• pfk1991

Vilka är era erfarenheter från förlossningen i Stockholmsområdet?

nea124 skrev 2024-11-19 11:31:21 följande:

Någon mamma som fött på BB St: Göran (Capio) nyligen eller på BB Stockholm som vill dela med sig utav sin förlossningsupplevelse därifrån? Glad

Jag har fött båda mina barn (2020 & 2022) på BB Stockholm. Haft det som förstahandsval båda gångerna då det dels varit närmst och jag hört mest positivt om. Älskar miljön och rummen där, under båda förlossningarna hade jag totalt 5 skift med barnmorska/undersköterska, av de 5 så var 4 helt fantastiska och 1 var katastrofdålig. Fick en manlig barnmorska under min andra förlossning som var helt fruktansvärd, han var stel och märklig och ingen person man fick förtroende för. Undersökte mig och sa att jag var 10 cm öppen, jag bad om en second opinion då jag känner min kropp rätt bra och då tog han in en annan barnmorska som konstaterade att jag var öppen 5, inte 10 cm. Mycket mer märkligt han gjorde och vi fick nej när vi frågade om att byta, vilket nu i efterhand har vi förstått var helt fel. Men som tur var byttes han av när hans skift tog slut och den efterföljande barnmorskan som kom in var underbar.

Har tagit epidural under båda förlossningarna, all personal (utom han då) har varit otroligt inkännande och inlyssnande. När bebis fötts har vi varit på patienthotellet dit man kommer både från BB Sthlm och från BB Danderyd. Mysigt och bra, god mat i restaurangen och liten shop nedanför där man kan köpa snacks, saker till bebis osv. 

Har vänner som varit på förlossningar runt om hela Stockholm och jag tror som någon annan skriver - allt handlar om vem du får på förlossningen (personal). Tror allt det andra kring rum, eftervård etc är väldigt likvärdigt och du får det nog toppen var du än hamnar, så stressa inte för mycket kring att hamna på "rätt" förlossning eller det som blir ditt förstahandsval.

Lycka till och njut - jag har haft två fantastiska förlossningar, hade gjort om det 100 ggr om för att föda barn är det häftigaste som finns! Hjärta

Svar på tråden Vilka är era erfarenheter från förlossningen i Stockholmsområdet?