Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2025-01-27 13:27:20 följande:
    Bara åt andra hållet. Det har gjort att jag har insett hur illa det är med antisemitism och har börjat stödja svenska kommittén mot antisemitism.
    Idag är det jämnt 80 år sedan Auschwitz - Birkenau befriades. En dag att minnas hatet mot judar och förfäras över hur det under det senaste året har gjorts allt mer rumsrent under täckmanteln "antisionism"!
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 15:09:52 följande:
    Ja, förintelsen får aldrig glömmas. Det är fruktansvärt att ett folkmord kan ske igen, den här gången i Gaza, utan att folk reagerar.
    Begeppet "folkmord" i det här sammanhanget är ren Hamaspropaganda. Ja, det är många dödsoffer i kriget men med tanke på att man har krigat i 15 månader i stadsmiljö är det exceptionellt döda i kriget.

De mest uttalade antisionisterna är Hamas, då deras mål är att utplåna Israel.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 16:01:29 följande:
    [skåpmat]
    Jag, och säkert andra också, noterar att det här inte bemöter ett dugg av innehållet i mitt inlägg #1890.
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-27 16:40:04 följande:
    Dessutom var 30-50% av de som dött Hamaskrigare. 
    Eftersom Hamas inte använder uniformer, i strid med Genevekonventionen, klassas ju alla stupade Hamaskrigare som "civila" dödsoffer. Det är inget som bekymrar deras sympatisörer.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2025-01-27 17:14:01 följande:
    Antigen det eller så är han Hamasmedlem. Eller medlem muslimska bröderskapet direkt, eller nån annan underordnad organisation. 

Att de inte ens hittar på trovärdiga historier! 
    Det behövs inte - de har gott om sympatisörer som snabbt sprider propagandan!
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 08:50:04 följande:
    Det är absolut inte normalt att avsiktligt döda civila vilket Israel gör. Det är folkmord enligt internationell rätt. Bevisen för att det är folkmord är oerhört många. Vad du tycker om det är inte viktigt. 

Jag förvränger absolut inget. Du skrev att Trump och Hitler kan ha bra ideer.
    Om Hitler tyckte att det var en bra idé att ta ut Blondi på en promenad så kan jag hålla med. Det säger absolut noll och intet om vad jag tycker om hans övriga idéer.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 15:28:30 följande:
    oxfam.se/nyheter/fler-kvinnor-och-barn-har-dodats-i-gaza-av-israelisk-militar-an-i-nagon-annan-nutida-konflikt-pa-ett-enda-ar/

"Israelisk militär träffade civil infrastruktur i Gaza, inklusive skolor, sjukhus och platser där hjälporganisationer distribuerar mat och hjälp, en gång var tredje timme, visar en ny analys från Oxfam.

Under det senaste året i Gaza har fler kvinnor och barn dödats än under ett år i någon annan konflikt de senaste 20 åren.

Vi har redan tidigare i tråden konstaterat att det har krävts långt fler dödsoffer både i Tigraykriget 2020-22 och i inbördeskriget i Jemen. 
    Ett vänligt sätt att uttrycka saken är att bara konstatera att Oxfams rubrik är felaktig. Det är klart, du brukar ju ständigt kalla det som inte passar din världsbild för "sionistiska lögner". Vad skall vi kalla Oxfams påståenden då, om vi skall hålla oss på din nivå?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:32:08 följande:
    Du får nog läsa igen Oxfams artikel. Ja, det är som vanligt bara sioninistiska propagandalögner och förvrängningar.

Oxfam  påstår att "fler kvinnor och barn har dödats i Gaza än i någon annan konflikt de senaste 20 åren". Tigraykriget utspelades 2020-22. Räkna. Och de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
    Jag vet inte vilken tid du lever i, men här är det 2025. 2020-2022 är bara några år sedan.

Rätt kul att du upprepar ditt mantra om "sionistiska lögner". Skivan har hakat upp sig.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:56:04 följande:
    Ja, du har helt rätt när det gäller årtal. Jag ber om ursäkt.

Men de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
    ...och detta bekymrade dig tydligen inte ett dugg. Det var inget tal om "folkmord" då, inte heller demonstrationer för de oskyldiga civila i Tigray likaväl som inga evighetstrådar på forumet om den hemska regeringen i Addis Abeba.

När det gäller Gaza hittar man dock motsvarigheter till allt detta och det skulle alltså inte ha ett smack med anitsemitism att göra. Jaja, försöka duger.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-29 12:17:30 följande:
    Jag har inget emot Israel inom de gränserna man kommer överens om tillsammans med palestiner.  
    En mycket praktisk definition om man inte vill att Israel skall existera men inte medge det öppet: Det finns gott om palestinska organisationer som aldrig någonsin skulle komma överens med israelerna, t.ex. Hamas vars mål är utplåningen av Israel. De är verkligen antisionister!
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism