• molly50

Vilka mediciner mot urinvägsinfektion?

Jag har brukat få Furadantin eller Trimetoprim.
    Det senare har jag tyvärr visats vara allergisk mot.
    Men det är i alla fall de två jag kan komma på.

• molly50
    Anonym (Utomlands behöver hjälp) skrev 2024-11-17 22:42:10 följande:
    Furandantin var visst samma som jag råkade skriva på engelska nitrofurantoin. Minns du vad själva medicinen hette?

Vad hände med trimetroprim för dig?

Tack för snabbt svar förresten.
    Jag tror att nitrofurantoin kan vara det verksamma substansen i medicinen.
    Den jag fick hetta Furadantin.

Jag fick nässelutslag över hela kroppen och blev lite tungandad.
    Men med behandling med mina allergimediciner och hydrokortison så blev det bra.
  • molly50
    Anonym (Utomlands behöver hjälp) skrev 2024-11-18 16:38:13 följande:
    Fy så obehagligt för dig. Det fick jag en gång som ung av Lexinor och sen dess får jag inte ta kinoloner och några till antibiotikor.

Men alla som läser; kan man säga att så länge det inte eskalerar för mig eller jag får feber så kan jag sitta still i båten och bara dricka mycket och hålla mig varm?
    FtS70 skrev 2024-11-18 09:26:47 följande:

Macrobid är ett vanligt namn som kanske finns.

Ja,det var obehagligt. Har reagerat på samma sätt på ett par andra antibiotikasorter också så får inte äta dem nu.

Så länge du inte får några allvarligare symtom så tror jag du kan avvakta.
    Jag är i övergångsåldern nu och har märkt av besvär ibland.
    Men inte lika kraftiga som när jag var yngre.
    Så för mig kan det hjälpa att dricka mycket och behandla med t ex ibumetin och tranbärsjuice eller -kapslar.
    Men är du orolig så ska du naturligtvis prata med läkaren.
  • molly50
    Anonym (Utomlands behöver hjälp) skrev 2024-11-18 17:08:56 följande:
    Det är jobbigt att vara allergisk och jag dubbelkollar alltid med både läkaren och på apoteket att jag verkligen får ta vad jag nu får utskrivet. Antar att du gör samma sak.

Jag funderade på om det har med övergångsåldern att göra då jag är runt 50 år. Det enda jag har märkt av något klimakterie är sista två-tre gångerna jag har fått mensen så har dagarna i menscykeln hoppat lite men annars märker jag inget än.

När du säger att du har märkt av besvär menar du det jag pratar om nu då? Dvs att man tror att en uvi är på väg under en dag eller några timmar men sen blir det bra igen? Och kanske kommer det tillbaka några timmar igen några dagar senare som det gjorde för mig igår med typ 5 dagars mellanrum och verkar bra igen sen?

Ibumetin är väl ibuprofen/NSAID och det läste jag att man kan ta för det här. Fattade inte om det ska dämpa en eventuell inflammation eller bara ta udden av smärtan men någon annan kanske vet? Det skadar ju inte iaf så jag ska gå och ta det nu ändå.
    Jo,jag kollar alltid upp det.
    Men det ska ju även läkarna ha koll på då det står i min journal.

Ja,ungefär så.
    Och då brukar det jag skrev fungera.

Ibumetin är ju inflammationshämmande,men är ju även smärtstillande.
    Men man ska ju inte behandla hur länge som helst med det heller.
    Ett par dagar brukar räcka för mig.
    Och det fungerat bäst i samband med tranbär.
  • molly50
    Anonym (Utomlands behöver hjälp) skrev 2024-11-18 17:57:28 följande:
    Jag litar inte på någon och tur är väl det för det har hänt någon gång att jag skulle ha fått fel om jag inte påminde.

Jag ska dricka ännu mer än vanligt och köra lite ibuprofen i ett par dagar och förhoppningsvis löser det sig själv. Jag ska köpa tranbärsjuice också eller är kapslar bättre? Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

Började fundera på om jag har någon tumör i blåsan när jag googlar... 2020 vred sig ett stort myom och dom körde även urinprov hos gynekologen då jag sa att jag trodde att jag hade uvi. Jag fick utslag hos gyn på testet och fick antibiotika. När gyn sedan ringde sa hon att det var jättekonstigt för odlingen visade inte nånting trots att deras teststicka gjorde det. Jag trodde ju att jag hade en uvi också men nu i efterhand har jag fattat att myomet (utanpå livmodern) som vred sig måste ha tryckt på endera blåsan eller urinledarna för det gjorde helt vansinnigt ont att kissa i en vecka ungefär. Alltså verkligen sinnesjukt ont på urinets hela väg så att säga. Men det förklarar ju inte varför gynekologens test visade uvi men inte odlingen. Och nu visar mitt hemmatest svaga spår av leukocyter men inte nitrat.

Jag får nog uppsöka en läkare såsmåningom men just nu är fokuset på om jag har en uvi eller inte och behöver läkare för det.
    Jag förstår det. Det har hänt mig med.
    Därför försöker jag ha koll själv.

Jag vet inte om jag tycker att det är så stor skillnad på juice och tabletter.
    Huvudsaken är att det är surt.

Ok. Men är du orolig så prata med en läkare.
Svar på tråden Vilka mediciner mot urinvägsinfektion?