Anonym (Tt) skrev 2024-11-18 16:46:43 följande:
Kan du någonsin känna total kontakt och närvaro eller finns känslan av meningslöshet där hela tiden? Jag har en trasig bakgrund och fastnade som barn i dåliga överlevnadsstrategier som på många sätt präglat mitt liv och jag känner igen den där känslan av att tillvaron känns tung att bära.
Men redan som tonåring hittade jag områden där jag känner total närvaro. För mig handlar detta främst om musik men även litteratur. Senare har jag även intresserat mig för kristendom och har känt samma närvaro på ett andligt plan.
Har du inga sådana frizoner?
Jag vågade inte nämna kristendom, men jag har också känt mig vilsen i många år och har gått hos flera psykologer och terapeuter. Både via regionen och privat. Men inget har hjälp mig så mycket som att gå regelbundet till kyrkan. Det har jag börjat med sen ett drygt år tillbaka och det har förändrat mitt liv så mycket. Med hjälp av Jesus ord har jag lärt mig att förlåta, både mig själv och andra. Därigenom har jag fått mycket bättre relationer till familj och vänner. Relationer till andra är det allra viktigaste i livet. Har jag kommit fram till. Pengar har jag jagat och pengar har jag. Mem pengar.är inte det som ger lycka , när man uppnått basbehoven och har viss ekonomisk trygghet, det är relationer, medmänsklighet, medkänsla och kärlek.