Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2025-01-28 14:49:27 följande:
    Detta är alltså inte ens med Hamas siffror matematiskt möjligt

Hamas senaste officiella siffra är 37000 döda

Israel har dödat ca 17000 terrorister i strid

Återstår 20000

Det naturliga dödstalet (folk dör av naturliga orsaker även under krig) under tiden från oktober 2023 till januari 2025 ca 9000-10000

Återstår runt 10000

Några tusen namn på Hamas "utförliga lista" har visat sig vara felregistrerade - bland annat folk som dog redan 2014 har räknats igen

Återstår antal döda civila ca 6000-7000

Inte ens om Hamas siffror skulle vara korrekta så finns det den minsta chans att "majoriteten" av de döda är civila kvinnor och barn.
    Det är så klart propagandalögner. Israel har inte alls dödat 17 000 terorister. Det finns absolut inga pålitliga källor som bekräftar det. Så, allt annat du skrev blir då fel.

Siffrorna från Gazas hälsoministerium har ifrågasatts av bara Israel och israelvänliga medier men organisationer som Human Rights Watch och WHO anser dem generellt trovärdiga baserat på tidigare erfarenheter.

FN sammanställde beräkningar från tre olika oberoende källor som verifierade antal döda och kom fram till att 70% av alla dödade var kvinnor och barn.

Redan i maj 2023 sa Netanyahu i en intervju med dr. Phil att ca 30 000 palestinier har dödats. Självklart har den siffran ökat sedan dess.

Enligt en oberoende rapport i The Lancet uppskattas dödssiffran i Gaza till över 186 000, inklusive både direkta och indirekta dödsfall orsakade av konflikten.

The Lancet betonar att många dödsfall orsakas av indirekta faktorer som svält och sjukdomar på grund av den förstörda infrastrukturen och blockering av medicin och humanitär hjälp.

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01169-3/fulltext

Dessa uppskattningar syftar till att ge en mer fullständig bild av det mänskliga lidandet i Gaza.

oxfam.se/nyheter/fler-kvinnor-och-barn-har-dodats-i-gaza-av-israelisk-militar-an-i-nagon-annan-nutida-konflikt-pa-ett-enda-ar/

"
    Israelisk militär träffade civil infrastruktur i Gaza, inklusive skolor, sjukhus och platser där hjälporganisationer distribuerar mat och hjälp, en gång var tredje timme, visar en ny analys från Oxfam.

Under det senaste året i Gaza har fler kvinnor och barn dödats än under ett år i någon annan konflikt de senaste 20 åren.

Det höga antal kvinnor och barn som dödats i Gaza inkluderar inte de nästan 20 000 människor som antingen är oidentifierade, saknade eller begravda under rasmassor. Tidigare i år uppskattade en studie publicerad i The Lancet att det verkliga antalet dödsfall i Gaza kan vara över 186 000, med hänsyn till indirekta dödsfall ? till exempel på grund av svält och brist på hälso- och sjukvård."

• Anonym (Antiextremist)

Kommentarerna under videon visar att folk världen över förstår vad som sker i Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-28 17:58:57 följande:
    Vi har redan tidigare i tråden konstaterat att det har krävts långt fler dödsoffer både i Tigraykriget 2020-22 och i inbördeskriget i Jemen. 
    Ett vänligt sätt att uttrycka saken är att bara konstatera att Oxfams rubrik är felaktig. Det är klart, du brukar ju ständigt kalla det som inte passar din världsbild för "sionistiska lögner". Vad skall vi kalla Oxfams påståenden då, om vi skall hålla oss på din nivå?
    Du får nog läsa igen Oxfams artikel. Ja, det är som vanligt bara sioninistiska propagandalögner och förvrängningar.

Oxfam  påstår att "fler kvinnor och barn har dödats i Gaza än i någon annan konflikt de senaste 20 åren". Tigraykriget utspelades 2020-22. Räkna. Och de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 18:37:47 följande:
    Du påstår att IDF avsiktligt skjuter barn, med hjälp av drönare. Vid dessa omtalade skott i huvudet har IDF också möjlighet att se att det är barn de skjuter. Men i båda fallen är inte IDF smarta nog att skjuta någon vuxen i stället, om de nu skulle vara ute efter att fördriva och döda så många palestinier som du påstår. Utan de är sadister som satsar på att döda barn avsiktligt.

Men plötsligt fokuserar de inte på barn, utan dödar vem som helst. Det är inte lätt att hänga med i svängarna. 
    Ja, inte lätt att förstå när man vill missförstå. 😂

Lägg av. Det är för löjligt. Det är så pinsamt vad ni håller på med.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:50:07 följande:
    Ja, inte lätt att förstå när man vill missförstå. 😂

Lägg av. Det är för löjligt. Det är så pinsamt vad ni håller på med.
    Ja, du har helt rätt när det gäller årtal. Jag ber om ursäkt.

Men de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 18:37:47 följande:
    Du påstår att IDF avsiktligt skjuter barn, med hjälp av drönare. Vid dessa omtalade skott i huvudet har IDF också möjlighet att se att det är barn de skjuter. Men i båda fallen är inte IDF smarta nog att skjuta någon vuxen i stället, om de nu skulle vara ute efter att fördriva och döda så många palestinier som du påstår. Utan de är sadister som satsar på att döda barn avsiktligt.

Men plötsligt fokuserar de inte på barn, utan dödar vem som helst. Det är inte lätt att hänga med i svängarna. 
    Jag sa inte att de var sadister men att IDF avsiktligt jagar och dödar även barn bl.a med drönare är det ingen tvekan.

www.gp.se/nyheter/varlden/brittiska-kirurgen-nizam-mamode-israeliska-dronare-riktade-in-sig-pa-barn.2d6baf0c-5fc8-45da-b633-9e8e0256ed36

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-28 19:11:14 följande:
    ...och detta bekymrade dig tydligen inte ett dugg. Det var inget tal om "folkmord" då, inte heller demonstrationer för de oskyldiga civila i Tigray likaväl som inga evighetstrådar på forumet om den hemska regeringen i Addis Abeba.

När det gäller Gaza hittar man dock motsvarigheter till allt detta och det skulle alltså inte ha ett smack med anitsemitism att göra. Jaja, försöka duger.
    De flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård. Det är inte folkmord. Men ja, jag tycker att det är hemskt att alla dessa människor dog.

I Gaza är det däremot folkmord. Folkmord är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis (man behöver inte utplåna alla) förinta en grupp utvald eller definierad nationalitet, etnicitet, ras eller religiös tillhörighet. Folkmordet i Gaza är organiserat och utförs av Israel. Folkmord sker i flera steg, såsom klassificering av grupper, demonisering, organisering, polarisering, organiserad förföljelse, extermination och förnekelse.

Som du kan se de flesta av dessa punkter stämmer överens med det som görs mot palestinier.

Israel avsiktligt orsakar död, skada och försämrade levnadsvillkor för palestinier med syfte att delvis eller helt förinta dem. Israel och israeliska politiker anklagas därför för folkmord av ICJ och ICC.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 19:21:57 följande:

Ja jag lägger av med just de frågorna. Var ju optimistiskt att vänta mig några svar när det inte ligger någon logik bakom vad du skriver. 

Du kan förresten säga du till mig, ingen anledning att säga ni. 

Ni = sionister. 

Ja, det är nog bäst att du lägger av. Det är bara pinsamt oavsett om du verkligen inte förstår mina väldigt pedagogiska svar eller om du medvetet vill missförstå. 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 19:32:03 följande:

Förinta palestinierna? IDF är inte så effektiva, det finns lite olika siffror förstås men ungefär lika många palestinier har fötts i Gaza som har dött sen kriget började.

Klassificering och demonisering av terrorister? Ja, det har nog förekommit. 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din läsförståelse men jag förklara igen det jag skrev, du läste men inte förstod. Folkmord är avsiktliga, systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis förinta en folkgrupp. Man behöver inte utplåna/förinta alla för att det ska räknas som mord.

Som du kan se här nedan, gör de israeliska politikerna ingen skillnad mellan civila och terrorister i Gaza. De anser uppenbarligen att det finns inga oskyldiga i Gaza. Inte ens barn är oskyldiga enligt dessa politiker.

Så här tycker de israeliska politiker:

President Isaac Herzog: "There are no innocent civilians in Gaza".

Netanyahu hetsar IDF till folkmord genom att utropa "You must remember what Amalek has done to you". 
    Och så här står det i Mosebok : "Now go, attack the Amalekites and totally destroy everything that belongs to them. Do not spare them put to death men and women, children and infants, cattle and sheep, camels and donkeys."

Defense Minister Yoav Gallant: "We are fighting human animals" och hotar att "eliminate everything in Gaza".

Minister Amichai Eliyahu föreslog att kasta atombomben på Gaza.

Bezalel Smotrich utropade att alla palestinier i Gaza är nazister. Han sa " there are two million nazis in Gaza".

Israeliska soldater sjunger glatt "no uninvolved civilians in Gaza".

Det är uppenbart att Israeliska politiker anser att de palestinska barn är inte oskyldiga. Tycker du samma sak som dessa politiker? Du kan ducka igen, det är ok 😂
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 19:38:44 följande:

Väldigt pedagogiska svar? Hahaha! Fem myror ?

Eftersom du har din egen definition på sionister och inbegriper sionistiska, hysteriska kristna i USA och extremister i Israel etc i den definitionen, är det nog enklast att du säger du till mig. 

Mer pedagogiskt kan man inte bli. Jag känner mig här som en lärare i första klass. Ingen kan läsa och ingen förstår vad jag skriver 🤣😂🤣

"...Sionister inbegriper sionistiska, hysteriska kristns..."
    Du skrev själva svaret. Ser du några likheter på de fetmarkerade orden? 😄
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism