Inlägg från: Anonym (Fel ordning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel ordning)

Hur får jag honom att fria?

Han vill nog inte. Du skriver att du är traditionell, men ändå har du skaffat barn innan äktenskap. Och nu lär du antagligen inte bli gift. 

• Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Gift och har två bar) skrev 2024-11-17 08:42:00 följande:

Jag tror att tåget gått för romantiskt frieri. Varför ska han fråga om du vill leva ditt liv med honom när ni redan är fast med varandra? Syftet med frieri är överflödig. Nu är det väl mest av juridiska skäl ni kan prata bröllop? Det är väl inte så att risken finns att du svarar nej eller väljer att avsluta relationen. Min make friade för 11 år sedan. Det var superromantiskt men det var innan vi hade barn mm. Hans fråga var därför uppriktig och bröllopet var starten på vart liv ihop. Han friade som en fråga om jag ville leva med honom, gifta oss och få barn. 

En sak som gjorde hans fråga stor för mig var hans uppriktiga önskan. Jag hade aldrig hintat eller pratat om det. Han var nervös och förväntansfull. Redan samma kväll började vi prata bröllop och året efter gifte vi oss.

Varför vill du ha ett frieri? Varför skaffa barn och sånt om äktenskapet är viktigt för dig? Kommer du verkligen uppskatta ett framtjatat frieri? Om du måste hinta och tjata så blir det ju ändå på ditt initiati.

Håller med, är man ute efter det romantiska med ett frieri så ska det ju frias relativt tidigt i en relation. Och framför allt innan man skaffar barn. 
  • Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 22:52:05 följande:
    Nja, att jag är traditionell är väl att ta i eftersom jag skaffat 2 barn med honom innan giftermål och är helt ok med det. Det har väl mer att göra med att jag ser det som en slags ömhetsbetygelse att han friar. 
    Ok, så trots att du skaffat två barn med honom så känner du dig inte älskad? Visar han dig inte ömhet och kärlek?
  • Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 22:56:55 följande:
    Fast du bestämmer väl inte över när mitt tåg har gått?? Det är snarare du som verkar ha en ganska oromantisk syn på ett förhållande då man har skaffat barn. Romantiken har inte försvunnit för mig bara för att barn är med i bilden. Att fria till någon fastän man har barn kan väl vara lika uppriktigt som att fria innan man har skaffat barn? Du verkar ha ett väldigt trångsynt tankesätt.
    Det är väl din sambo som har tappat sin romantiska syn på livet i så fall, det är ju han som inte vill fria. 
  • Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-11-18 14:48:45 följande:
    Nu är det ju så att alla inte tycker att det är så "kloka" villkor som träder in som gifta...
    Vilka villkor menar du då?
Svar på tråden Hur får jag honom att fria?