Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Mentat skrev 2025-01-28 08:55:05 följande:
    Om Hitler tyckte att det var en bra idé att ta ut Blondi på en promenad så kan jag hålla med. Det säger absolut noll och intet om vad jag tycker om hans övriga idéer.
    Nu är just Hitler inte känd för att ta Blondi på promenader. Som du vet, hans ideer handlar om något helt annat och det är väldigt dumt överhuvudtaget att tycka att Hitler hade bra ideer, särskillt om man är mot förintelsen. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 23:00:15 följande:
    Så då måste ju Israel fortsätta att få bort dem i Gaza. 

Kanske borde man prova med Trumps förslag? Även om jag inte gillar honom, men han kan ju ha en bra idé någon gång. 
    Trumps förslag att etniskt rensa Gaza välkomnas bara av högerextrema politiska aktörer i Israel och israelvänner.

Donald Trumps förslag att "rensa ut" Gaza genom att tvångsförflytta miljontals palestinier, är inget annat än "etnisk rensning" och ett krigsbrott. Utan tvekan, sådana handlingar bryter mot internationell rätt och palestiniernas mänskliga rättigheter. Trumps förslag har också mött starkt motstånd från Egypten, Jordanien och internationella organisationer.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 10:19:49 följande:
    Ett försvarskrig är absolut inget folkmord. Israel har ju egentligen inget annat val. Alternativet är att vänta tills nästa angrepp/terrordåd av Hamas (eller ett halvt dussin andra iranska proxin) kommer. Hur man kan klandra ett folk för att de försvarar sin existens, när man helt uppenbarligen vill utföra ett folkmord på dem - det kommer jag aldrig att förstå.

Men det är just det som gärna används av islamister - man vänder på förövare och offer. Eller: Angrepp är bästa försvaret (tyskt ordspråk, vet inte om det finns på svenska. Och då menar jag inte Israel förstås, utan islamisterna som själva har ställt till med ett massaker på 1200 människor, men de rättfärdigar sig inte för det, utan går direkt över till att beskylla Israel, påstår att Israel skulle ha gjort sig skyldig av liknande. 

Och ja, ALLA människor kan ha någon bra idé någon gång. Utan undantag. Din förvrängning består i att du får det att låta som om det vore mer än någon enskild gång. Så som du påstod tidigare: "Du LITAR PÅ den personen". Nä, självklart inte.
    Att avdiktligt döda oskylduga civila är inte försvar utan är folkmord. Israels krig kan inte betraktas som försvarskrig, enligt flera juridiska analyser. Israels krig och militärt våld går utöver legitim självförsvar och istället drivs av expansionistiska mål, nya bosättningar, nya olagliga anekteringar,  oproportionerlig våldsanvändning mot civila och en ovilja att söka politiska lösningar på underliggande konflikter.

Ockupationens olaglighet: En central aspekt är att Israel inte kan åberopa självförsvar för attacker mot dess olagliga ockupation. Precis som ryska trupper i Ukraina eller japanska trupper i ockuperade områden under andra världskriget inte kan hävda självförsvar, kan inte heller Israel göra det för attacker mot dess ockupation. Den korrekta responsen på palestinskt motstånd mot ockupationen är inte självförsvar utan ett fullständigt tillbakadragande från de ockuperade områdena.

Proportionalitet: Även om Israel hade rätt till självförsvar, skulle denna rätt begränsas av proportionalitetsprincipen. Israels militära kampanjer, särskilt i Gaza, har beskrivits som oproportionerliga och folkmord enligt Internationella domstolen. Humanitära organisationer har kallat intensiteten och grymheten i Israels bombardemang oöverträffad i modern tid.

Politiska lösningar vs militär våld: Israels tendens att tillämpa militärt våld på vad som i grunden är politiska problem har lett till dess nuvarande situation. Omfattande krigsbrott i Gaza har minskat det internationella stödet för Israel. Israel är redan en pariastat.

Högerextrema grupper i Israel och  organisationer utomlands har kritiserats för att tex använda Förintelsen som ett retoriskt verktyg i politiska debatter, vilket trivialiserar dess historiska betydelse. Samtidigt har Israel anklagats för att använda sin historiska offerroll för att rättfärdiga kontroversiella åtgärder, såsom olaglig ockupation, olagliga bosättningar och olagliga anekteringar av palestinska områden vilket mött kritik från både FN och människorättsorganisationer. Det är ingen som ifrågasätter ett krig mot terrorister men etnisk rensning och folkmord på oskyldiga civila.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 10:28:52 följande:
    Där kommer det igen! Självklart. Samma sak som med att Hitler skulle hålla med om att 2 + 2 = 4, eller som Mentat säger att gå på promenad med Blondi. Du kan uppenbarligen inte granska innehållet i en text själv, eller ta ställning till innehållet av vad någon har sagt,  utan måste förlita dig på personer som du litar 100 % på, och bara utgå ifrån att det stämmer.  Och du försöker såga MIN utbildning??? Du kan ju helt uppenbarligen inte bedöma saken. 

Och det är du som inte tar avstånd från extremister, eller inte vet vilka som är extremister. 

Igen, jag har ALDRIG fått något meddelande om att något jag skrivit skulle ha varit rasistiskt. Inte en enda gång. Inlägg tas bort ibland, även några av mina. Men då står det alltid "inlägget är formulerat på ett provocerande sätt" . 
    Ingen normal människa kan ta just Hitler och påstå att hans ideer var bra. Han är varken matematiker eller hundskötare och hans ideer uppskattas uteslutande av personer med hemska rasistiska och etiska värderingar.

Jag tar alla tillfällen att ta avstånd från alla extremister. Varje läskunnig människa kan se det i mina kommentarer. Hela den här tråden handlar just om att jag tar avstånd från extrema åsikter som du och dina vänner vädrar här.

Tack för att du äntligen erkänner det. "Inlägget är formulerat på ett provocerande sätt" är en bred beskrivning som förmodligen innefattar även rasistiska kommentarer. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 10:35:29 följande:
    Förtal igen! Du vet mycket väl att jag själv har uttalat mig mot bosättningarna. 

När det gäller folkmord och apartheid - foliehatt! 

Nej, dessa domstolar fungerar inte längre så som de skulle göra. De är inte ett dugg neutrala, utan politiska verktyg numera. Och det är just mest skurkstater som styr domstolerna. För att de är många och har en röst där. 
    Du har inte utalat mot bosättnigar utan för. Du skrev att dessa är nödvändiga för Israels säkerhet.

ICJ, ICC, FN  Amnesty, Human Rights Watch, och många andra som anser att det är apartheid och folkmord vet vad de pratar om. Du och dina vänner kan förneka men det är mycket oseriöst.

Din åsikt om ICC och ICJ är skrattretande. Alla som kritiserar Israel är antisemiter eller hur?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 00:06:51 följande:
    1. Det är normalt att det dör fler civila än stridande i ett krig, och det innebär inte folkmord. 

2. Du förvrider det jag har sagt. Ja, vem som helst KAN ha EN bra idé. Eller några få. Och dessa är då nog just INTE extrema. Annars skulle de ju inte vara bra. Men din förståelse av extrem stämmer ju inte överens med de flesta människors. 
    Hur var det nu när du länkade till Björn Söder och tyckte att han var bra?

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 11:29:21 följande:

Om Israels mål vore att fördriva eller döda så många palestinier som möjligt, vore det inte mer logiskt att de riktade in sig på vuxna i stället för barn eftersom vuxna borde vara svårare att fördriva än barn? Dessutom ökar kritiken från världen om de försöker döda barn. Plus att unga män är bättre på att hantera raketskjutning mot Israel än en treåring. 

Och vore det inte mer logiskt att de då använde vapen som dödar många på en gång i stället för att ödsla tid och kraft på att ta ut en palestinier åt gången? 

Ett sista försök att få svar på mina frågor. 

Det är tragikomiskt. Jag utgår ifrån att du kan läsa mina svar. Israel fokuserar inte på någon särskilld grupp, Israel DÖDAR ALLA. Det är därför det räknas som folkmord. Man behöver inte döda alla medlemar i en folkgrupp för att det ska räknas som folkgrupp.

Och igen: Att döda alla palestinier på en gång skulle kosta Israel för mycket. Israel skulle nog helst släppa en atombomb över Gaza men det skulle kosta Israel aldelles för mycket eftersom världen reagerar.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 11:47:26 följande:
    Tidigare hävdade du att Israel använder drönare för att speciellt välja ut barn och döda dem. Eller väljer ut barn att skjuta i huvudet. Plötsligt fokuserar de inte på någon särskild grupp? Ok. 
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din läsförståelse när du medvetet förvränger mina ord. Hur kom du fram till den tolkningen?  Jag skrev att palestinska barn jagas och dödas av drönare, vilket bekräftas bla av BBC och utländska läkare (tom en judisk) som jobbade i Gaza. Jag skrev aldrig att drönare jagade "speciellt" barnen. Att man sedan urskillningslöst dödar alla palestiner med massbombningar kompletterar bilden att det är ett folkmord där man inte gör skillnad på terrorister och civila.

www.gp.se/nyheter/varlden/brittiska-kirurgen-nizam-mamode-israeliska-dronare-riktade-in-sig-pa-barn.2d6baf0c-5fc8-45da-b633-9e8e0256ed36

www.bbc.com/news/world-middle-east-68796689

www.politico.com/news/magazine/2024/07/19/gaza-hospitals-surgeons-00167697

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-28 14:42:12 följande:
    Du i ett inlägg den 14 december när du skriver om

"Internationella lagar som förbjuder annexationer är grundläggande för modern internationell rätt. Här är de viktigaste bestämmelserna:"

Dagens lagar kan inte gälla retroaktivt för annektering utan du måste titta på hur lagarna såg ut vid tillfället om du ska avgöra om en annektering är laglig eller inte.
    I det här fallet handlar det absolut inte om tetroaktiv tolkning. De lagarna skapades inte idag utan 1945.

Anekteringar förbjöds formellt i internationell rätt genom FN-stadgan 1945, som förbjuder anekteringar som sker genom våld eller hot om våld. Detta är olaglig enligt internationell rätt.

Israel gjorde en stor olaglig anektering senast 2024 på Jordandalen..

Sedan Israels grundande 1948 har landet genomfört flera annekteringar:

1948?1949: Efter självständighetskriget annekterade Israel ytterligare 26 % av det tidigare brittiska mandatet Palestina utöver FN:s ursprungliga delningsplan.

1967: Under sexdagarskriget ockuperade Israel Västbanken, Gaza, östra Jerusalem, Golanhöjderna och Sinai. Östra Jerusalem annekterades 1980 och Golanhöjderna 1981, vilket inte har erkänts internationellt.

Pågående: Israel har fortsatt att expandera bosättningar på Västbanken, vilket anses som de facto annektering.

Västbanken: Israel har annekterat delar av Västbanken, inklusive områden isolerade av muren, vilket omfattar cirka 12 % av territoriet.

Jordandalen: Delar har utropats som "Israelisk statlig egendom", inklusive en 12,7 km² stor annektering 2024, den största på 30 år.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism