Inlägg från: Anonym (önsk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (önsk)

Hur får jag honom att fria?

Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 00:20:54 följande:
    Hur får jag honom att fria?
    Jag och min karl har varit tillsammans i över 8 år och har barn och hus ihop. Vi är inte gifta än men det är något jag verkligen vill och tycker är extra viktigt nu då vi har barn, han säger själv att han vill gifta sig någon gång men att saker bara har kommit i vägen. Jag vill jag inte gå miste om den romantiska biten att bli friad till så jag vill inte tjata mig till det men jag börjar bli trött på hans ursäkt att han helt enkelt inte har hunnit. Han har haft massor med tid nu. Jag vill inte vara den som friar och det vet han om, kalla mig traditionell men det Bar är så helt enkelt.

Hur får jag honom att fria utan att säga det i klartext?? 
    Eftersom du har bestämt att det är han som ska fria så får du helt enkelt vänta in att han gör det. Eller inte gör det. Du har en önskan som du bestämt att han ska uppfylla åt dig, utan att han själv har den önskan. 

Du kan inte få honom att fria, det skulle ju förstöra sin inställning att han ska fria? Nu har du målat in dig i det här lilla hörnet, antingen får du stanna i hörnet och vänta på att han får tummen ur, eller så lämnar du din plan och ser till att ni gifter er oavsett frieri. 
  • Anonym (önsk)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 23:04:28 följande:
    Jag förväntar mig att "karlstackarn" ska kunna vara lika romantiskt angående frieri/giftermål trots att vi har barn ihop. Inte konstigt att skilsmässor är så vanliga idag när denna attityd om att "romantiken är borta när man fått barn så det är inte lönt" finns.

Det är absolut delvis av juridiska skäl jag vill att vi gifter oss - men även som en kärleksfull gest till vårat förhållande. Barn eller inte, jag vill att personen jag valt att dela mitt liv med ska känna att han vill fria och gifta sig med mig. Att vi har barn redan är faktiskt helt irrelevant för mig men vi alla är olika I guess.
    Men varför friar han inte då, om även han tycker att det ska vara så?

Att ha olika förväntningar på relationen är nog en lika vanlig orsak till separationer i så fall. Att man tex tycker olika om hur viktigt det är med ett romantiskt frieri som ska utföras av mannen. 
  • Anonym (önsk)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-11-18 14:48:45 följande:
    Nu är det ju så att alla inte tycker att det är så "kloka" villkor som träder in som gifta...
    Och då kan man ju välja att inte gifta sig. 
  • Anonym (önsk)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 23:12:09 följande:
    Varför tycker du så? Jag känner många som har blivit friade till EFTER att de skaffade barn. Vad som är romantiskt är såklart väldigt subjektivt, men jag personligen tycker inte att det är viktigt att man gör någon i en slags ordning. Däremot vill jag uppleva den där ultimata kärleksförklaringen att bli friad till. Att vi redan har barn är saksamma för mig.
    Tänk om han också vill ha den där ultimata kärleksförklaringen att bli friad till? Eller är det bara förbehållet dig som kvinna att få den?
Svar på tråden Hur får jag honom att fria?