• Anonym (Hmm)

Gåvor. Muta

Jag vet att inom vården så får man ej ta emot gåvor av anhöriga, patienter etc. men får man som vårdpersonal ge gåva till sin vårdtagare man är kontaktperson till?
    Har fått höra att man får. Sen säger vissa att man inte får, för då blir det lätt att man typ "köper" vårdtagaren och att denne då kommer favorisera kontaktpersonen och även att andra vårdtagare kan känna sig "bortvalda" och känna att varför fick hon/han present men inte jag?

• Svar på tråden Gåvor. Muta
  • Anonym (B)

Varför vill du ge en present alls till en vårdtagare till att börja med? 

• Anonym (f)

Det där kan vara rejält känsligt, om du ger en liten chokladkaka av personens favoritgodis så visst men en mer "riktig" present hade jag undvikit.

• Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-19 16:40:55 följande:
    Gåvor. Muta

Jag vet att inom vården så får man ej ta emot gåvor av anhöriga, patienter etc. men får man som vårdpersonal ge gåva till sin vårdtagare man är kontaktperson till?
    Har fått höra att man får. Sen säger vissa att man inte får, för då blir det lätt att man typ "köper" vårdtagaren och att denne då kommer favorisera kontaktpersonen och även att andra vårdtagare kan känna sig "bortvalda" och känna att varför fick hon/han present men inte jag?

Prata med din chef om detta.
  • Anonym (E)

Ja du måste givetvis fråga din chef, personligen hade jag undvikit det

• Meddelande borttaget
  • Anonym (f)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-20 13:57:43 följande:
    Har du lässvårigheter eller?!
    VAR någonstans i min text ser du att jag vill ge en present till en vårdtagare??
    Jag väntar! Citera gärna mitt inlägg och markera VAR JAG SKREV DET!

"men får man som vårdpersonal ge gåva till sin vårdtagare man är kontaktperson till?"

Hejhopp så aggresiv....

• Anonym (Hmm)

Jag undrar för att ha mer koll. Jag har fått höra i skolan, av min lärare jag hade att man varken ska ge eller ta emot. Helt förståeligt! Tycker det är helt rätt så där.
    Men min chef säger att man får inte TA EMOT men att ge får man. Andra kollegor på andra avdelningar säger att man inte får ge heller och vissa säger att man får.
    Jag har flera kollegor som ger presenter till sina vårdtagare som de är kontaktperson till och jag tycker det är fel.
    Vill ha fakta på detta för att ta det vidare och ta upp med chefen igen.

Där sitter 10 vårdtagare vid middagsbordet och Gunborg berättar om hur Anna (kontaktperson) gett henne ett fin silverhalsband i present och en stor chokladask samt blommor och det var så gott att äta choklad. 
    Där sitter Agne som blir sur och frågar varför inte han får choklad. Där sitter även Maj-britt som frågar varför inte hon kan få silverhalsband också? Varpå Bengt säger att han gärna också vill ha blommor.

DENNA STORY ÄR FIKTIV FÖR ATT VISA HUR FEL DET ÄR. Innan ni anonyma börjar hoppa på här att jag använder riktiga namn etc. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (f)

Så ett helt vanligt ämne, varför så aggressiv då?

• Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-20 14:04:31 följande:

Jag undrar för att ha mer koll. Jag har fått höra i skolan, av min lärare jag hade att man varken ska ge eller ta emot. Helt förståeligt! Tycker det är helt rätt så där.
    Men min chef säger att man får inte TA EMOT men att ge får man. Andra kollegor på andra avdelningar säger att man inte får ge heller och vissa säger att man får.
    Jag har flera kollegor som ger presenter till sina vårdtagare som de är kontaktperson till och jag tycker det är fel.
    Vill ha fakta på detta för att ta det vidare och ta upp med chefen igen.

Där sitter 10 vårdtagare vid middagsbordet och Gunborg berättar om hur Anna (kontaktperson) gett henne ett fin silverhalsband i present och en stor chokladask samt blommor och det var så gott att äta choklad. 
    Där sitter Agne som blir sur och frågar varför inte han får choklad. Där sitter även Maj-britt som frågar varför inte hon kan få silverhalsband också? Varpå Bengt säger att han gärna också vill ha blommor.

DENNA STORY ÄR FIKTIV FÖR ATT VISA HUR FEL DET ÄR. Innan ni anonyma börjar hoppa på här att jag använder riktiga namn etc. 

"Men min chef säger att man får inte TA EMOT men att ge får man"

Där har du svaret

Tycker du den policyn är fel ta upp det med din chef
Svar på tråden Gåvor. Muta