Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-17 06:35:08 följande:
Hur hantera hjärtesorgen på bästa sätt?
Idag är det två veckor sedan det tog slut mellan killen och mig. Det var inte mitt beslut även om jag någonstans visste att det vi hade inte skulle räcka för mig i framtiden. Vi var ett par I nästan två år.
I alla fall, jag är hjärtekrossad, gråter fortfarande en del och har gått ner flera kilo i vikt. Aptiten har kommit tillbaka mer men livet känns trist och jag vet inte om jag kommer våga ge mitt hjärta till någon ny i framtiden, jag vill inte uppleva denna smärtla igen.
Hur hanterade ni ert uppbrott och hur lång tid tog det att känna att ni mådde okej igen?
Mitt bästa tips är att vara snäll mot dig själv och undvika att göra det värre med att titta på bilder, läsa sms eller fortfarande ha kontakt. Det är helt okej att vara nostalgisk och spara bilder och minnen etc men just nu när du mår som sämst är det sista du ska göra att fastna i mobilens minen och hoppas på ett gilla på Facebook.
Plocka bort honom från din mobil/dator , spara ner bilder och chattar etc på en usb och lägg undan till senare .
Är ni vänner online så se åtminstone till att ni inte kan se precis allt ni delar. Ändra inställning till vem som kan se inlägg osv på sociala medier. Eller helst blocka om ni ändå inte ska ha kontakt.
Skydda dig själv från ännu mer gråt och hjärtekross med att ha distans till det liv ni hade. Tids nog kommer du kunna gå igenom alla minnen men nu är det inte bra.
Hitta nya rutiner i vardagen som inte är förknippat med honom. Köp en ny pyjamas, unna dig nya naglar, boka hotell med nån kompis. Gör nåt nytt.