syster blev dement, men jag vet inte vid vilken ålder man kunde börja se tecken. Farmor blev ca 90 år.

• Svar på tråden Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?
  • Daimstruten
    Anonym (Va) skrev 2024-11-20 14:40:40 följande:

Han verkar ju inte alls förvirrad. Om han har fått den infon från jurist så är det rätt självklart att han tror på det. Eller är det jag som är förvirrad..?

Han visste tidigare att dom önskade att den efterlevande sambon fick bo kvar i huset men det förutsatte att jag avstod min laglott dvs något jag i så fall måste göra frivilligt och kunde motsatt mig om jag ville. Att han kunde bo kvar hängde alltså på att jag var bussig, inte att han hade rätt att bo kvar. Nu helt plötsligt tror han att han hade rätt att bo kvar pga testamentet vilket aldrig varit fallet eftersom dom aldrig gifte sig. 
  • Daimstruten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 14:49:26 följande:

Dement kan man bli hur tidigt som helst, en del blir dementa i femtioårsåldern även om det turligt nog är ovanligt. 
    Utöver demens kan ädre också bli lindrigt kognitivt nedsatta och det är de flesta tror jag över 80 år, man fattar inte lika fort och har inte samma minne och kognitiva kapacitet som när man var ung. 

Jag såg lite siffror på det för en tid sen, det var ungefär så här: . 
    40 % blir dementa
    50 % blir lindrigt kognitivt nedsatta
    10 % behåller sin kognitiva kapacitet ända tills sin död, även om de bli riktigt gamla.

Intressant info. Det var ju inte helt positiva siffror måste jag säga. 
  • Daimstruten
    Anonym (Utredning) skrev 2024-11-20 15:09:13 följande:

Enda sättet är en demensutredning. Tror du måste gå via både kommunen och läkare. Detta eftersom det är kommunen som beslutar om eventuella hjälpåtgärder så som hemtjänst men det är läkare som behöver göra utredningen. 

Mamma har just hjälpt sin sambos mamma genom detta då det är mamma som är den som sköter hennes läkarkontakter, räkningar etc och stöttar. Utredningen visade på demens men inte så pass att hon får plats på boende.

Hur kom ni fram till att det verkade som att det fanns behov av en sån utredning?
  • Daimstruten
    Anonym (Va) skrev 2024-11-20 15:17:07 följande:
    Ja jag googlade lite och du verkar har rätt. Men vad spelar det för roll om han börjar bli dement eller inte? Alltså, är det arvet eller demensen som är poängen med tråden?
    Eftersom det är jag som tar väldigt stort ansvar vad gäller min pappas diverse prylar och han bor ensam i hus tycker jag det är högst relevant att veta om han bara är lite småglömsk pga ålder och att han inte använder hjärnan så mycket (ser mest på tv) eller om det är nåt allvarligare bakom som kan kräva att han exempelvis bör byta boende om ett tag. Dementa kan även bli otrevliga vilket var fallet med farmor och hennes syster även om jag bara träffade farmor och hon alltid var trevlig mot mig. Hennes man låg däremot konstant illa till.

Testamentet togs upp för det gjorde att jag märkte tydligt att han inte kom ihåg vad som gäller trots att han vetat det tidigare. Sen finns andra mindre exempel på saker han inte minns eller minns fel men då är det så långt tillbaka i tiden att där har jag större förståelse för att han inte har koll.
  • Daimstruten
    Anonym (Visa hänsyn) skrev 2024-11-20 15:29:40 följande:

Du skrev att ni kom in på detta med testamente. Men var det egentligen du själv som tog upp det då du vill ha ett förskott av testamentet? 

Jag tror att detta gör honom stressad, och inget som han vill prata om. Så lämna honom ifred, och skapa inte en massa oro för honom. Han får kanske ångest av att prata om detta? Låt din pappa leva i lugn och ro, och visa respekt, utan en massa krav på pengar. Tids nog får du dina pengar. 

Min man och jag tjänar gott om pengar. Det har aldrig varit tal om nåt förskott på arv. 
  • Daimstruten
    Anonym (M.L.) skrev 2024-11-20 15:32:34 följande:
    Min mamma började visa tecken på demens vid 80 års ålder. Inget konstigt alls. Men så länge han klarar att komma ihåg att äta, hålla hygien, klä sig, hittar hem, har koll på pengarna mm. Alltså klarar vardagen hyfsat så är det ingen större fara. Att man glömmer detaljer som t.e.x i testamentet eller upprepar saker man redan sagt och gjort är som jag förstår helt normalt i hans ålder. Min mamma var nästan 90 innan hon inte klarade normala saker och behövde ett demensboende. 
    Om jag uppfattar dig rätt så är det hans minne som oroar dig och inte arvet så lär du nog framöver få uppleva fler detaljer som han kommer glömma. 
    Minns du vilka dom första tecknen du märkte av var? I mitt fall är det nog mest strulet att bo i hus jag oroar mig för. Tror absolut inte det är nån fara än, men kanske längre fram. 
  • Daimstruten
    Anonym (demens) skrev 2024-11-20 15:33:06 följande:

De vanligaste tecknen på begynnande kognitiv svikt eller demens är nog försämrat närminne och allmän förlångsamning i tänkandet. De flesta som är runt 60-70 har nog börjat märka att det kan vara svårt att komma på vad folk, platser eller begrepp heter ibland, det är ju ett tidigt tecken som absolut inte behöver betyda att man är på väg att bli dement, men som innebär en ringa kognitiv försämring. Personer som går mot att utveckla Alzheimerdemens brukar börja glömma bort saker som ligger nära i tid, som att man pratat om något redan, eller att spisen eller kaffekokaren är på osv. Det kan också bli svårare att betala räkningar och liknande. Det enda sättet att veta med säkerhet i ett inte alltför sent skede är att låta personen genomgå minnestester via vården.

Men en fråga som väcks hos mig är varför detta med arvet blir så viktigt? Jag kanske missförstår, men det verkar viktigt för dig att din pappa ska veta om att han bor kvar tack vare din goda vilja och att du kan tvinga fram en försäljning av bostaden när helst du önskar? Det låter lite osympatiskt tycker jag.

Återigen, vi kom in på testamentet av andra anledningar och då tog jag upp det. Men hans dåliga minne och reaktion förvånade mig.

Eftersom jag avstått min arvslott till hans fördel så kan jag ju inte tvinga fram nån försäljning. Kolla lagen...
  • Daimstruten
    Anonym (a) skrev 2024-11-20 15:55:00 följande:

Låter inte det minsta virrigt. Att du tjatar på om helt oväsentliga grejer och har behov att ständigt påpeka att du minsann inte tjorvade är knäppt.

Definiera gärna "tjata på" och "ständigt påpeka" för jag tror dom orden har väldigt olika innebörd för dig och mig.

Men härligt med folk på FL som i vanlig ordning inte håller sig till frågeställningen. Kan tycka ni borde få en egen märkning så vi alla kan känna igen er lätt.
  • Daimstruten
    Anonym (demens) skrev 2024-11-20 16:11:16 följande:
    Ok, jag är ingen expert på juridik men det var ju inte det min kommentar handlade om utan varför det är så viktigt för dig att din pappa vet att han bor kvar för att du var så oerhört godhjärtad?
    Nån erfarenhet av glömska/demens då eftersom det var det saken gällde?
  • Daimstruten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 15:56:42 följande:
    Det är väl inte så konstigt att han blev lite nervös kring detta viktiga , han vill kunna bo kvar.
    Vad gäller demens så är det jätteolika  symptom och det kan gå jättelångsamt och jättesnabbt. Det är väldigt olika. Det finns många olika demenssjukdomar. Det jag kan råda dig är att följa med honom till hans familjeläkare om du är orolig och be dem göra tester, de kan göra initiala tester där. Det gjorde mina föräldrars familjeläkare när de var åttio och de var rejält kognitivt nedsatta, men det berättade de inte för mig, så jag blev tagen på sängen när breven från inkasso och kronofogden började ramla in. 
    Det skulle han aldrig gå med på i dagsläget. Skulle behöva gå mycket långt innan nåt sånt kom på tal.
  • Daimstruten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 17:41:59 följande:
    Precis , sån var min älskade pappa också. Han vägrade rullator också. 
    Sån lär min också bli. Blir lite orolig när han ska lämna mitt hus och gå ner två enkla trappsteg från huset ner till gången och man ser hur vinglig han är. Han har trappa i sitt hus men där håller han stadigt i ledstången varje gång. Tycker han borde träna lite balans hemma, men han sitter mest i soffan ändå.
Svar på tråden Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?