Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 11:22:29 följande:
Det jag försöker göra. Tät och regelbunden kontakt med båda för.
Anonym (Typ) skrev 2024-11-19 11:01:54 följande:
Nej. 6-8 timmar är för mycket. Tänk ca hälften. Gemensam vårdnad, JA. Det är fullt rimligt.
När barnet är äldre kan man utöka tiden en timme i taget.
Jag ser inte hur till exempel 6 timmar skulle vara för mycket 3 dagar i veckan. Barnet har varit hos mig tidigare i ca 4 timmar åt gången flera gånger i veckan.
Hade jag och mamma levt ihop så hade barnet träffat mig mer en så varje dag.
I mina ögon så är det bästa för barnet att få träffa båda föräldrarna lika mycket?
Nej, du ser inte det nej. Du kan inte tänka dig att det blir för mycket för en så liten bebis att umgås med någon "utomstående" innan de vant sig? Eller att det kan vara jobbigt för någon av er vuxna, kanske ställer till det praktiskt eller så? Tänkte du ta ledigt från jobbet ett par dagar i veckan eller klämma ihop hela umgänget lör+sön?
Ja, om ni hade levt ihop, men nu gör ni inte det. Mamman är även om man bor ihop den primära anknytningspersonen den första tiden, men där får barnet ett naturligt umgänge med sin pappa. Det finns ingen anledning att umgås så lång tid som sex timmar, det kommer inte ge barnet någon extra positiv upplevelse jämfört med 3-4 timmar.
Nej, det är inte alltid det bästa utifrån olika aspekter, t ex det faktum att barnet inte har samma anknytning till dig, än. När barnet är äldre och mer van så ja, då kan man ha längre tid tillsammans.