Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Vilka är era erfarenheter från förlossningen i Stockholmsområdet?

Jag har bara fött på SÖS och Karolinska Huddinge. Vet inte om jag är rätt person att svara eftersom enda gången jag har fött vanligt var för 18 år sen (Huddinge) , sen har det varit 2 gånger med snitt (en gång på SÖS och en på Huddinge) och ska snart med snitt igen (Huddinge).

Vill inte gå in på alldeles för mycket detaljer men skulle aldrig föda på SÖS igen iallafall. Födde mitt andra barn där och det är nog det värsta jag har varit med om i hela mitt liv. En läkarmiss gjorde att jag behövde föda med akutsnitt men det dröjde 12 timmar innan det blev snitt , under nästan hela tiden grät jag och var livrädd .. Lång historia men öppningen (livmoderhalsen) var ihopsydd på grund av en läkarmiss (cerklage som skulle klippts flera veckor innan, sen när jag hade värkar och de till slut hade fattat att det var kvar gick det inte att få bort). Jag borde nog ha anmält men orkade inte det efteråt , var bara tacksam att barnet ändå levde och var (och är fortfarande) frisk.

Det här var 8 år sen. Jag trodde att jag kanske inte kunde bli gravid efter det eftersom jag har fått höra att livmoderhalsen kan trasas sönder om man har värkar när den är ihopsydd. Men som tur var fick jag ett barn iallafall flera år senare och nu väntar jag ett till. 

Vet att det finns duktiga läkare och barnmorskor på SÖS också, har två vänner som ska föda där nu. Men som sagt , jag skulle aldrig gjort det igen. Har inget dåligt att säga om Karolinska Huddinge men ska ju som sagt föda med snitt och gjorde det sist också, hur det var för 18 år sen när jag födde vanligt kanske inte är så relevant längre :)

Lycka till! 

Svar på tråden Vilka är era erfarenheter från förlossningen i Stockholmsområdet?