Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?

Dement kan man bli hur tidigt som helst, en del blir dementa i femtioårsåldern även om det turligt nog är ovanligt. 
    Utöver demens kan ädre också bli lindrigt kognitivt nedsatta och det är de flesta tror jag över 80 år, man fattar inte lika fort och har inte samma minne och kognitiva kapacitet som när man var ung. 

Jag såg lite siffror på det för en tid sen, det var ungefär så här: . 
    40 % blir dementa
    50 % blir lindrigt kognitivt nedsatta
    10 % behåller sin kognitiva kapacitet ända tills sin död, även om de bli riktigt gamla.

• TvillingmammaVästgöte
    Daimstruten skrev 2024-11-20 15:41:16 följande:
    Eftersom det är jag som tar väldigt stort ansvar vad gäller min pappas diverse prylar och han bor ensam i hus tycker jag det är högst relevant att veta om han bara är lite småglömsk pga ålder och att han inte använder hjärnan så mycket (ser mest på tv) eller om det är nåt allvarligare bakom som kan kräva att han exempelvis bör byta boende om ett tag. Dementa kan även bli otrevliga vilket var fallet med farmor och hennes syster även om jag bara träffade farmor och hon alltid var trevlig mot mig. Hennes man låg däremot konstant illa till.

Testamentet togs upp för det gjorde att jag märkte tydligt att han inte kom ihåg vad som gäller trots att han vetat det tidigare. Sen finns andra mindre exempel på saker han inte minns eller minns fel men då är det så långt tillbaka i tiden att där har jag större förståelse för att han inte har koll.
    Det är väl inte så konstigt att han blev lite nervös kring detta viktiga , han vill kunna bo kvar.
    Vad gäller demens så är det jätteolika  symptom och det kan gå jättelångsamt och jättesnabbt. Det är väldigt olika. Det finns många olika demenssjukdomar. Det jag kan råda dig är att följa med honom till hans familjeläkare om du är orolig och be dem göra tester, de kan göra initiala tester där. Det gjorde mina föräldrars familjeläkare när de var åttio och de var rejält kognitivt nedsatta, men det berättade de inte för mig, så jag blev tagen på sängen när breven från inkasso och kronofogden började ramla in. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Daimstruten skrev 2024-11-20 17:35:41 följande:
    Det skulle han aldrig gå med på i dagsläget. Skulle behöva gå mycket långt innan nåt sånt kom på tal.
    Precis , sån var min älskade pappa också. Han vägrade rullator också. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (SA) skrev 2024-11-20 17:49:40 följande:

Min förälder har betydligt sämre minne än så och är mer virrig. Det är på nivån att inte minnas namn på barn och och barnbarn och mycket mer. Det är både korttidsminne och sådant som ligger längre bak i tiden. Samtal som skett samma dag eller för några dagar sedan är helt bortglömda. Vården avfärdar det helt med att så kan det vara på äldre dar.

Har se inte gjort demensutredning? Det är ju jättedåligt att de inte gör det.
Svar på tråden Hur veta vad äldre förälders virrighet beror på?