• Anonym (Doktorn)

Mäns penisfixering

Hur kommer det sig att män (i allmänhet, undantag finns alltid) är så fixerade vid det egna könsorganet? Min uppfattning är att det är en typiskt manlig egenskap och att män på denna punkt skiljer sig mycket från kvinnor. Svårt så klart att leda i bevis men det är min klara uppfattning som heterosexuell man.

Med risk för att blotta sig för raljanta kommentarer så har bekräftelse av min penis varit central för min sexualitet så länge jag kan minnas. Det går tillbaka till barndomens doktorslekar med jämnåriga flickor, vidare via tonårens sensationella upplevelse av att få sin mandom bekräftad till det samliv med stadig partner jag lever i idag.

Jag är den första att erkänna banaliteten i det men att få uppskattning för min erigerade kuk (positiv uppskattning beträffande dess storlek, hårdhet, utseende och sexuella funktion) är och har alltid varit en oerhörd trigger för mig. Jag upplever mig som närmast underkastad denna fixering.

Jag vill understryka att det inte nödvändigtvis är ett problem och att jag aldrig haft problem att hålla mig inom det acceptablas gränser. Då menar jag inte bara att jag aldrig skulle påtvinga någon mitt könsorgan någon annan i en icke-sexuell situation (blottning, övergrepp) utan även att jag alltid är följsam i relation till partnerns lust inför mitt kön.

Men återigen - varför denna fixering? Varför är kvinnor inte lika fixerade?
  • Svar på tråden Mäns penisfixering
  • Anonym (Mia)
    Tecum skrev 2024-11-21 07:19:18 följande:
    Penetration är MER uppskattade av män men en stor majoritet kvinnor vill ha penetration, även de som inte kommer av den. Så här får du tänka om, du talar inte för alla.
    Jag talar inte för alla alls. Men det är otroligt hög andel när jag pratar med vänner om det här som inte ser penetration som nåt allenarådande skönt. Det emotionella är något annat, närheten och att mannen njuter.

Menar att en kuk inte alls är nåt slags magiskt trollspö som ger njutning. Jag är en av dom som får orgasm av rätt penetration så jag är ändå rätt positiv men dom flesta är inte det. Samma med grävande fingrar inuti. Som sagt, den andel kvinnor som skulle använda enbart en dildo för att få orgasm är väl 0,001%. Jämför det med nån slags fleshlight som motsvarighet för män.
  • Anonym (Mia)

Sen är det en rejält ful kroppsdel som egentligen gör sig bäst gömd bakom kläder. En större bula kan vara hett. Alla dick pics gör inte saken bättre, har sett en läcker kuk på bild i mitt liv bland en uppsjö fula.

• Anonym (Doktorn)
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 21:02:21 följande:
    Tror jag med
    Reviderar mitt tidigare medhåll. Tror det finns skäl att jämföra mäns relation till sin penis med kvinnors till sina bröst när det gäller komplex och oro att inte räcka till (är den för liten, smal, kort? Är de för hängiga, olika i storlek, slappa?) Men den manliga kukfixeringen i sexakten finner inte sin motsvarighet i kvinnors relation till brösten, åtminstone har inte jag varit med om det.
  • Anonym (Doktorn)

Exempelvis är den visuella aspekten av att se min egen penis väldigt viktig, vid onani såväl som vid sex med andra. Runka gör jag aldrig under täcket, det är mycket mer stimulerande för mig att se (oavsett om kuken egentligen är en ful kroppsdel som bäst hålla dold bakom tyg, som någon skrev. Vid penetration och avsugningar går jag igång mycket på att se kuken röra sig in och ut. Att ha sex i mörker innebär ett dämpande att stimulansen, det lägger sig som ett hinder i vägen för njutningen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Doktorn) skrev 2024-11-21 13:25:47 följande:

Exempelvis är den visuella aspekten av att se min egen penis väldigt viktig, vid onani såväl som vid sex med andra. Runka gör jag aldrig under täcket, det är mycket mer stimulerande för mig att se (oavsett om kuken egentligen är en ful kroppsdel som bäst hålla dold bakom tyg, som någon skrev. Vid penetration och avsugningar går jag igång mycket på att se kuken röra sig in och ut. Att ha sex i mörker innebär ett dämpande att stimulansen, det lägger sig som ett hinder i vägen för njutningen.

Bl.a. det här upplever jag att jag helt går miste om som kvinna, utöver det faktum att jag aldrig kommer vid sex och att vi kvinnor måste vara mer försiktiga vid dejter m.m. (våldtäktsrisk etc). Män får många fördelar som många av oss kvinnor inte får. Känns orättvist.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Doktorn) skrev 2024-11-21 13:25:47 följande:

Jag tycker inte heller om sex i mörker, att se min partner gör mig otroligt stimulerad. Då inte främst könet utan ansiktsutryck, rörelser och kroppen. 
  • Anonym (Tänker)
    Men and women have been obsessed with the penis for as long as records exist. The impact that culture and society has upon the sense of self worth of men is hard to quantify. However certain attributes are deemed to be important in defining masculinity including the capacity to earn money, win battles through good muscular form, be witty and charming through intellectual capacity and to father healthy offspring through virility. Large is deemed essential in all senses and so the man who fails to achieve these expectations may consider himself to be less worthy.
    Capacity to satisfy a partner, is therefore possible only with a large penis! Superiority over men whose penis does not fit gladiator proportions means that many men become focused on the size of their penis, This happens rather than acknowledging the limited reality of their perception of the needs of their culture and in particular those of their partner.
    The way forwards with the obsession with the penis
  • Anonym (Tänker)
    If this fixation on size is affecting so many men, what can we do as a society to change it? It is no secret that women have an inordinate amount of scrutiny surrounding their bodies. We do not have to ignore this in order to extend more empathy to men dealing with insecurities as well. Quite the opposite ? showing vulnerability and compassion for this topic might begin to soften some of that toxic masculinity and allow men to share how they actually feel about their bodies.

People often try to hide their shame rather than dealing with it as a way to preserve their honor or reputation, but this is not the healthiest method. Men and women, and all those in between, can help to bring this topic out in the open for healthier self-image and external relationships, alike. Dr. Riser shared that she had been working to educate both her daughter and son on gender equality and the importance of allowing both of them to feel complex feelings without judgment.

?I kind of think that?s the beautiful thing about feminist theory and feminism and how inclusive it is,? she said. ?Because the toxic masculinity and sexist rhetoric we have in our society has just as much pushback and limiting on men as it does on women.?
  • Tecum
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-21 10:54:16 följande:
    Jag talar inte för alla alls. Men det är otroligt hög andel när jag pratar med vänner om det här som inte ser penetration som nåt allenarådande skönt. Det emotionella är något annat, närheten och att mannen njuter.

Menar att en kuk inte alls är nåt slags magiskt trollspö som ger njutning. Jag är en av dom som får orgasm av rätt penetration så jag är ändå rätt positiv men dom flesta är inte det. Samma med grävande fingrar inuti. Som sagt, den andel kvinnor som skulle använda enbart en dildo för att få orgasm är väl 0,001%. Jämför det med nån slags fleshlight som motsvarighet för män.
    Vi är nog ganska överens. Givetvis är kuken inte något trollspö, det beror både på mannens handhavande och hur lätt eller svårt kvinnan har att få orgasm vid penetration. Men många kvinnor på FL har skrivit att de inte vill vara utan penetration även om de inte får orgasm. Både för känslan att ha den inuti, att se mannen njuta och även rent visuellt vid förspel och annat sex än penetration.
    Jag tror inte att dina vänner vill ha en man utan kuk.
  • Tecum
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-11-21 07:38:58 följande:

Men du talar gärna för alla kvinnor. Även de som säger att storleken inte spelar någon roll dissar du, för du tror de ljuger. Passar det inte in i din världsbild kan det inte vara sant.  

I så fall talar du också för alla, du säger ju att kvinnor inte bryr sig om storleken. Jag skrev dessutom att det är en minoritet av kvinnor som ser storleken som viktig och även om det är en stor minoritet är det långt ifrån "alla"..
  • Anonym (Mia)
    Tecum skrev 2024-11-21 17:04:04 följande:
    Vi är nog ganska överens. Givetvis är kuken inte något trollspö, det beror både på mannens handhavande och hur lätt eller svårt kvinnan har att få orgasm vid penetration. Men många kvinnor på FL har skrivit att de inte vill vara utan penetration även om de inte får orgasm. Både för känslan att ha den inuti, att se mannen njuta och även rent visuellt vid förspel och annat sex än penetration.
    Jag tror inte att dina vänner vill ha en man utan kuk.
    Det är en bra känsla med penetration med rätt man. Men riktigt bra sex består av väldigt mycket mer än bara den lilla delen, det fattar inte alla män. Har hört roliga historier från kompisar om olika tekniker dom har för att få slut på evigt juckande så att mannen kommer och det får ett slut.

Nä det vill dom säkerligen inte. Men säg att penetration kanske är 15% av bra sex, resten är annat. Så det beror på mannen sammantaget och attraktionen man känner, en mans kuk är ingen väg till njutning på något vis i sig själv.
Svar på tråden Mäns penisfixering