Inlägg från: Anonym (Utomlands behöver hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utomlands behöver hjälp)

Vilka mediciner mot urinvägsinfektion?

Jag är utomlands och behöver få antibiotika mot urinvägsinfektion. Vad heter medicinerna man får i Sverige? Jag vill gärna se till att jag får någon av dom som ges i Sverige där jag är.

Jag är allergisk mot kinoloner och jag tror även penicillin och norfloxacin i korsreaktioner på kinoloner.

Vet någon om jag kan ta nitrofurantoin för det verkar vara den vanligaste medicinen att ge mot uvi?

Men jag kan leka googledoktor själv bara ni säger vad medicinerna som oftast ges heter i Sverige.

• Svar på tråden Vilka mediciner mot urinvägsinfektion?
    molly50 skrev 2024-11-17 22:35:51 följande:

Jag har brukat få Furadantin eller Trimetoprim.
    Det senare har jag tyvärr visats vara allergisk mot.
    Men det är i alla fall de två jag kan komma på.

Furandantin var visst samma som jag råkade skriva på engelska nitrofurantoin. Minns du vad själva medicinen hette?

Vad hände med trimetroprim för dig?

Tack för snabbt svar förresten.

Tack alla som har svarat mig så snabbt. Uppskattar det.

Blir tveksam om det är en uvi eller vad det är som pågår. Jag har haft säkert 25 stycken uvi genom åren och då har det alltid eskalerat snabbt så att det inte är någon tvekan om en uvi och jag har fått antibiotika då.

Nu var det en dag förra tisdagen eller onsdagen som jag trodde att det kanske var på gång så jag drack mycket den dagen och nästa dag var allt normalt.
    Plötsligt igår vid klockan 14 så fick jag springa många gånger på toan snabbt och det gjorde ont en eller två gånger och sved lite andra gångerna. (gick kanske 6-7 gånger totalt) Det höll i sig i kanske 3 timmar och sen lugnade det sig. Visserligen hade jag tagit någon medicin då som skulle bromsa förloppet (nsaid och bakteriedämpande) men den håller bara i sig i 8 timmar så den borde inte ha påverkat i morse 15 timmar senare.

Imorse kändes allt normalt igen, hittills iaf, men dagen har bara börjat.

Men igår hann jag köpa test för uvi och den visar trace, dvs spår, av leukocyter men inget nitrat. Samma sak imorse med första urinet för dagen.

Kan en uvi ta närmare en vecka på sig att börja? Förut har det varit ren panik och hemsk smärta inom 24 timmar.

Så behöver spår av leukocyter betyda något alls mer än en inflammation/irritation? Har googlat mycket och det står att det inte alltid är spår av nitrat vid en uvi visserligen. På förpackningen står det testa två dagar i rad och kontakta läkare vid spår av leukocyter. Jag är medelålders om det har betydelse. Man ska ju helst inte ta antibitotika om det inte behövs och nu är jag osäker...

Har någon annan varit med om att det känns som en uvi är på gång men den bryter inte ut på många dagar? Kan jag mota den i grind?

Har inte badat, haft sex eller blivit kall, sånt kan ju dra igång en uvi.

Det blev långt men alla tips mottages med tacksamhet.

Anonym (Elin79) skrev 2024-11-18 15:08:24 följande:

För mig är den kombinationen som du beskriver den utlösande faktorn till 99% när jag får UVI.
    Det brukar vara första veckan på semestern när man både har badat, inte bytt om tillräckligt snabbt, blivit kall OCH dessutom varit intim utan att gå på toaletten direkt efteråt. Det senare är ju mest troligt orsaken, att bakterierna vandrar upp

Ett par gånger har jag varit lite tveksam och avstått medicin. Den ena gången lade det sig, det var kanske inte ens en UVI på gång utan något helt annat. Den andra gången slutade det någon vecka senare med att jag blev riktigt dålig, då hade det hyfsat obemärkt vandrat upp och orsakat njurbäckeninflammation.
    Så jag personligen tar hellre det säkra före det osäkra.

Så du har alltid en "trögstartad" uvi? För mig har det alltid varit kris inom ett dygn så därför är jag konfundersam nu. Eller menade du kanske utlösande faktor bad, sex och bli kall? Jag har inte gjort något av sakerna nu så därför förstår jag inte vad som händer för jag brukar veta att det är just något av sex eller bad eller en kombo som utlöser en uvi.

Och spåret av leukocyter är svagt tom nu på morgonen, 9 timmar sen sist jag kissade, så det är inte så att det är fullt utslag på testen. Det är bra att det är svagt förstås men jag undrar ju ändå vad problemet är.

Njurbäckeninflammation är illa så jag förstår att du var väldigt sjuk då.
    molly50 skrev 2024-11-18 12:26:53 följande:
    Jag tror att nitrofurantoin kan vara det verksamma substansen i medicinen.
    Den jag fick hetta Furadantin.

Jag fick nässelutslag över hela kroppen och blev lite tungandad.
    Men med behandling med mina allergimediciner och hydrokortison så blev det bra.
    Fy så obehagligt för dig. Det fick jag en gång som ung av Lexinor och sen dess får jag inte ta kinoloner och några till antibiotikor.

Men alla som läser; kan man säga att så länge det inte eskalerar för mig eller jag får feber så kan jag sitta still i båten och bara dricka mycket och hålla mig varm?
    FtS70 skrev 2024-11-18 09:26:47 följande:

Macrobid är ett vanligt namn som kanske finns.

Den finns och har jag fått förut kom jag på när du skrev det så jag ber om den om jag måste få medicin.

molly50 skrev 2024-11-18 16:50:48 följande:
    Ja,det var obehagligt. Har reagerat på samma sätt på ett par andra antibiotikasorter också så får inte äta dem nu.

Så länge du inte får några allvarligare symtom så tror jag du kan avvakta.
    Jag är i övergångsåldern nu och har märkt av besvär ibland.
    Men inte lika kraftiga som när jag var yngre.
    Så för mig kan det hjälpa att dricka mycket och behandla med t ex ibumetin och tranbärsjuice eller -kapslar.
    Men är du orolig så ska du naturligtvis prata med läkaren.
    Det är jobbigt att vara allergisk och jag dubbelkollar alltid med både läkaren och på apoteket att jag verkligen får ta vad jag nu får utskrivet. Antar att du gör samma sak.

Jag funderade på om det har med övergångsåldern att göra då jag är runt 50 år. Det enda jag har märkt av något klimakterie är sista två-tre gångerna jag har fått mensen så har dagarna i menscykeln hoppat lite men annars märker jag inget än.

När du säger att du har märkt av besvär menar du det jag pratar om nu då? Dvs att man tror att en uvi är på väg under en dag eller några timmar men sen blir det bra igen? Och kanske kommer det tillbaka några timmar igen några dagar senare som det gjorde för mig igår med typ 5 dagars mellanrum och verkar bra igen sen?

Ibumetin är väl ibuprofen/NSAID och det läste jag att man kan ta för det här. Fattade inte om det ska dämpa en eventuell inflammation eller bara ta udden av smärtan men någon annan kanske vet? Det skadar ju inte iaf så jag ska gå och ta det nu ändå.
    molly50 skrev 2024-11-18 17:14:53 följande:
    Jo,jag kollar alltid upp det.
    Men det ska ju även läkarna ha koll på då det står i min journal.

Ja,ungefär så.
    Och då brukar det jag skrev fungera.

Ibumetin är ju inflammationshämmande,men är ju även smärtstillande.
    Men man ska ju inte behandla hur länge som helst med det heller.
    Ett par dagar brukar räcka för mig.
    Och det fungerat bäst i samband med tranbär.
    Jag litar inte på någon och tur är väl det för det har hänt någon gång att jag skulle ha fått fel om jag inte påminde.

Jag ska dricka ännu mer än vanligt och köra lite ibuprofen i ett par dagar och förhoppningsvis löser det sig själv. Jag ska köpa tranbärsjuice också eller är kapslar bättre? Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

Började fundera på om jag har någon tumör i blåsan när jag googlar... 2020 vred sig ett stort myom och dom körde även urinprov hos gynekologen då jag sa att jag trodde att jag hade uvi. Jag fick utslag hos gyn på testet och fick antibiotika. När gyn sedan ringde sa hon att det var jättekonstigt för odlingen visade inte nånting trots att deras teststicka gjorde det. Jag trodde ju att jag hade en uvi också men nu i efterhand har jag fattat att myomet (utanpå livmodern) som vred sig måste ha tryckt på endera blåsan eller urinledarna för det gjorde helt vansinnigt ont att kissa i en vecka ungefär. Alltså verkligen sinnesjukt ont på urinets hela väg så att säga. Men det förklarar ju inte varför gynekologens test visade uvi men inte odlingen. Och nu visar mitt hemmatest svaga spår av leukocyter men inte nitrat.

Jag får nog uppsöka en läkare såsmåningom men just nu är fokuset på om jag har en uvi eller inte och behöver läkare för det.

Nu när jag är igång och lajvar läkare och vi är några som diskuterar och hjälper varandra så vill jag slänga ut ett par till förslag nämligen kramp i urinblåsan och Interstitial cystitis, vet inte vad det heter på svenska. Känner någon igen sig i någon av dom diagnoserna?

Vidare kan tydligen myom trycka på blåsan också och ge starka urinträngningar och att man måste gå på toan direkt annars läcker man. Jag hade  4-5 myom sist men har inte varit hos gyn på nästan två år så jag vet inte hur stora eller många dom är nu. Sist var en runt 5 cm om jag minns rätt och den hade krympt från 8 cm. Tror några andra låg runt 3 cm.

Tänkte att det kunde vara intressant för er andra att kolla upp som har samma problem som jag och få veta om något stämmer in på er.

Svar på tråden Vilka mediciner mot urinvägsinfektion?