Inlägg från: Anonym (Typ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Typ)

Umgänge

Ett par timmar åt gången, måste inte vara varje dag men flera dagar i veckan iaf.

• Anonym (Typ)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 10:54:52 följande:

Har nu kontaktat en advokat,som skall hjälpa mig. Hon skulle ringa upp mig under dagen. 

Skulle vilja ha lite kött på benen innan jag pratar med henne. 

Kan ett yrkande på umgänge 6-8 timmar 3-4 ggr i veckan anses som normalt yrkande? Och gemensam vårdnad.

Ska tilläggas att jag har haft barnet några gånger i veckan tidigare, ca: 4 timmar åt gången.
    Men nu anser mamman att ett par timmar åt gången när det passar mamman är det bästa för barnet. 

Jag har fast jobb, fast boende och har fler barn som bor hos mig. 

Inga missbruk eller kriminalitet. 

Nej. 6-8 timmar är för mycket. Tänk ca hälften. Gemensam vårdnad, JA. Det är fullt rimligt.

När barnet är äldre kan man utöka tiden en timme i taget.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 11:22:29 följande:
    Det jag försöker göra. Tät och regelbunden kontakt med båda för. 
    Anonym (Typ) skrev 2024-11-19 11:01:54 följande:
    Nej. 6-8 timmar är för mycket. Tänk ca hälften. Gemensam vårdnad, JA. Det är fullt rimligt.

När barnet är äldre kan man utöka tiden en timme i taget.
    Jag ser inte hur till exempel 6 timmar skulle vara för mycket 3 dagar i veckan. Barnet har varit hos mig tidigare i ca 4 timmar åt gången flera gånger i veckan. 

Hade jag och mamma levt ihop så hade barnet träffat mig mer en så varje dag. 

I mina ögon så är det bästa för barnet att få träffa båda föräldrarna lika mycket? 
    Nej, du ser inte det nej. Du kan inte tänka dig att det blir för mycket för en så liten bebis att umgås med någon "utomstående" innan de vant sig? Eller att det kan vara jobbigt för någon av er vuxna, kanske ställer till det praktiskt eller så? Tänkte du ta ledigt från jobbet ett par dagar i veckan eller klämma ihop hela umgänget lör+sön?

Ja, om ni hade levt ihop, men nu gör ni inte det. Mamman är även om man bor ihop den primära anknytningspersonen den första tiden, men där får barnet ett naturligt umgänge med sin pappa. Det finns ingen anledning att umgås så lång tid som sex timmar, det kommer inte ge barnet någon extra positiv upplevelse jämfört med 3-4 timmar.

Nej, det är inte alltid det bästa utifrån olika aspekter, t ex det faktum att barnet inte har samma anknytning till dig, än. När barnet är äldre och mer van så ja, då kan man ha längre tid tillsammans.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 12:45:40 följande:
    Ju mer och tätare umgänge nu gynnar ju barnet. 
    Annars blir det ju en väldigt stor omställning om till exempel det blir gemensam vårdnad och att jag ska vara föräldraledig från låt säga 9-10 månaders ålder då mamman är på jobbet 8 timmar om dagen och har en restid på ca 2 timmar per dag. Då blir ju barnet hos mig 10 timmar om dagen.

Vad jag har uppfattat så blir det ju med största sannolikhet gemensam vårdnad.
    Tätt umgänge ja, men det måste inte vara i en massa timmar för det. Så även om du tänkt ta ledigt från jobbet så räcker det med en halv dag i så fall.

Räkna med att det dröjer flera månader minst innan du har barnet så pass länge om dagen som tio timmar i sträck.
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 13:06:59 följande:
    Det har jag inte koll på. 
    Men är det så, så lär ju umgänget utökas ganska mycket ganska snart. 90 dagar jag inte kan skriva över på henne. 
    Lugna dig, du har 12 år på dig att ta ut de där 90 dagarna. De har dessutom ingenting med umgänget att göra på så sätt, de måste inte hänga ihop. Umgås gör man med eller utan FL-dagar.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 13:37:19 följande:
    Var ju det jag skrev. Från 9-10 månaders ålder. Dvs om flera månader. Att inte barnet skulle kunna vara med mig när mamman jobbar får jag inte att gå ihop. Men att kunna vara på dagis så länge från 12månaders ålder med helt okända personer går bra? 
    Man har inskolning för att barnet ska vänja sig vid de nya vuxna.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-11-19 16:39:42 följande:
    Ja, det har man. 
    Där av samma sak, kan inte barnet vänja sig vara med pappa från 10 månaders ålder?
    Skillnaden är att barnet träffar personalen i flera timmar dagligen, upp till tio timmar om man jobbar heltid men förhoppningsvis mindre. Ingen säger att barnet inte kan vänja sig vid att träffa sin pappa, det kommer ju att bli långt tidigare redan, men att ha utgångsläget 6-8 timmar några dagar i veckan är för mycket, det måste du också förstå. Man arbetar sig upp dit.
  • Anonym (Typ)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 18:33:56 följande:
    Dumheter. Barnet träffar ju sin pappa. Han är ingen ny person.

TS, du tänker rätt.
    Dumheter på dig själv! Barnet är fyra månader och har knappt någon anknytning till sin pappa i nuläget. Det spelar ingen roll vad pappan har för uppfattning, för barnet är han inte en person som är närvarande alls i samma utsträckning som mamman och då är det bra om barnet får vänja sig i lugn och ro.
Svar på tråden Umgänge