• Anonym (Förvirrad)

Har man en biologisk klocka?

Hej hej! Vet ej om tråden hamnade rätt men hur som helst. Är en tjej i 20 års åldern och har fram tills att jag var ca 17 år varit stensäker på att jag aldrig vill ha barn. Sedan började den känslan försvinna lite smått, kunde få lite lätt "baby fever" nån gång, men hade absolut ändå inga tankar på att skaffa barn i framtiden.
    Senaste tiden dock så har det skett en så stor förändring. Just nu vill jag så gärna bli gravid och jag är inne och läser konstant här på FM om alla era graviditeter osv. (Jag och min sambo försöker dock inte bli gravida, jag använder preventivmedel). 
    Jag känner att om det skulle hända trots preventivmedel så skulle jag förmodligen vilja behålla barnet, och jag har som sagt så starka känslor av en längtan att bli gravid. 

Är det här en biologisk klocka som har "satts igång"?? Förut var jag verkligen SÅ säker på att jag aldrig ville ha barn. Och nu är det nästan totala motsatsen. Vilket känns jättekonstigt och nästan smått förvirrande för min egen del haha

• Svar på tråden Har man en biologisk klocka?
  • Anonym (Li)

Kan ju vara en mognadsfråga också. Tonåringar är oftast upptagna med sin egen utveckling. Vuxna har ofta hittat en stabilitet där barn börjar passa in i bilden. 

• Anonym (E)

Tja, alla är olika. Jag är 45 och har aldrig känt av någon biologisk klocka.

• Anonym (s)

De flesta kan inte veta när de bara är barn/tonåringar om de vill ha barn eller inte, finns inget rimligt i att tro det ;)  Man har andra prioriteringar och fullt upp i den åldern.

• Anonym (Jo)

För mig stämde det åtminstone, att jag kände av min biologiska klev. När jag var 22-23 ville jag plötsligt väldigt gärna bli gravid. Det var en känsla så stark som exempelvis hunger. Det gick inte att tänka bort. Jag har idag två barn och närmar mig 40. Jag är rent tankemässigt klar med barn. Men min kropp kommer nog hoppas på att jag ska bli gravid igen fram till dess att jag kommer i klimakteriet. 

• Anonym (A)

Tror att det mer är en mognadsfråga i det här fallet.

• Anonym (Njaeeee...du har nog bara ändrat åsikt)

Den där biologiska klockan du tror dig känna är nog mest att du bytt åsikt. Jag kan inte svara för alla, men biologisk klocka och extrem bebislängtan verkar komma vid 35, sedan bli lugnt och blossa upp igen klimakteriet för många. Så det känns väldigt tidigt vid 20...men barnlängtan kan man ha ändå, men den där tokigheten kommer senare.  

• Anonym (Jo)

Nja, det är nog individuellt. Jag kände det lika tokigt som ung i 20-årsåldern som efter 35. Kunde typ inte fokusera på annat. Ibland blir jag avundsjuk på de som inte känner av någon biologisk klocka. Så skönt det måste vara att inte liksom vara så styrd av driften av att vilja föröka sig. 

• Lillarapunzel

Är 27 och har då aldrig känt av någon "biologisk klocka". Visste vid 4 års ålder att jag inte ville ha barn och står fast vid detta nu 23 år senare också.

• Anonym (Nej)

Har aldrig känt av någon biologisk klocka. Tror det är så enkelt att en del vill ha barn och andra inte. Det är ju inte direkt konstigt att du inte ville ha barn när du var 17. Du var ju en tonåring.

• fultextad användarhandbok

Ja, vi har alla en biologisk klocka, det är bland annat den som styr vår cirkadiska rytm, hungerkänslor, dess motsats och kroppstemperatur. När det kommer till fertilitet styr den menstruation och menopaus. Man märker av det och det är inte individuellt.

• Anonym (Nja)

Säger som många andra att det kan ju vara en fråga om var i livet man befinner sig. Att man ändrar åsikt behöver ju inte nödvändigtvis vara biologiskt styrt, även om det är svårt för oss att svara på vad som påverkat dig. 

Jag var tvärsäker på att jag inte ville ha barn upp till dryga 20, men levde i ett förhållande som var tillräckligt stabilt för att jag skulle ompröva min ståndpunkt. Nu är jag 29, höggravid och ifrågasätter starkt huruvida detta verkligen var rätt beslut. Inte för att jag egentligen ångrat mig, jag tycker bara att det suger att vara gravid. Men som det känns nu är det inget jag kommer att göra om. Alltså, barnlängtan/icke-längtan är inget åldersrelaterat, utan snarare beroende på omgivning, erfarenheter och omständigheter. 

Svar på tråden Har man en biologisk klocka?