Anonym (Elin79) skrev 2024-11-18 15:08:24 följande:
För mig är den kombinationen som du beskriver den utlösande faktorn till 99% när jag får UVI.
Det brukar vara första veckan på semestern när man både har badat, inte bytt om tillräckligt snabbt, blivit kall OCH dessutom varit intim utan att gå på toaletten direkt efteråt. Det senare är ju mest troligt orsaken, att bakterierna vandrar upp
Ett par gånger har jag varit lite tveksam och avstått medicin. Den ena gången lade det sig, det var kanske inte ens en UVI på gång utan något helt annat. Den andra gången slutade det någon vecka senare med att jag blev riktigt dålig, då hade det hyfsat obemärkt vandrat upp och orsakat njurbäckeninflammation.
Så jag personligen tar hellre det säkra före det osäkra.
Så du har alltid en "trögstartad" uvi? För mig har det alltid varit kris inom ett dygn så därför är jag konfundersam nu. Eller menade du kanske utlösande faktor bad, sex och bli kall? Jag har inte gjort något av sakerna nu så därför förstår jag inte vad som händer för jag brukar veta att det är just något av sex eller bad eller en kombo som utlöser en uvi.
Och spåret av leukocyter är svagt tom nu på morgonen, 9 timmar sen sist jag kissade, så det är inte så att det är fullt utslag på testen. Det är bra att det är svagt förstås men jag undrar ju ändå vad problemet är.
Njurbäckeninflammation är illa så jag förstår att du var väldigt sjuk då.
molly50 skrev 2024-11-18 12:26:53 följande:
Jag tror att nitrofurantoin kan vara det verksamma substansen i medicinen.
Den jag fick hetta Furadantin.
Jag fick nässelutslag över hela kroppen och blev lite tungandad.
Men med behandling med mina allergimediciner och hydrokortison så blev det bra.
Fy så obehagligt för dig. Det fick jag en gång som ung av Lexinor och sen dess får jag inte ta kinoloner och några till antibiotikor.
Men alla som läser; kan man säga att så länge det inte eskalerar för mig eller jag får feber så kan jag sitta still i båten och bara dricka mycket och hålla mig varm?
FtS70 skrev 2024-11-18 09:26:47 följande:
Macrobid är ett vanligt namn som kanske finns.
Den finns och har jag fått förut kom jag på när du skrev det så jag ber om den om jag måste få medicin.