Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Har en ny kille sedan 1,5 år tillbaka. tre av mina barn Älskar honom. Den äldsta på 18 som går sista året i gymnasiet gör det inte. De hade en dispyt i våras. killen blev irriterad på sonen som frågade om mat (vilket han jämnt gör). Han sa bara en kommentar. Det var det som gjorde allt. Killen har skickat sms om förlåtelse o även försökt prata m sonen men det hjälper inte. Sonen har liksom bestämt sig. Killen är här mycket vilket tre av barnen älskar men inte den stora. 

äldsta sonen har adhd o autism. Han går sista året på gymnasiet. han skickar sms om allt. Vilket jag tycker är jobbigt för att skriva kan leda till missförstånd. jag vill prata istället. Men det går inte.

mu har vi fått en soc anmälan på oss. Har fått den uppläst så den är jag inte rädd för för det är uppgifter som inte stämmer. Men sonen på 18 kommer säga att han mår dåligt hemma pga min kille kan jag tänka mig. Vad gör soc åt det? Måste jag bryta med min kille? Hjälp tack!!

• Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille
  • Anonym (Hjälp)
    fornminne skrev 2024-11-18 07:14:03 följande:

Det klart att du inte måste bryta med din kille, och formellt är ju din son myndig, dvs vuxen och får ta ansvar för sina handlingar. Men han kanske behöver stöd och hjälp? Inte minst med tanke på sina diagnoser.

Vem har gjort Soc-anmälan? Din son kan i vilket fall som helst inte köra iväg din kille, särskilt inte om det bara handlar om en dispyt. Soc ingriper bara om det gäller de yngre barnen och då ska de fara illa. Så är det ju inte.

enligt soc är det någon i närheten som gjort den. Den anmälan säger att bsrnen har dålig hygien, dåliga tänder och att ett barn är överviktigt samt att jag skriker på barnen. Hur kan någon i närheten veta om barnen har dåliga tänder? helt sjukt. Jag får tjata på dem in i duschen o tandborstning. 2 av de 3 minsta har diagnos med. O ja jag höjer rösten ibland. 

sonen på 18 har fått ett eget brev så han ska prata med dem imorgon o han skrev att han kommer säga att han mår dåligt hemma. Jag vet inte vad jag ska göra. Ingen idé att jag pratar med honom för han kommer inte säga nåt. Sonen fåt mat, boende, telefon betald. i vissa anseenden väldigt framåt och duktig m, ordnnngssam och har kliniskt rent i sitt rum. Sommarjobbat. Ska åka t usa i sommar i en månad till släktingar osv. Men går inte prata med honom om annat. Har distansgymnasium. 

vet inte vad soc kommer säga om att han mår dåligt. Det gör mig nervös. 

• Anonym (Hjälp)
    fornminne skrev 2024-11-18 07:14:03 följande:

Det klart att du inte måste bryta med din kille, och formellt är ju din son myndig, dvs vuxen och får ta ansvar för sina handlingar. Men han kanske behöver stöd och hjälp? Inte minst med tanke på sina diagnoser.

Vem har gjort Soc-anmälan? Din son kan i vilket fall som helst inte köra iväg din kille, särskilt inte om det bara handlar om en dispyt. Soc ingriper bara om det gäller de yngre barnen och då ska de fara illa. Så är det ju inte.

Jo men jag är försörjningsskyldig för honom till sommar 25. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 09:31:26 följande:
    Men snälla du hade väl kunnat inleda med det verkliga problemet i trådstarten! Det här har ju inte med relationen att göra utan de andra barnen! Och säg åt din son, prata allvar med honom så han FATTAR, att han måste tänka på vad han säger eftersom det kan få fruktansvärda konsekvenser för hans syskon och för dig, och även honom till viss del. Insatser från soc är inte särskilt frivilliga och en övervakning av er familj kan pågå i minst ett halvår, eller längre! Om ni inte har turen att det läggs ner, vilket det inte lär göra om sonen säger att han inte trivs hemma och ditten och datten!

Du får förklara för soc att sonen har fått någon slags låsning kring din kille, om de tar upp det. Annars bara berätta att du så klart sköter dina barns hygien mm. De lär vilja prata med de yngre barnen också så du vet.

Jag och de tre andra ska prata med soc på torsdag så det vet jag redan. 

men äldsta sonen har samtal imorgon. jag kan inte prata med honom för det hjälper inte.. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-18 13:52:51 följande:
    Att killen tappade humöret en gång gör honom inte till bitch åt ungen för all framtid. Men det är ju precis det som hänt.
    Vad menar du? 
  • Anonym (Hjälp)
    Dimisi skrev 2024-11-19 03:00:19 följande:

Jag gissar att det är äldsta sonen som är överviktig och att han känner sig kränkt för att din kille påpekade det. I så fall har din kille försökt stötta dig i ditt föräldraansvar att ge barnen hälsosamma matvanor. NPF-barn är ibland fixerade vid mat och som ensamstående hinner man inte vakta kylskåpet hela tiden. Att ni nu är två vuxna som hjälps åt att begränsa sonens matintag är positivt, även om sonen förstås blir arg. 

Nej 18 åring inte överviktig.
    han är väldifgt pedant av sig och har svårt att se hur andra mår osv. Det ska vara kliniskt rent och inte saker framme. så fungerar han. Men det hinner jag inte med men i hans rum är det ordning k reda 
Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille