• Anonym (Ängslig)

Blandade känslor kring graviditet

Har precis plussat och borde vara i v 5-6. Har ett barn sedan tidigare med samma kille och vi bor tillsammans.

Har ännu inte vågat berätta för honom då han vid flera tillfällen uttryckt att han inte vill ha fler barn. 

Självklart borde han ju ha vidtagit åtgärder om han vill vara helt säker på att inte få fler och han har kommit i mig flera gånger fastän han vet att jag inte använder någon preventivmedel, så det borde inte vara någon chock för honom på så sätt. 

Så diskussioner om att "vill han inte bli pappa igen så borde han skydda sig" känns onödiga. Nu är vi där vi är och om man bortser från oron över att berätta för honom och vad det kan få för konsekvenser så är jag väldigt glad. 

Föreställer mig olika utgångar i detta och worst case scenario är att vi går isär och att jag då bara skulle ha vårt tidigare gemensamma barn på halvtid. 

Att klara 2 barn själv skrämmer mig inte, varken energimässigt eller ekonomiskt. Men att ha mitt barn på halvtid vet jag inte om jag skulle klara..

Om detta värsta scenario skulle inträffa, hur ska man egentligen tänka kring att ha sitt nuvarande barn på heltid och avbryta graviditeten, eller ha på halvtid och behålla graviditeten. Båda valen ger mig extrem ångest.. Nu har jag ju som sagt inte berättat än, men vill ha en klar plan beroende på reaktionen jag får.

Förstår att ingen kan svara åt mig, men lite tankar från andra skadar inte när ens egna tankar snurrar. 

Är det någon som gått isär pga liknande och då börjat ha tidigare barn på halvtid? Vad gör man för att klara det och hur har barnet/en tagit det?

En del av mig vill berätta för honom nu, nu nu, jag hatar att ha hemligheter och om det varit omvänt hade jag velat veta så fort som möjligt. En annan del av mig vill boka tid hos gyn och se om det ens finns något som lever först, har haft missfall tidigare och det är ju trots allt som vanligast de första veckorna. 

• Svar på tråden Blandade känslor kring graviditet
  • Anonym (Hmm)

Nej, ditt beslut ska vara oberoende av hur han kan tänkas reagera. Räkna med negativt, åtminstone till en början. Han kanske ändrar sig. Men du måste veta vad du vill först.

Du skriver att du är ok med att ni går isär. Känns som att du har svaret där. Känns ärligt talat som att ni inte borde vara ihop längre med den inställningen, och bara för den sakens skulle borde du göra abort.

Så länge barnen är små kommer du inte riktigt ha dem på halvtid, men ganska snart, och det kommer att hålla i sig i bra många år, minst. Man överlever garanterat, men det kan ta ett tag att vänja sig.

Personligen skulle jag göra abort, oavsett utkomst. Fundera gärna sedan på om er relation verkligen är så bra... Med tanke på hur du tror att han kan reagera (göra slut, bli upprörd mm) och med tanke på att du verkar rätt ok med att gå isär. Känns inte som den där livslånga djupa kärleken direkt, så det kan vara läge att fundera på om ni verkligen ska fortsätta oavsett.

• Anonym (Prata)

Prata med varandra. Det låter som att du eventuellt oroar dig i onödan. Ja, i värsta fall vill han gå isär. Men då får du fatta beslut utifrån det. Men det kan ju också vara så att han, ställd inför faktumet att du nu är gravid, mjuknar och vill fortsätta vara en familj, och börjar se fram emot ett barn till. Då behöver du ju inte gå rund och våndas? Så berätta, se vad han säger först innan du fattar några beslut. 

Min sambo ville inte ha barn i närtid. Sen råkade jag bli gravid och nu är han jätteglad att det blev som det blev. Inte ett tillvägagångssätt jag rekommenderar, men ibland blir det så, det behöver inte vara en katastrof.

• Anonym (Livia)

Börja med att prata med din kille. Ja, han säger att han inte vill ha fler barn, men när faktumet är att du faktiskt är gravid kan han ju mycket väl tänka annorlunda. Ni har ju som sagt redan ett barn ihop och han vill väl inte ha det barnet på halvtid heller, eller nödvändigtvis ens göra slut med dig. Så det kan ju vara så att du oroar dig helt i onödan. 

Du har ju inte lurat honom, utan ni är ju båda "skyldiga" till att situationen ser ut som den gör, så han har ju inte rätt att bli arg på dig över det här. Om du faktiskt börjar bli rädd för hans reaktion kanske det bör säga dig något om er relation och om du bör fortsätta den, oavsett vad som händer nu med den här graviditeten. 

Ska ni fortsätta ihop bör du ju kunna prata med varandra om det här, och sånt som känns jobbigt. Du säger att du nästan vill gå till gyn först för att se om det ens finns nåt där, men om du nu skulle ha fått ett tidigt missfall, skulle du då inte prata med din kille om det ändå? Be om hans hjälp och stöd igenom det?

• Anonym (Jj)

Allt beror ju på hur gammal det äldre barnet är. Helst ska väl barn inte bo varannan vecka förrän de är runt 3. Jag har själv varit rädd för det om jag eller min kille skulle gå isär, har en son som snart fyller tre. Nu blev det inte så att vi gjorde slut men flyttade isär på deltid och sonen är mest hos mig men brukar sova nån natt där på helgerna och så sover min sambo här nån eller några nätter i veckan också.. Och så väntar vi ett till barn också. 

Sen tänker jag att du inte vet än hur det faktiskt är att vara ensamstående , jag har varit det förut (med ett barn från ett tidigare förhållande) och det är inte lätt. 

Svar på tråden Blandade känslor kring graviditet