Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad är ens livet egentligen?

Det låter som att du inte följt ditt hjärta, dvs du har inte gjort det du vill av ditt liv. Du har inte lyssnat så mycket inåt utan mer gjort det som förväntas och som ger status? Bra utbildning, bra jobb, hög lön och familj.

Det finns väl två val. Antingen så tystar man rösten som är olycklig, med antidepressiv medicin tex, det gör många .

Eller också lyssnar man på vad man verkligen vill uppnå och göra i livet? Vad skulle göra dig lycklig? Vad vill du göra?

• TvillingmammaVästgöte
    Mia448 skrev 2024-11-18 14:50:23 följande:

Du tänker för mycket på livets mening. Det gäller att tänka positivt och ta vara på det som är kul. Slappna av. Har du mkt pengar så kanske du har råd att byta jobb till något mer spännande och givande. 

Antidepp kanske kan hjälpa dig 

Att döva det som skaver med antidepressiva är ingen bra idé.  Du har förlorat stora delar av din familj? På vilket sätt då? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Godnatt) skrev 2024-11-18 14:42:24 följande:
    Har faktiskt gjort det vid ett tillfälle och gick de 25 gångerna. Men det var hela tiden en koppling till relationen till min pappa och att han varit väldigt frånvarande i sina resor med jobb och att han drev eget. Jag lever på ett liknande sätt men driver inte eget och gör det lilla extra för att få med familjen i den bilden med. Men ville gå djupare än så och blev mest nedstämd över att gå dit, prata om allt och öppna upp utrymmen och minnen jag inte tänkt på för att sedan inte lösa något. Lite av ett "här ta lite skit, och lycka till med det nu"
    Lever din pappa? Hur är er relation idag?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tt) skrev 2024-11-18 16:46:43 följande:

Kan du någonsin känna total kontakt och närvaro eller finns känslan av meningslöshet där hela tiden? Jag har en trasig bakgrund och fastnade som barn i dåliga överlevnadsstrategier som på många sätt präglat mitt liv och jag känner igen den där känslan av att tillvaron känns tung att bära.

Men redan som tonåring hittade jag områden där jag känner total närvaro. För mig handlar detta främst om musik men även litteratur. Senare har jag även intresserat mig för kristendom och har känt samma närvaro på ett andligt plan.

Har du inga sådana frizoner?

Jag vågade inte nämna kristendom, men jag har också känt mig vilsen i många år och har gått hos flera psykologer och terapeuter. Både via regionen och privat. Men inget har hjälp mig så mycket som att gå regelbundet till kyrkan. Det har jag börjat med sen ett drygt år tillbaka och det har förändrat mitt liv så mycket. Med hjälp av Jesus ord har jag lärt mig att förlåta, både mig själv och andra. Därigenom har jag fått mycket bättre relationer till familj och vänner. Relationer till andra är det allra viktigaste i livet. Har jag kommit fram till. Pengar har jag jagat och pengar har jag. Mem pengar.är inte det som ger lycka , när man uppnått basbehoven och har viss ekonomisk trygghet, det är relationer, medmänsklighet, medkänsla och kärlek. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giving People) skrev 2024-11-20 07:50:33 följande:

Ta av ditt överflöd och hjälp någon.

Bli fadder, ta ett fosterbarn, skicka julpaket till gamla och barn i Ukraina, betala julen för en familj i din stad som inte har råd med maten knappt...

Jag tycker det känns bra att göra något för andra.

Så är det . Jag ger genom Svenska Kyrkan , som bedriver så mycket bra verksamhet. Ännu deltar jag inte aktivt i denna verksamhet, men vill gärna göra det.
Svar på tråden Vad är ens livet egentligen?