Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 14:10:43 följande:
    Det är sjukt att israelvänner missbrukar antisemitsm på det här sättet. 

Det är INGEN  som "beskyller Israel för att de blev angripna". Israel beskylls för att medvetet döda och svälta civila. 
    Och det har de INTE gjort den 8. Oktober redan. Då hade de all anledning att reagera på den hemska attacken. Och det gjorde de först den 9. oktober. Och då var det definitivt fortfarande en rimlig reaktion.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 14:16:04 följande:
    Ok, men du säger emot dig själv hela tiden. Om du är ateist då borde  du inte skriva att det som står i Bibeln är historiska fakta som ger judarna rätt att skapa ett eget land i Palestina. 

Så, en gång för alla frågar jag dig:
    Tycker du att innehållet i Bibeln ger judarna rätt att skapa ett land i Palestina?
    Jag har svarat på det TRE gånger, och har skrivit SAMMA varje gång. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 18:33:20 följande:
    Nej, det har du inte. Du svarar olika varje gång. Du håller på så där alltid när du inte vill svara. Det kan inte vara svårt att en gång för alla svara  med JA eller NEJ. 

Tycker du att citater från Bibeln ska användas som argument till varför judarna har rätt till Palestina? 
    SPAM! Så dålig läsförståelse kan man knappast ha! 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-23 19:08:43 följande:
    Israels svar på Hamas terrorattack inleddes redan den 7 oktober 2023.  

Anledningen till att Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant är anklagade för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten ärmsjälvklart inte på att de har svarat på Hamas terrorattack, de hade Israel legitima skäl att göra.   

Anledningen till att  ICC har utfärdat arresteringsorder mot Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant beror på att Israel misstänks avsiktligt ha riktat attacker mot civila, använt svält som krigsmetod och orsakat stort lidande bland civilbefolkningen i Gaza under den pågående konflikten. misstankarna rör brott mot mänskligheten 

ICC tidigare utfärdat en arresteringsorder mot Hamas-terroristen Mohammed Deif för brott mot mänskligheten men han är sannolikt redan död (men hans död är inte bekräftad av terroristerna i Hamas).  
    Du har inte gett några belägg för att Israels svar på terrorattacken skulle ha börjat redan den 7. oktober. Det står att det började den 9. oktober. Så snabbt klarar man ju knappt att svara. 

Och jag vet vad Israel anklagas för - det där med folkmord har de släppt, har du märkt ? Och det är ju ändå bara gissningar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 19:46:18 följande:

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu..."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

Att döda och svälta civila är inte en rimlig reaktion. Men självklart ska ni israelvänner förvränga precis allting för att försvara krigsförbrytare i Israel.

Det här har ju inget med mitt inlägg att göra, så varför gånger du detta efter mitt inlägg??? SPAM! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 19:04:45 följande:
    ICC hävdar att det finns "rimliga skäl" att tro att israeliska politiker avsiktligt berövat civilbefolkningen i Gaza nödvändiga resurser som mat, vatten och medicin, vilket klassas som användning av svält som vapen.

Domstolen anser att dessa handlingar utgör brott mot internationell rätt under den pågående konflikten.

ICC använder "rimliga skäl" som en standard för att avgöra om det finns tillräcklig grund för att tro att ett brott har begåtts och därmed inleda en utredning. Detta innebär att det måste finnas tillräckliga bevis och indikationer på att handlingar som faller under ICC:s jurisdiktion, såsom folkmord, krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten, har ägt rum.

Beslutet baseras på en granskning av tillgängliga bevis och information.
    att de KAN ha gjort. Inte särskilt säket.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 18:46:11 följande:
    Du måste lära dig att saklighet i diskussioner är en grundpelare för meningsfull kommunikation. Att aktivt motverka lögner och osakliga argumentationstekniker är avgörande för att upprätthålla en hög nivå av diskurs i samhället och inte minst i diskussioner om Israel. Det är det jag bevisae. Du visar gång på gång att du inte kan föra en saklig diskussion, undviker att svara på mycket tydliga och relevanta frågor. 
    SPAM
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-24 09:09:44 följande:
    Fel på alla andras läsförståelse igen...

Det finns inga belägg gör något i Bibeln så du behöver inte ta upp Bibeln alls.
    JAG? Kolla hellre VEM som började prata om bibeln! 

Och jag har sagt tre gånger: NEJ, självklart kan man inte kräva ett område för att det står i bibeln att gud har bestämt detta. Så om du har förstått det - som sagt, läsförståelse.

Däremot är det INTE korrekt att inga belägg skulle finnas för NÅGOT som står i bibeln. T.e.x så finns det ju en hel del forskning om personer och folkslag som förekommer, allt ifrån kung David till Pontius Pilatus. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-24 10:11:25 följande:
    Här har du en tidslinje över Israels svar på Hamas terrorattack den 7 oktober 2023.

Redan 08:34 den 7 oktober 2023 meddelade Israel att man inlett en motoffensiv mot Hamas och drygt 2 timmar senare släpptes de första bomberna över Gaza. 

Israeli government response to the 7 October Hamas-led attack on Israel - Wikipedia

Här kan du ta del av detaljer :

Israel slår tilbake mot Hamas - Med Israel for fred (MIFF)

Det låter rimligt att han liksom förklarade krig dagen efter. Det gjorde även Bush även 9/11. Och för Israel var det ju procentuellt fler offer än för USA då.

Att de skulle ha gjort flygangrepp redan på förmiddagen den 7. oktober låter orimligt. Jag kan inte tänka mig att de skulle ha hunnit. Det tog ju ganska många timmar tills alla som hade lyckats stänga in sig befriades av IDF. Även med tanke på att de började tidigt på morgonen ungefär kl. 6, så var det inte klart till 10.45. 

Jag letade just fram ett inlägg ifrån min bekant/vännina i norra Israel. Jag hade frågat hur det är, vad som händer. Och hon skrev bl.a. att hon hörde flygplan, och att hennes man sa att det är IAF som flyger mot Gaza. Man kan inte veta helt säkert om det innebär att de bombar Gaza - jag tänkte först, kanske skulle de vara i närheten och vara redo. Men det är så små avstånd i Israel att det inte skulel behövas. De kan också ha spanat. Men antagligen var det någon slags återgällningsbombning. Men jag är inte säker om det var den 7.oktober. Jag skrev den 7. oktober, men det var flera som var med i samtalet och detta var en av dem senare kommentarerna, så det kan ha varit den 8. eller 9.
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-24 10:24:56 följande:
    Nej ICC har inte släppt misstankarna mot Israel om folkmord. Det är faktiskt tvärt om. Om ICC kommer fram till att människor i Gaza  har dött av svält pga.  Israels agerande så kommer Israel sannolikt dömas för folkmord
    Jo, det verkar så. Jag hörde det av en tysk journalist som jag litar på. Och jag kollade - så här står det i ICCs egen skrivelse:

Starvation of civilians as a method of warfare as a war crime contrary to article 8(2)(b)(xxv) of the Statute;

Wilfully causing great suffering, or serious injury to body or health contrary to article 8(2)(a)(iii), or cruel treatment as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);

Wilful killing contrary to article 8(2)(a)(i), or Murder as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);

Intentionally directing attacks against a civilian population as a war crime contrary to articles 8(2)(b)(i), or 8(2)(e)(i);

Extermination and/or murder contrary to articles 7(1)(b) and 7(1)(a), including in the context of deaths caused by starvation, as a crime against humanity;

Persecution as a crime against humanity contrary to article 7(1)(h);

Other inhumane acts as crimes against humanity contrary to article 7(1)(k).

www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-kc-applications-arrest-warrants-situation-state
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism